Status Heide?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door heidecap » za 14 aug 2004, 23:32

Hallo, Croy en anderen.

Mijn collega-imker (we staan beiden met 2 kasten in Staverden) is donderdag ook bij mijn bijen geweest. Ze stonden precies een week. Hij heeft even naar mijn honingkamers gekeken. Ze zaten beiden voor meer dan de helft vol met (uiteraard) nog niet verzegelde honing.
Vorige week woensdag nacht zijn de kasten naar de heide gebracht.
Ik heb 2 volken staan op 2 broedbakken en 1 honingkamer, met een rooster ertussen.
Wat opvalt is dat de andere imkers die bij ons op de heide staan : Op hetzelfde veld staat nog een imker met 5 kasten en een ander met 2 kasten. 500 meter verderop, op een ander veld staat iemand met 10 kasten. Allen staan zij op 1 broedkamer.
Misschien had ik de bijen ook beter "krap" kunnen zetten, maar ik had bij mekaar respectievelijk 10 en 12 ramen broed, verdeeld over nog iets meer ramen. Dan had ik dus broed moeten afnemen.
Was misschien wel slim geweest aangezien dit broed (en zeker het open broed) toch geen haalbijen meer worden.
Aan de andere kant is de opbrengst van 1 week niet slecht.
Volgende week ga ik zelf even kijken. In ieder geval zorg ik er voor dat ik een extra honingkamer bij me heb. Het broednest zal inmiddels wel af gaan nemen en misschien vervang ik wel een 2e broedkamer door een honingkamer. Desnoods hang ik wat broed over naar mijn 2e kast.
Op deze manier kan ik goed de verschillen zien tussen de 2 kasten.

Hoe gaat het elders ?

Thomas

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Status Heide?

Bericht door Frans vanTongeren » zo 15 aug 2004, 14:28

Hallo Thomas,
Ik zou niet gaan 'sleutelen' met andere kamers.
Het broednest krimpt in en je zal in de bovenste BK kantramen krijgen die compleet vol met verzegelde heidehoning komen te zitten.
Het zou zelfs kunnen gebeuren dat je bovenste BK helemaal vol met honing komt te zitten en het beetje broed vind je dan onderin.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door Kroese » zo 15 aug 2004, 16:26

Ik heb 2 volken staan op 2 broedbakken en 1 honingkamer, met een rooster ertussen.
Dat rooster kun je nu wel weghalen, zoals Frans al zei, het broednest krimpt alleen maar in. Als je de HK nog verzegeld wilt hebben is een rooster een grote "rem" Ze slaan de HH liever in de bovenste broedkamer op dan dat ze het door een rooster heen brengen.
Hennie Kroese..

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door heidecap » zo 15 aug 2004, 17:02

Frans, Hennie, bedankt voor de tips.
Ik zal in ieder geval het rooster verwijderen en verder bij de eerstvolgende inspectie eens kijken hoe de kantramen in de bovenste broedkamer er uit zien. Misschien heb ik nog ergens een paar raamjes nog nooit belegde raam zodat ik die als kantraam kan gebruiken, zodat ik straks wellicht een paar broedkamerramen kan slingeren.
Nu nog kunstraat plaatsen lijkt me niet handig.

Groeten, Thomas

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door heidecap » wo 18 aug 2004, 21:56

Mijn collega-imker Joop kon zijn nieuwschierigheid niet bedwingen en heeft vandaag bij onze kasten gekeken.
2 (waarvan 1 van mij) van de 4 kasten hebben 10 ramen (dus een volle honingkamer) met onverzegelde heidehoning. Dit alles dus binnen een tijdsbestek van 2 weken.
Inmiddels heb ik mijn reservevolken op mijn bijenstand broedkamerramen laten uitbouwen. Dit ging heel rap. Binnen 2 dagen hadden ze de ramen goeddeels uitgebouwd.
Ik ga zaterdag snel de kantramen in mijn bovenste broedbakken vervangen door lege uitgebouwde raat, zodat ze hier ook honing kwijt kunnen. Verder haal ik zoals gezegd de roosters weg.
Maar zou het nu echt niet wenselijk zijn om bij een volle honingkamer een 2e honingkamer te plaatsen ??
De heidedracht duurt immers nog bijna een maand !

Wie heeft er heide-ervaring en kan mij hierin adviseren.

Alvast bedankt, Thomas

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Status Heide?

Bericht door Frans vanTongeren » wo 18 aug 2004, 22:39

De heidebijen trekken zich terug naar onderen.
Naar boven willen ze niet meer gaan en een tweede HK plaatsen heeft geen zin.
Het is zelfs nog de vraag of die eerste HK verzegeld gaat worden als je de kantramen (verkleinblokken) van de bovenste BK gaat vervangen door pas uitgebouwde ramen.
Je moet denken aan een lift .. die alleen maar naar onderen gaat. !

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door heidecap » wo 18 aug 2004, 22:57

Frans, ik zit jouw antwoord zojuist met mijn vrouw te bepspreken.
Mijn 1e volk heeft 10 ramen honing, mijn 2e volk echter slechts 3.
Mijn vrouw oppert om in plaats van een 2e honingkamer te plaatsen de 2 honingkamers van de volken onderling te verwisselen.
Is dit een briljant idee van haar of wordt het verzegelen hierdoor alleen maar extra bemoeilijkt ?

Thomas & Nathalie

leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Status Heide?

Bericht door leendert » wo 18 aug 2004, 23:16

heidecap schreef:
Mijn collega-imker Joop kon zijn nieuwschierigheid niet bedwingen en heeft vandaag bij onze kasten gekeken.
Inmiddels heb ik mijn reservevolken op mijn bijenstand broedkamerramen laten uitbouwen. Ik ga zaterdag snel de kantramen in mijn bovenste broedbakken vervangen door lege uitgebouwde raat, zodat ze hier ook honing kwijt kunnen. Verder haal ik zoals gezegd de roosters weg.
Maar zou het nu echt niet wenselijk zijn om bij een volle honingkamer een 2e honingkamer te plaatsen ??
De heidedracht duurt immers nog bijna een maand !

Wie heeft er heide-ervaring en kan mij hierin adviseren.

Alvast bedankt, Thomas
Thomas, hoe denk je die heidehoning uit de pas uitgebouwde ramen te krijgen? Slingeren gaat niet, dus persen... Bij een goede heidedracht kun je ook raathoning proberen te winnen. Gewoon een klein strookje kunstraat boven in het raampje inplakken, geen draad.
Als je al een tweede honingkamer wilt plaatsen, dan de al gevulde honingkamer boven op de nieuwe zetten, want het gaat alleen naar onderen zoals Frans al zei. Maar ook onder de honingkamer komt in de broedkamer(s) heidehoning, Meestal zijn de kantramen geheel verzegeld. Als het sterke volken zijn, kun je een paar ramen met uitlopend broed aan de zijkant hangen, deze worden direct volgedragen als het broed uitloopt en wat drachttijd betreft hebben we nog 3/4 weken!

En als je nieuws(nietch)gierig bent, kijken, waarom niet?


Leendert van den Bosch

leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Status Heide?

Bericht door leendert » wo 18 aug 2004, 23:28

heidecap schreef:
Frans, ik zit jouw antwoord zojuist met mijn vrouw te bepspreken.
Mijn 1e volk heeft 10 ramen honing, mijn 2e volk echter slechts 3.
Mijn vrouw oppert om in plaats van een 2e honingkamer te plaatsen de 2 honingkamers van de volken onderling te verwisselen.
Is dit een briljant idee van haar of wordt het verzegelen hierdoor alleen maar extra bemoeilijkt ?

Thomas & Nathalie

Ook doen! Je vrouw heeft er kijk op. Veel imkers zullen zullen jalours zijn...[}:)]

Leendert van den Bosch

hkeijzer
Berichten: 108
Lid geworden op: di 03 feb 2004, 17:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door hkeijzer » wo 18 aug 2004, 23:37

heidecap schreef:
Mijn vrouw oppert om in plaats van een 2e honingkamer te plaatsen de 2 honingkamers van de volken onderling te verwisselen.
Is dit een briljant idee van haar of wordt het verzegelen hierdoor alleen maar extra bemoeilijkt ?

Thomas & Nathalie
Thomas,

De bevolking van de honingkamers bestaat voornamelijk uit jonge bijen. Er bestaat dus geen enkel gevaar voor het verlies van de koningin of gevechten tussen de bijen onderling.

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... ningkamers

Harry

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten