Hondsdraf??

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Hondsdraf??

Bericht door Oude Essink » ma 15 mar 2004, 13:10

Wie helpt mij aan de goede naam:

Afbeelding

Mijn tuin staat vol van dit plantje; ik heb steeds gedacht aan Hondsdraf maar op de afbeeldingen in allerlei boekjes ziet blad en bloem er anders uit. Er vliegen bijen en hommels op. Als het geen Hondsdraf is, wat dan wel?
hennie oes
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hondsdraf??

Bericht door Hans van der Post. » ma 15 mar 2004, 17:07

Ben even buiten wezen spelen; in Oegstgeest komt het ook voor. De Hondsdraf bloei hier nog niet. Het plantje wat jij toont heb ik ook in het "veld" gevonden. Na veel gezoek denk ik dat het Hoederbeet is - Lamium amplexicaule - maart tot october hoogte 15 - 30 cm.
Hans.

hkeijzer
Berichten: 108
Lid geworden op: di 03 feb 2004, 17:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hondsdraf??

Bericht door hkeijzer » ma 15 mar 2004, 17:49

Mijn tuin staat vol van dit plantje; ik heb steeds gedacht aan Hondsdraf maar op de afbeeldingen in allerlei boekjes ziet blad en bloem er anders uit.
hennie oes
Ik heb plantjes die hier erg op lijken. De paarse dovenetel Lamium purpureum. Ik heb de hoenderbeet - Lamium amplexicaule - met oranje stuifmeel en de gevlekte dovenetel - L. maculatum - hiervan is het stuifmeel geel. Ik heb ze net geplukt.
Vooral de hommels vliegen hier op.

Vriendelijke groet,
Harry

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hondsdraf??

Bericht door Oude Essink » ma 15 mar 2004, 18:09

Hallo Harry en Hans,
Dank voor jullie reactie. Een dovenetel lijkt wel de soort te zijn;
Van de Hoenderbeet maakte ik een paar foto's uit de handboeken; kun je zien hoe lastig de determinatie is:

Afbeelding
Dit is hem dus niet volgens mij

Van de gevlekte dovenetel is het blad hartvormiger en heeft een witte streep; de bloem is licht roze. de paarse dovenetel heeft in mijn afbeeldingen een langere steel met de (ook lichte) bloem op het bovenste roset. Mijn plant is veel gedrongener, heeft een reeks rosetten met korte paarse bloem.
even aanzien nog.
hennie oes

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hondsdraf??

Bericht door kole.amj » ma 15 mar 2004, 18:19

Mogelijk is door weersomstandigheden het uiterlijk van de plant verandert en zal met het toenemen van de temp ook de vorm,fenotype,
terugkeren.
Ik heb het nog nooit eerder gezien dat Hondsdraf bijna een gehele winter bloeit of zich zo herstelt na de vorst.De plant is wel gedrongener.

groet,
A-3

Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hondsdraf??

Bericht door Æbe » ma 15 mar 2004, 21:35

hennie
je kunt ook even een blaadje van de plant eten, als het vies smaakt, wat zeepachtig (saponine) dan is het hondsdraf ,dovenetels smaken minder vies,maar als ja even aan de smaak gewent bent van hondsdraf is het een gezonde voorjaarsgroente ,vitamine C en mineralen ,als salade te eten,mengen met andere sla.
groeten Æbe

Æ.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Hondsdraf??

Bericht door maartenkleijne » di 16 mar 2004, 08:46

Hennie, de foto lijkt ook op Ballote. Deze bloeit bij mij nog niet maar kan het hele jaar bloeien, bij mij tot en met afgelopen december. Ze lojkt qua bloeiwijze op gevlekte dovenetel maar meer gedrongen.

Kuiper
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 05 feb 2003, 13:26
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hondsdraf??

Bericht door Kuiper » di 16 mar 2004, 08:46

Hoi Oude Essink, dit is toevallig: ik kwam dit plantje afgelopen zaterdag tegen op een IVN wandeling in het kader van een cursus natuurgids (in utrecht), ook toen stonden we erover gebogen, en we kwamen tot de conclusie dat het paarse dovennetel moest zijn, ik vond het voor paarse dovennetel alleen erg gedrongen, en dacht later zelf aan hondsdraf. Nou ben je natuurlijk nog niets verder, maar ik zal de afbeelding doormailen aan een plantenfreak binnen het IVN dan krijg je gegarandeerd een goed antwoord, ook waarom deze vorm gedrongener is dan de 'echte' paarse dovennetel,
groet Ilse

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Hondsdraf??

Bericht door wilde » di 16 mar 2004, 13:20

Hennie, in mijn tuin staat ieder jaar de hoenderbeet en bij mij in de buurt ook volop paarse dovenetel. De laatste plant kan erg variabel zijn. Er zijn ook mutaties met geheel witte bloemen (die ik dus hier niet verwar met de witte dovenetel, want die staat er ook en is veel groter en hoger).
De hoenderbeet heeft aan de stengels uitsluitend stengelomvattende bladeren, dus anders dan de dovernetels en hondsdraf. Alleen aan de rozet zijn meestal ook gesteelde bladeren aanwezig. Het is een bijzonder plantje en is bij mij nog lang niet in bloei. Ik zal proberen er wat van te fotograferen als het zo ver is. Bijzonder aan de plant is ook het gegeven dat onder slechte weersomstandigheden, de bloemen niet opengaan. Dan kan er dus uitsluitend zelfbestuiving zijn.

Ik laat er altijd een paar in mijn moestuin staan. Daarom heb ik deze eenjarige plant ook ieder jaar teruggehad. Dat doe ik met nog enkele 'onkruiden' die ik leuk vind, zoals rood guichelheil.

De foto toont geen stengelomvattende bladeren. Daarom zal het waarschijnlijk een dovenetelsoort zijn.
Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hondsdraf??

Bericht door Oude Essink » di 16 mar 2004, 20:10

Maarten: jij noemt Ballote: dat zoek ik nog even op; maar nu even niet.
Aebe: ik heb hem geproefd: niet lekker! maar wat is vies; dat is mij te subjectief om een plant te determineren. vitaminen en mineralen is mooi meegenomen; maar als de smaak tegenstaat, zitten er misschien toch weer andere stoffen in, die minder "gezond"zijn.
Met Ilse en Albert houd ik het nog even op de paarse dovenetel hoewel het blad ronder is en geen witte strepen heeft.

Albert: onze discussie van vorig jaar over het Groot Hoefblad; ik heb toch de mannelijke vorm en jij kennelijk het vrouwtje. Bij mij vlogen ze er vandaag als gekken op en het stuifmeel is wit;kijk maar:
Afbeelding
De bij links, (vaag!) is bezig het witte stuifmeel in haar korfje te vegen; ook andere bijen op het Gr. Hoefblad hebben dezelfde kleur pollen bij zich.
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten