vermeerderen van specifieke braamstruik

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
vansima
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 14 jun 2002, 21:21
Locatie: Belgium
Contacteer:

vermeerderen van specifieke braamstruik

Bericht door vansima » vr 18 jun 2004, 19:48

De foto van een bloeiende braamstruik in het laatste juni-nummer van "bijen" (p. 165) bracht me er toe op dit forum een -voor mij- pertinente vraag te stellen. Namelijk hoe en wanneer kan ik een dergelijke braamstruik vermeerderen?
Bramen kunnen gemakkelijk in de maand juni vermeerderd worden volgens de methode "topaflegger" waarbij na een aantal handelingen de top van een stengel na het buigen met aarde bedekt wordt (zie oa.het boek "planten voortkweken" uit de reeks groenboekerij). Vermits deze bramen (momenteel) bloeien aan de top vermoed ik dat deze methode niet zal werken. Wie heeft ervaring met het vermeerderen van dergelijke braamstruiken?

met vriendelijke groeten,
Michel

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vermeerderen van specifieke braamstruik

Bericht door Oude Essink » vr 18 jun 2004, 21:56

Bij mij maakt iedere braamstruik ( gedoornd of niet gedoornd) waarvan ik vergeet een scheut op te binden en die derhalve met de top de grond raakt aldaar wortels, waaruit je een zelfstandige struik kunt telen. ( het betreft nieuwe scheuten, die derhalve niet bloeien! Of bedoel je dat niet?)
hennie oes

Afbeelding

vansima
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 14 jun 2002, 21:21
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: vermeerderen van specifieke braamstruik

Bericht door vansima » vr 18 jun 2004, 22:58

Het zit hem zo: ik heb me twee jaar terug een aantal verschillende variëteiten aangeschaft met de bedoeling er verder uit te kweken. De meeste soorten laten toe nu topscheuten te vormen (de bloemen staan immers verspreid over de scheuten). Echter bij de braamstruik waarover ik het had, blijkt de top van de scheuten vergroeid te zijn tot een reeks van bloemen, zoals een beetje te zien is op de foto in het bijenblad. Ik vraag me af hoe en wanneer ik van deze soort dan wel kan vermeerderen?

Michel

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: vermeerderen van specifieke braamstruik

Bericht door Hans van der Post. » vr 18 jun 2004, 23:36

Een braam bloeit op het tweejarig hout, dat wil zeggen: dit jaar groeit er een nieuwe scheut van nabij het begin van de struik, om volgend jaar uitlopers aan die tak van 2004 bloemen te geven.
De nieuwe tak -soms wel 3 meter- daarvan stop je begin augustus de "kop" in de grond; -gewoon kuiltje graven-. Laat dit zitten tot volgend jaar april net voor de uitloop knip je de tak af die in de grond gaat en spit het geheel uit dan zie je een heleboel wortels met soms een tak van ½ meter die uit de grond komt.
Er is een nieuwe braamstruik geboren[:)]
Hans.

vansima
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 14 jun 2002, 21:21
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: vermeerderen van specifieke braamstruik

Bericht door vansima » zo 20 jun 2004, 22:45

Best mogelijk; de meeste van mijn struiken vormen nieuwe scheuten in de buurt van de moederplanten. In augustus zal ik alvast de kopstekken in de grond stoppen.

Toch blijf ik het vreemd vinden wat betreft die ene braamstruik. Ik heb de indruk dat er rondom de moederplant -momenteel- geen nieuwe scheuten te vinden zijn. Wel zie ik dat op diverse plaatsen op de houterige takken van de moederplant nieuwe zijscheuten gevormd worden, waar er dan effectief bloemen op komen. Misschien moet ik nog wat geduld oefenen. Jammer want het is een struik die enorm bloeit.

Michel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten