Teunisbloem

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Teunisbloem

Bericht door Oude Essink » di 20 jul 2004, 22:41

Teunisbloem; Oenothera biennis

Afbeelding
De Oenothera biennis behoort tot de middengrote Teunisbloemen, in cultuur gebracht om de verfijnde oliën die de plant levert.
Het is een nachtbloeier; tegen schemer springen per plant een aantal knalgele bloemen open onder sterke geurafgifte; er komen onmiddellijk bijen op af die zich op de pollen storten; zodra 's morgens de zon opkomt zie je ze weer; hoe warmer het is, hoe beter de plant functioneert.
Ik maakte de foto met statief en lange sluitertijd,; het begon al aardig donker te worden.
Rechts is de blauwe bloem van de Borage te zien.

Afbeelding

De bloem is een mooi voorbeeld van een trompetbloem; de bloembeker (vier kelkbladen) rust op een lange buis, die op het vruchtbeginsel staat. De nectar bevindt zich op de bodem van de buis; hoe de bij op de afbeelding ook haar best doet, zij zal deze nectar niet bereiken en zal genoegen moeten nemen met de pollen, die overigens rijkelijk worden aangeboden.
De stamper komt door de buis heen de kom in en heeft een vierlobbige stempel; de acht meeldraden zijn aan de voet van de kom aan de kroon gehecht.
De constructie van de bloem verraadt de Amerikaanse herkomst en was oorspronkelijk ingericht voor bestuiving door (pijlstaart)vlinders en langtongige Apiden; bij ons zie je er in gunstige omstandigheden de kolibrievlinder op. Er zijn overigens cultivars waar de buis zo is ingekort dat honingbijen bij de nectar komen; ooit kreeg ik van Kees van Holland een pot teunisbloemhoning van de akkers in Zeeland.

Onze Teunisbloem betreft een nachtbloem. Bij invallende duisternis ging ik met kamera en flitser op wacht:

Afbeelding

De bloem moet van de oorspronkelijke kruisbestuiving, met vóór de bloem zwevende nachtvlinders en pijlstaartvlinders overdag, zich hebben aangepast aan zelfbestuiving.
Zij trekt nectarzuigende vlinders aan met roltong; voor een goede nectarproductie is warm, zwoel weer nodig in avond en ochtend. Voor de draderige pollen komen pollenzoekende bijen, hommels en zweefvliegen in aanmerking.
Als het donker is, zie ik er alleen de nachtvlinder op die de afbeelding toont.

Afbeelding

Een bijzonder aardige plant in de tuin en niet alleen voor de pollen; de 'tik'

Frans Klein Breteler
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 20 aug 2003, 08:40
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Teunisbloem

Bericht door Frans Klein Breteler » wo 21 jul 2004, 09:35

OES,

Prachtig en leerzaam.

Zeker namens velen, DANK JE

Frans KB

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten