Regen op komst

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Regen op komst

Bericht door heidecap » di 06 jul 2004, 21:45

De komende dagen wordt het weer slechter. Er is regen op komst :

Afbeelding

Vandaag trof ik twee van mijn afleggers aan met nauwelijks voer.

In Denemarken wordt momenteel gewaarschuwd voor verhongerende bijen.
Vooral als er net honing geoogst is en er een periode volgt met slecht weer.

http://www.biavl.dk/kort/kort-0406-30b.htm

Thomas

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Regen op komst

Bericht door Oude Essink » di 06 jul 2004, 22:51

Een prachtige dag vandaag; morgen weer zo'n dag; de bijen vlogen vooral op Wilg, klaver, linde, vuilboom en vervolgens op nog enige minder uitgebreide dracht. Houden zo en niet somberen; zij hebben ergere zomers meegemaakt! Wist jij Thomas, dat bijen bij 9o uitvliegen; als ik 's morgens in de tuin kom vliegen zij al volop
( bij 12o) op de Teunisbloem em komkommerkruid; voornoemde planten komen iets later aan beurt.
hennie oes

Afbeelding

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Regen op komst

Bericht door heidecap » do 08 jul 2004, 22:30

Hennie, kijk even uit het raam, zelfs jouw bijen halen met dit weer niet.
Rust roest ...

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Regen op komst

Bericht door Hennie Peters » do 08 jul 2004, 22:48

Als ik uit het raam kijk dan is het donker, de bijen halen inderdaad helemaal niet. Prima waarneming Thomas.
Vanmiddag scheen de zon en was het prima vliegweer. Vanavond hebben we hier een paar flinke buien gehad maar de bijen hadden de buit voor vandaag al binnen.


groet,
Hennie

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Regen op komst

Bericht door Henk Klok » do 08 jul 2004, 23:14

Ook mijn bijen hebben tussen de buien door af en aan gevlogen, volop.
Groet,
Henk

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Regen op komst

Bericht door heidecap » do 08 jul 2004, 23:15

Ik moet soms wel een beetje lachen hoe snel redactieleden hun mederedactie te hulp schieten en deze snel de hand boven het hoofd houden als er verschil van inzicht met een buitenstaander is (niet redactielid). Alsof hij dat nodig zou hebben!
In plaatst van collega's onvoorwaardelijk bij te staan zou je naar mijn mening beter kunnen kijken naar de inhoudelijke kant en vooral de beoogte boodschap van de bijdrage van de "buitenstaander"

Inhoudelijk gezien was mijn enige constatering dat er 1 van mijn volkjes honger had. (misschien dus ook wel bij collega-imkers)
De huidige drachtperiode bij mij is magertjes.
In het buitenland wordt met name na de honingafname gewaarschuwd voor verhongerende bijen.
Men voorspelt slecht weer met veel regen. En de voorspellingen worden almaar slechter.

En de redactie komt vervolgens met een wellis nietes spelletje over veel of weinig regen.
Hennie, Peters, ik zie je liever een redactioneel stukje over die kasten in Denemarken plaatsen, zoals laatst.

Thomas

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Regen op komst

Bericht door Hennie Peters » vr 09 jul 2004, 07:43

Thomas,

De afgelopen dagen is het uitstekend weer voor de bijen geweest. Woensdag is het droog en zonnig geweest tot 18:00, donderdag tot 17:00 De regen die is gevallen, en dat was inderdaad heel veel, viel alleen 's avonds en 's nachts. Erg goed voor de nectarproductie dus. Ik hoef daarover geen wellus nietus spelletje te spelen, in het westen kan het best wel anders uitgepakt hebben.
Ik reageerde op de discussie tussen jou en Hennie Oes omdat ik gisteren het weer in de Betuwe heb mogen meemaken. Ik kan dus alleen maar bevestigen wat de andere Hennie schreef. Van verdedigen van een redactielid is hier geen sprake. Hennie Oes was al uit de redactie toen ik door Romee werd gevraagd.
Uitspraken uit het buitenland over verhongeren van bijen doe ik af als stemmingmakerij. Ik kan net zo min als die buitenlanders een oordeel geven over de dracht in jouw omgeving, dat kun jij alleen zelf. Ik ben ongeveer even lang als jij met imkeren bezig en ik houd er rekening mee dat er in bepaalde perioden minder dracht is. Ik slinger mijn volken dus niet helemaal leeg. Bij mij was er na de voorjaarsdracht ook even een dip maar op het moment komt er weer voldoende binnen.
Heb je al een inventarisatie gemaakt van de drachtplanten in je omgeving ?



groet,
Hennie

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Regen op komst

Bericht door Henk Klok » vr 09 jul 2004, 09:34

heidecap schreef:
Ik moet soms wel een beetje lachen hoe snel redactieleden hun mederedactie te hulp schieten en deze snel de hand boven het hoofd houden als er verschil van inzicht met een buitenstaander is (niet redactielid). Alsof hij dat nodig zou hebben!
Een beetje onzinnige reactie, Thomas, zo ligt het echt niet.
En de redactie komt vervolgens met een wellis nietes spelletje over veel of weinig regen.
Het onderwerp was toch Regen op komst?

Groet,
Henk

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Regen op komst

Bericht door jellehulzinga » vr 09 jul 2004, 10:04

Ik moet soms wel een beetje lachen hoe snel redactieleden hun mederedactie te hulp schieten en deze snel de hand boven het hoofd houden als er verschil van inzicht met een buitenstaander is (niet redactielid). Alsof hij dat nodig zou hebben!
In plaatst van collega's onvoorwaardelijk bij te staan zou je naar mijn mening beter kunnen kijken naar de inhoudelijke kant en vooral de beoogte boodschap van de bijdrage van de "buitenstaander"
Dat ben ik gedeeltelijk wel met je eens, Thomas, maar ik denk dat de oorzaak waarschijnlijk bij jezelf gezocht moet worden. Want gedurende de laatste weken dat ik dit forum wel eens bezoek, wordt ik regelmatig geconfronteerd met uitspraken van jou die ik niet anders kan uitleggen als zijnde provocerend. Meer bedoelt om reactie uit te lokken of "om aanwezig te zijn" dan om serieus antwoord te krijgen op een theoretische verhandeling. Een discussie dus.
Ook ik heb wel eens vraagtekens bij het soms normerende gedrag of houding van enkele redactieleden, maar laat me daardoor niet van de wijs brengen omdat zij tenslotte ook "slechts" mensen zijn.
Dag Thomas, het ga je goed!
Jelle

P.s, ik maak me nu een beetje zorgen over de ruimte in mijn volken. Twee weken geleden geslingerd en waarschijnlijk zitten de honingkamers nu al weer vol zodat de koningin het broednest wel eens zou kunnen inkrimpen. Wat een haalweer hebben we gehad. En ze vliegen maar door. Ondanks de (mot) regen. Wat een dracht: Braam, Witte Klaver, Linde, Witte- en Gelehoningklaver, Hop enz, enz. Een kwestie van zaaien. Een paar tientjes zaaien, de volgende jaren een paar honderdjes oogsten.

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Regen op komst

Bericht door Henk Klok » vr 09 jul 2004, 10:40

Twee weken geleden geslingerd en waarschijnlijk zitten de honingkamers nu al weer vol
Dat had ik ook. Ondanks niet al te zonnig weer met regenbuien vertilde ik mij deze week bijna aan een pas leeggeslingerde honingkamer. Hij was alweer helemaal vol. Alleen nog niet verzegeld.

Groet,
Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten