Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

statelymeadows
Berichten:1
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 01:28
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door statelymeadows » ma 02 feb 2004, 01:44

wendy schreef:
beste mensen,

Dank voor de reacties, na alles gelezen te hebben, lijkt het me in kleine hoeveelheden geen enkel probleem, zoals zoveel planten in mijn tuin die giftig zijn.
Aangezien we hier geen velden van Jacobskruiskruid hebben, zal de hoeveelheid giftige stof te verwaarlozen zijn. [..] Wendy
Hoi Wendy, en anderen,
Alsjeblieft, help mee om dit kruid te bestrijden ;-( !

Het probleem is niet de planten in jouw tuin, maar het feit dat Jacobskruiskruid zich enorm snel uitzaait. De zaadjes kunnen kilometers ver worden meegevoerd met de wind.

In Engeland is er een wettelijke verdelgingsplicht voor dit kruid! Dit vanwege het enorme aantal slachtoffers per jaar (vnl paarden en ponies, maar ook ander vee). Op de al bestaande wetgeving is recent een amendement ingediend voor een nog betere bestrijding; deze wetsverandering gaat in per 20 Februari 2004 (zie bijv. http://www.defra.gov.uk/news/2003/031124c.htm).

Het is geheel juist wat Wim schreef, de levende plant zal over het algemeen gemeden worden door vee, maar het probleem zit in het hooi. Eenmaal gedroogd verliest de plant zijn nare smaak, maar de hoge giftigheid blijft.
De kans dat planten zoals digitalis zich uitzaaien naar gras-/hooilanden is minimaal. Maar Jacobskruidkruid groeit daar juist gemakkelijk en graag!
Vriendelijke groeten van een bezorgde hobby-veehouder,
Karen

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door wilde » ma 02 feb 2004, 16:22

Alsjeblieft, help mee om dit kruid te bestrijden
Zoveel hoofden, zoveel zinnen .....
Dit soort onzin hoort hier naar mijn mening niet thuis.
Het Jacobskruiskruid is een prachtige plant, die bescherming verdient. Een fantastische plant voor diverse insecten, vooral de schitterende Sint-jacobsvlinder is er van afhankelijk. Tegen paarden heb ik niets als ze niet te veel vernielen (vanwege door de mens gemaakte keuzes en opgelegde beperkingen), maar ik ben wel meer gesteld op insecten.

Paardenliefhebbers moeten gewoon opletten dat ze hun dieren goed voedsel verschaffen. Pogingen tot uitroeien van deze planten zullen gelukkig nauwelijks effect hebben, want het zijn planten, die gewoon staan, waar ze kunnen staan, met inderdaad een geweldige zaadproductie en groeikracht.

Als alles wat ons om de één of andere reden in de natuur niet goed uitkomt, maar uitgeroeid moet worden, ja, wat houden we dan over .... ?

Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door Wim Joosten » ma 02 feb 2004, 22:16

De mens grijpt veel in. Vooral veel in de natuur. Die Jakobskruiskruid is ook veel kunstmatig door de mens in de natuur ingebracht, tenminste hier in Drenthe wel. Dit kruid komt ook in hooilanden terecht. En wanneer vee dit dan opeet, dan zal het op den duur hieraan sterven. En dat vind ik triest.
Daarom zal ik wel gehoor geven aan de oproep van statelymeadows en dus proberen het Jacobskruiskruid te verwijderen. Er blijft naar mijn mening genoeg over voor de insecten.
Albert, je hebt natuurlijk wel over het voortdurend ingrijpen van de de mens in de natuur. Maar Nederland is nu eenmaal een parklandschap, die ingericht is door de mens. En daar zijn fouten in gemaakt naar mijn mening. En indien mogelijk; laten we proberen deze fouten herstellen.

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door wilde » ma 02 feb 2004, 22:49

Daarom zal ik wel gehoor geven aan de oproep van statelymeadows en dus proberen het Jacobskruiskruid te verwijderen.
Jammer[V], dat dwingt mij om de plant wat extra te gaan helpen door deze te zaaien (wat ik niet eerder deed met deze soort; en andere soorten overigens ook nauwelijks, want natuurvervalsing is ook meestal niet goed te praten) op plekken waar hij nog niet voorkomt. Dan zijn we weer in evenwicht.[:o)]
Groetend, Albert

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door Hennie Peters » ma 02 feb 2004, 22:52

Wim,

Jij schrijft dat je aan de oproep gehoor zult geven. Ik denk dat als het ooit zover komt dat de nederlandse wet ons verplicht om het op te ruimen , zoals dat nu in Engeland het geval is, dat ik dan eerder met een zakje jacobskruiskruidzaad ga rondfietsen (en strooien uiteraard) dan dat ik aan zo'n belachelijke wet gehoor zal geven.
Degenen die dergelijke beslissingen nemen denken niet verder dan hun neus lang is. Met het uitsterven van het jacobskruiskruid zou b.v. ook de vlinder waarvan hierboven de rups afgebeeld staat het loodje leggen.
En hoeveel andere gevolgen heeft het die wij helemaal niet kunnen overzien ?


groet,
Hennie

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door Hennie Peters » ma 02 feb 2004, 22:54

Albert, je was me net voor :D

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door Huib Koel » di 03 feb 2004, 08:27

In de kalkrijke duinen staan vele soorten jacobskruiskruiden, o.a. het duinkruiskruid.
Bezoekers die van een ander gebied in Nederland komen denken in eerste instantie vaak
dat het boerenwormkruid is.
Dus als er zoiets geks zou komen als een bestrijdingswet dan mogen ze eerst wel eens het verschil gaan uitleggen. Een paarse bloem in de publicatie zetten, lijkt mij voldoende om het jacobskruiskruid een goede kans te geven deze onzin te overleven.
groet,
Huib

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door Wim Joosten » di 03 feb 2004, 09:38

Dat uitzaaien van het jakobskruiskruid is precies wat de Waterschappen hier gedaan hebben. Dus nu komt deze plant hier onnatuurlijk veel voor. Overigens hebben de overheden hier dit al als een probleem erkend en wordt deze plant op bepaalde plekken bestreden.
Om deze plant volledig uit te roeien gaat inderdaad wat ver maar het bewust uitzaaien van deze plant (zoals de Waterschappen hebben gedaan) was een niet gemakkelijk te herstellen fout waar bepaalde groepen schade door ondervinden. Om niet te spreken van het lijden van de paarden en het vee. Sta daar ook even bij stil voordat jullie op de fiets stappen en deze plant weer opnieuw gaan uitzaaien.

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door maartenkleijne » di 03 feb 2004, 10:43

Volgens mij valt het wel mee met de jakobskruiskruid. Het groeit alleen op kale droge plekken. In weilanden heb ik er nog nooit eentje gezien. Hij kan ook niet tegen vruchtbare grond en al helemaal niet tegen maaien.
In Engeland kan dat anders als groet stukken land b.v. extensief worden beweid, en vervolgens in de nazomer gemaaid.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door wilde » di 03 feb 2004, 12:08

Bij ons in de duinen lopen tientallen koeien, die zijn ingezet om met name het binnenduingebied wat open te houden. Ze moeten vooral opslag van Amerikaanse vogelkers (bospest), berken en dennen beperken. Dat gaat redelijk goed. Het is een droog en schraal gebied en ideaal voor het jacobskruiskruid. Er is is echt nog geen koe doodgegaan door die plant. Ook in de winter lopen die koeien daar en ze worden niet of nauwelijks bijgevoerd. Ze eten dus veel dood materiaal in het winterseizoen en ze zien er prima uit. Jacobskruiskruid doet het daar redelijk goed, maar ik ken plaatsen waar het veel grover groeit. Dan staan ze op een meer klei-achtige bodem van dijken en wegkanten.

De koeien in de duinen zijn mijns inziens veel beter af dan hun soortgenoten in kleine weien of loopstallen. Ik zou het wel weten als ik koe was en mocht kiezen: liever de duinen en af en toe een hapje jacobskruiskruid om de darm-wormen te bestrijden.:D

Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten