Wanneer kasten voor bestuiving verkopen?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
J. Sleegers
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 20 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Wanneer kasten voor bestuiving verkopen?

Bericht door J. Sleegers » do 18 dec 2003, 23:46

Wegens a.s. echtscheiding kan ik geen bijen meer houden. Ik heb nu 3 kasten met BK ingewinterd staan, en 1 zesramer. Ik wil de kasten/raampjes e.d. gaan verkopen. Wat is de beste periode om de bijen met kasten en al te verkopen?

Ik hoop dat dat voor het echte begin van het seizoen kan, want ik voorzie anders problemen. Ik heb komend seizoen echt veel te weinig tijd.

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wanneer kasten voor bestuiving verkopen?

Bericht door kole.amj » vr 19 dec 2003, 09:02

Mevr Sleegers,

De beste tijd is natuurlijk als er behoeft is aan bijen.Dus voorjaar
als ze verplaatst kunnen worden naar bestuivings objecten.Maar er zijn
ook andere opties,zie eerdere reactie.
Sterkte,
Ik constateer dat eerste reactie niet is doorgekomen.Wat ik heb geschreven is dat het weghalen het probleem kan zijn.Verkopen kan altijd.Alleen tegen welke prijs.
Ik weet niet hoever Kerkdriel van Wemeldinge ligt(wij wonen op Zuid-Beveland langs het kanaal).want dan had ik wel mogelijkheden zelfs dat je niet hoeft te verkopen maar tijdelijk geen zorg omdat wij dat wel willen overnemen.Maar verplaatsen in deze tijd met de lage temp.
is niet aan te bevelen.
Via e-mail kun je het ook persoonlijker bespreken.Maar veel imkers zullen huiverig zijn,zeker nu er geen gebrek aan volken lijkt te zijn.
Dus de beste periode van verkoop is voorjaar met veel vraag en anders roeien met de riemen die je hebt en moeten ze weg dan risico nemen maar proberen een relatief warme periode te kiezen in overleg met koper.
Misschien hoor ik het nog

Groet.
A-3

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wanneer kasten voor bestuiving verkopen?

Bericht door Oude Essink » vr 19 dec 2003, 18:15

Dag Adri,
1. ik citeer jou maar weer eens, omdat ik bang ben voor ( weer) een losse flodder:
zeker nu er geen gebrek aan volken lijkt te zijn.
Mijn ervaring wijst op het tegendeel hiervan; schrijnend tekort aan bestuivingsvolken, ieder jaar weer; vraag naar inlandse honing ieder jaar weer aanzienlijk groter dan het aanbod.
Ik zou het zeer waarderen als een lezer met concrete gegevens over "tekort aan bijenvolken" zich zou laten horen.
2. In "onze bijen" 2003; 4 staat op pg.15/16 een verslag van een lezing door de Heer Hensels over dracht en bestuiving, gehouden op de open dag Ambrosiushoeve. ik citeer uit de samenvatting:

Bijen en bloemen zijn onverbrekelijk met elkaar verbonden; bijen hebben bloemen nodig voor haar voedsel en bloemen hebben bijen nodig voor de bestuiving. Menselijk ingrijpen in de natuur heeft ervoor gezorgd, dat het evenwicht tussen bijen en bloemen ernstig is verstoord. Hierdoor is rendabel bijenhouden moeilijk geworden en hebben planten problemen bij het bestuivingsproces. Een nog grotere aantasting van dit evenwicht kan leiden tot misoogsten en grote finantiële verliezen..

Hensels pleit verder voor verbetering van de drachtmogelijkheden om de "bij in de natuur" te helpen en voor samenwerking tussen de imkerverenigingen om imkers te interesseren voor deze bestuivingsproblematiek en daarin deskundige begeleiding te verzorgen.
Dit alles is mij uit het hart gegrepen.

hennie oes
Afbeelding

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wanneer kasten voor bestuiving verkopen?

Bericht door Oude Essink » za 20 dec 2003, 16:23

Hallo Jelte Pieter,
Ik heb jouw artikel gelezen en moet je zeggen, dat ik ook zoiets in mijn hoofd had; de conclusie volgt echter niet geheel uit de premissen:
"er is een groot arsenaal boomgaarden met als uitgangspunt dat er per ha. 3 volken nodig zijn: het aantal benodigde volken is daaruit te berekenen en aanzienlijk groter dan imkers kunnen leveren. conclusie: schreinend tekort aan volken"
jij schrijft daarom:
... lijkt mij dat er een groot tekort is aan bestuivende bijenvolken.

Dit zou opgaan, als al die telers in feite ook bijenvolken zouden willen plaatsen; je hoeft maar even bij Adri aan te kloppen om te weten , dat dat niet zo is. jij zegt daarom waarschijnlijk ook "lijkt mij... Ik verzet mij juist tegen dit "lijkt mij" in een serieuse discussie en Ik vroeg om "gedocumenteerde informatie" en zal het even toelichten: afgelopen voorjaar meldden zich bij mij twee telers; de een wilde 12 volken in de appel (6 ha. á 2 volken, zoals gebruikelijk) de ander had een grote kas met bramen en "moest nog bijen hebben". 8 kleinere volken zouden genoeg geweest zijn. Ik lever geen bijen meer en heb ze verwezen naar het secretariaat van de club bestuivingsimkers; daar hebben zij te horen gekregen, "dat er een groot tekort was en de gevraagde bijen op die korte termijn niet geleverd konden worden". Dit nu betekent een "gedocumenteerd" tekort van 20 volken. Maar ook dat is niet exact, want misschien was er in den lande best een kundig imker geweest die dat tekort had kunnen opheffen. Ik zou concreet een plaatje "vraag" tegen "aanbod" willen. En dan niet alleen uit de land- en tuinbouw, maar ook honingbijen die in de natuur nog nodig zouden zijn om aan de behoefte van de plantensoorten in die sector te voldoen.
Nog een paar dingen die bij mij op komen:
Peren hebben bloesems met een suikergehalte in de nectar dat het minimum is voor bijen om nog rendabel op te kunnen vliegen; anderzijds gaan die bloesems vroeger open dan die van de meeste appelsoorten. Tijdige plaatsing van bijen in een bongerd, waar de appelbloei eigenlijk nog moet beginnen levert op, dat zij minimaal een volle dag op de perenbloesem gaan en in de regel is dit afdoende voor de bestuiving.
De Paardebloem kent alleen maar lintbloemen, levert welliswaar mooi geel stuifmeel en goudgele, zoete nectar maar is voor bijen minder interessant dan fruitbloesem. Vroeger werden zij geweerd maar zij zijn geen enkel probleem voor de bestuiving van de appel. Zij levert 's morgens vroeg haar weinige voedsel af maar laat het verder afweten; die paar bijen die erop blijven vliegen staat in geen relatie tot het overgrote deel, dat op de appels gaat.
Adri komt nogal eens melden, dat boomgaarden zonder bijen evengrote opbrengst hebben dan die met bijen. Dit argument kan alleen steek houden, wanneer hij aangeeft hoe de bevruchting in die gevallen tot stand kwam anders dan door insecten. Als wij over bijen spreken, hebben wij het over honingbijen; het arsenaal bestuivers in een boomgaard kan aanzienlijk groter zijn. Als zij die bestuivers niet wegspuiten en zij het geluk hebben van goede weersomstandigheden, kan de oogst er natuurlijk goed uitzien. Vanwege haar massaliteit en bloemvastheid zullen bijen bedrijfszekerder zijn.
Een bramenteler kan natuurlijk hommels in zijn kas zetten maar: 1. hij is veel duurder uit, omdat hij meer "volkjes" nodig heeft; als een hommelvolk 300 vliegende werksters heeft, is het al mooi. 2. ik zie op mijn bramen veel bijen en nauwelijks hommels; de braam is een bijenplant en ik vraag mij af, of een zwaardere hommel geen beschadiging aan de vruchtbeginsels van de braam toebrengt; want dan gaat de kwaliteit meespelen.

hennie oes

Afbeelding

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wanneer kasten voor bestuiving verkopen?

Bericht door Huib Koel » za 20 dec 2003, 17:13

aanwezigheid van paardebloem lokt insecten
Afbeelding
Vuurland in de lente, temperatuur 15 graden.
Het ziet geel van de paardebloemen.
Geen insect te bekennen.

groetHuib
PS De rubrieken beginnen aardig door elkaar te lopen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten