Drachtplanten van Uruguay

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:
Drachtplanten van Uruguay

Bericht door Huib Koel » wo 10 dec 2003, 22:28

Uruguay ligt aan de Atlantische oceaan ingeklemd tussen Brazilië en Argentinië. Het is, gelijk aan Nederland, een deltaland. Vele rivieren bereiken de oceaan via Uruguay, waarvan de Rio de la Plata de belangrijkste is. Eén van de bloeiende planten van November (het is daar dan lente) is onderstaande plant. Ik trof haar aan langs de weg en in het veld, in de stad en op het platteland. Een bijenhoudende agrariër noemde deze plant Borage. Zelf vind ik deze plant meer op Slangekruid lijken, de bloem is wellicht iets groter en waardoor de nectar gemakkelijker te bereiken is. In ieder geval vlogen de bijen er goed op (in tegenstelling op het Slangekruid in de Zandvoortse duinen, daar zie ik alleen maar hommels op foerageren).
Op elk stukje ruderaal terrein kwam ik deze plant tegen en het zoemde van de honingbijen.

Afbeelding

Huib Koel
(wordt vervolgd)

City2000
Berichten:41
Lid geworden op:ma 01 sep 2003, 18:29
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Drachtplanten van Uruguay

Bericht door City2000 » wo 10 dec 2003, 23:17

mooie foto!
weet je zeker dat deze plant een slangenkruid is?
misschien wel een mooie plant om aan te schaffen in de tuin volgend
seizoen.

Groeten,
Roelof Stadt (Amsterdam)

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Drachtplanten van Uruguay

Bericht door Huib Koel » do 11 dec 2003, 08:17

weet je zeker dat deze plant een slangenkruid is?
Hoi Roelof,
Nee, zeker weten doe ik het niet. Kleur en vorm van de bloem lijken er op. Ook die uitstekende meeldraden zijn identiek. Het blad is echter wel wat anders, het is niet zo'n harig blad en ook niet echt vanuit één punt komend. Ik heb wat zaadjes meegenomen en zal ons contact in Uruguay nog om meer zaadjes vragen.
groet,
Huib

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Drachtplanten van Uruguay

Bericht door Æbe » do 11 dec 2003, 18:07

huib.
een klein vraagje,zijn de zaden ruw of glad?
groeten,Æbe

Æ.

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Drachtplanten van Uruguay

Bericht door Huib Koel » do 11 dec 2003, 19:30

Bij een namiddag bezoek aan een estancia in Uruguay kwam ik nog een '˜drachtplant' tegen. In eerste instantie ging de aandacht uit naar het vogelnest in het rozetraam van de paardenschuur. Ik hoorde echter de '˜boom zoemen'.
Afbeelding

De Ombú (Phytolacea Doica) is een snel groeiende, altijd groene boom van Uruguay/Argentinie. Schaduw, een heel belangrijk item in de verzengende hitte van de pampa's. Vandaar dat rond de estancia deze boom vaak werd aangeplant. Dit exemplaar had zijn beste tijd gehad maar produceerde blijkbaar voldoende bloemen voor honingbijen. Ze zaten helaas zo hoog dat ik ze niet kon fotograferen.

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Drachtplanten van Uruguay

Bericht door Huib Koel » do 11 dec 2003, 20:19

De zaadjes van het 'zuid-amerikaans slangekruid' zijn glad. Scannen heeft geen zin, ze zijn kleiner dan een muizekeutel.
Op een plek waar voorheen een huisje stond (in Sarandi del Yi, Uruguay) nam ik onderstaande foto.
Afbeelding
Ik zal Hennie OES en Hans vd Post een aantal zaadjes sturen. Wellicht dat we volgend jaar wat kiemplantjes hebben....
groet
Huib Koel

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Drachtplanten van Uruguay

Bericht door Æbe » vr 12 dec 2003, 09:27

huib, ik weet genoeg, De zaadjes van het 'zuid-amerikaans slangekruid' zijn glad ze zijn kleiner dan een muizekeutel.
de zaden wijzen op verwantschap met Boraginaceae,dan wordt het kort door de bocht denk ik, Phacalia campanularia voor een paar zaadjes houd ik me aanbevolen.
ps.de zaadjes tegen het licht beschermen voor de kiemkracht.
groeten,Æbe

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Drachtplanten van Uruguay

Bericht door Oude Essink » vr 12 dec 2003, 13:38

Hallo Huib,
Je hebt een fantastische reis en je doet ons daar aantrekkelijk verslag van. De zaden zal ik met grote zorg proberen tot kiemen te brengen en hopelijk daarna te vermenigvuldigen; ik heb een goede kas ervoor. Veel genoegen nog, [:)] [:)]
hennie oes
Afbeelding

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Drachtplanten van Uruguay

Bericht door Henk Klok » vr 12 dec 2003, 15:49

Mooi verslag, ik hoop op nog meer foto's.
Wat mij bij de geplaatste foto opvalt is de houding van de bij. Ze 'hangt' op een vreemde manier in de kelk, met de linker poten staand en de rechter poten haaks van zich af, alsof de bij bang is om de gebogen draden te raken. Het zal ongetwijfeld een momentopname zijn, waardoor net een rare houding geschoten is.

Henk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Drachtplanten van Uruguay

Bericht door Hans van der Post. » vr 12 dec 2003, 17:20

Henk ik denk dat het een solitare bij is. Deze zelfde houding hebben de sol. bijen bij ons die het stuifmeel onder het achterlijf verzamelen. Huib zal het zeker weten!
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 52 gasten