Monarda enzo

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Monarda enzo

Bericht door Huib Koel » di 10 aug 2004, 17:57

..

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Monarda enzo

Bericht door maartenkleijne » di 10 aug 2004, 22:36

Vogens het boekje is monarda een goed drachtplant. Ik heb een nog vrij kleine pol staan: veel hommels en een enkele bij erop.
Hij moet enorm kunnen woekeren op elke grondsoort, maar van oorsprong houdt ie van nattigheid, dus mij mij misschien toch te droog? Hoewel mijn moeder had ze ook op zandgrond en daar was het 'onkruid'.

jellehulzinga
Berichten: 134
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 21:51
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Monarda enzo

Bericht door jellehulzinga » di 10 aug 2004, 23:54

Het groeit zo hier en daar (vrij zeldzaam) meestal in een buitengewoon grote groep. Het sterft ieder jaar helemaal af tot aan de grond, heeft holle stengels waar ik vroeger een Lijsterbes-plof van maakte. Wordt ongeveer 3 meter hoog en bloeit nu op de wijze van de Bruidssluier maar dan met de bloemtros recht omhoog. (witte, hele kleine bloempjes). Een halve eeuw geleden noemden wij het Oma's wonderplant maar dat is een eigen bedenksel. (Zij schonk dat mijn ouders voor hun nieuwe huis in 1933). Waar uiteindelijk mijn ouders helemaal niet blij mee waren. Want het is een vrezelijke ondergrondse woekeraar en niet meer uit te roeien. Ronde bladeren en rode vlekken op de stengel. Deze is onderaan zo'n 2,5/3,5 cm in doorsnee.
Nee, een foto krijg je (nog) niet.
Jelle

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Monarda enzo

Bericht door Frans vanTongeren » wo 11 aug 2004, 09:47

Dag Jelle,
Die woekeraar heb ik ook in de tuin staan; tot nu toe weettie van mij te winnen. Indrukwekkend issie wel; daarom heb ik hem/haar ooit geplaatst. Wegens Alzheimer ben ik de naam eventjes kwijt.
-

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Monarda enzo

Bericht door maartenkleijne » do 12 aug 2004, 12:25

Vraagje Jelle:
Ik zie op jouw oma's wonderplant eindeloos veel wilde bijen en zweefvliegen, maar weinig bijen. Hoe is dat bij jou?

Je kan hem trouwens vrij makkelijk uitroeien door hem uit te trekken -een paar jaar achter elkaar- op het moment dat de stengels net voldoende verhout zijn. Op dat moment zit de levenskracht vooral in de stengels, daarvoor en daarna in de wortels. Afmaaien werkt juist stimulerend, uitspitten is onbegonnen werk!

jellehulzinga
Berichten: 134
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 21:51
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Monarda enzo

Bericht door jellehulzinga » do 12 aug 2004, 14:34

Vraagje Jelle:
Ik zie op jouw oma's wonderplant eindeloos veel wilde bijen en zweefvliegen, maar weinig bijen. Hoe is dat bij jou?
Hai Maarten, zelfde beeld bij mij. Heel zelden een bij. (overigens, ze staan aan de overkant van de rails en dus mogen ze wat mij betreft nog veel verder woekeren)
Bij de stal van de vereniging juist een heel ander beeld. Hier worden ze druk bevlogen. Onder vergelijkbare omstandigheden. (Grond enz.)
Mijn conclusie: Het is een matige drachtplant die bij een zeer gering aanbod van andere drachtplanten toch goed bevlogen wordt.
P.s, weet jij toevallig de naam? Of maken we er formeel Oma's wonderplant van? hahahaha
Jelle

Half uurtje later: 2 foto's gemaakt zodat we zeker weten of we het over de zelfde plant hebben. Eén correctie moet ik al direct toepassen. De bladeren zijn niet rond maar ovaal en spits toelopend.
Kijken of die foto's lukken. Nog nooit eerder gedaan. Bij de close-up foto zijn de diverse zweefvliegen nog een beetje te zien.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Monarda enzo

Bericht door maartenkleijne » do 12 aug 2004, 15:58

Het is 1 van de duizendknopen.
De twee meest voorkomende aziatische woekeraars zijn onlangs beschreven, zie archief.
De jouwe lijkt mij geen hartvormige bladen te hebben, en ook geen langwerpige. Dan is het een mij onbekende derde soort.

jellehulzinga
Berichten: 134
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 21:51
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Monarda enzo

Bericht door jellehulzinga » do 12 aug 2004, 18:25

De jouwe lijkt mij geen hartvormige bladen te hebben, en ook geen langwerpige. Dan is het een mij onbekende derde soort.
Kreeg net een mailtje. Het blijkt de Polygonum Reynoutria Japonica te zijn. De "Japanse Duizendknoop".
En aangezien ik toevallig weet dat de Polygonum een zeer uitgebreide familie is waar steeds meer vragen rijzen rond de juistheid van de familieindeling, zou het me niet verbazen als deze plant mogelijk ook al een "nieuwere" naam heeft. Kwam daar toevallig achter bij het "Bijenhuis" toen zij en ik vorig jaar een prachtige plant uit hun tuin aan het opzoeken waren. De gewone Duizendknoop.(Lange rode aren) Eerst Polygonum "huppeldepup" en nu de Persicaria Amplexicaulus Speciosa. Inmiddels ook volop aan het bloeien in mijn tuin. Ongelovelijk veel bijen erop.
Jelle.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Monarda enzo

Bericht door Oude Essink » do 12 aug 2004, 18:58

Hallo Jelle,
In mijn tuin ziet de Monarda er zo uit; er zitten ook veel bijen op:
Afbeelding
hennie oes
Afbeelding

jellehulzinga
Berichten: 134
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 21:51
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Monarda enzo

Bericht door jellehulzinga » do 12 aug 2004, 19:23


Hallo Jelle,
In mijn tuin ziet de Monarda er zo uit; er zitten ook veel bijen op:

Touché!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Primus en 29 gasten