welk stuifmeel

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door Wim Joosten » vr 18 mar 2005, 14:58

marc schreef:
Ik dacht later dat het misschien om propolis kon gaan ( in 2 kleuren ? ) maar wat kan dan de reden zijn van deze massale dracht ?

Ik had hier graag wat meer van vernomen.

Groeten, marc
Hallo Marc,
de kleur van propolis varieert van geel tot donkerbruin. En er zelfs van een transparante propolis melding gemaakt (Coggshall and Morse).
Het zou dus propolis kunnen zijn wat jij gezien hebt.


Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door marc » vr 18 mar 2005, 21:40

Wim, het propolisverhaal lijkt me achteraf ook moeilijk volgbaar want die hoeveelheid zou toch ergens moeten voor dienen. Buiten het wat vastplekken van de raampjes op hun opleg zag ik geen enkel gebruik van propolis in de kast.
Bij mijn weten wordt propolis ook niet tijdelijk in de cellen opgeslagen of vergis ik mij hierin ?
Marc

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door Wim Joosten » vr 18 mar 2005, 22:10

Je hebt al in de kast gekeken dus? En dus niets bijzonders gezien.
Bijvoorbeeld (delen van) een afgestoken muis in de kast gaan ze ook inbalsemen met propolis om besmettingsgevaar te voorkomen.






Met vriendelijke groet,
Wim

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door Els Kleijnendorst » za 19 mar 2005, 08:29

De beide klompjes aan de poten van de bijen is geen propolis. Propolis glanst veel meer en wordt in onze streken rond deze tijd vooral van de populier en kastanje verzameld. Beiden hebben een bruinige tint, zie bijgaande foto,
Afbeelding
links knoppen van de populier en rechts kastanje.

Het gele stuifmeel kan afkomstig zijn van een groot aantal planten, het oranjerode wellicht van de brem. De laatste zag ik een maand geleden al bloeien. Zoals al eerder werd geschreven is op zoek gaan naar de bron de beste optie, of de pollen onder de microscoop bekijken natuurlijk.

Erik
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door Erik » za 19 mar 2005, 18:49

Volgens mij is de bloeitijd van de brem in de periode mei-juni Els.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: welk stuifmeel

Bericht door Frans vanTongeren » za 19 mar 2005, 20:41

Dag Els,
In boeken (ik heb er nog tien over) lees je dat bijen geen propolis van kastanjeknoppen afknagen !

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 19 mar 2005, 22:26

Winterheide?? Ik weet niet dat het mogelijk is dat sommige dara bij jou op vliegen kunnen. Bij mij althans wel. Alhoewel het iets valer van kleur is.

j.p.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door marc » za 19 mar 2005, 22:51

Vandaag reeds naar de Ardennen getrokken bij 18° en volle zon.
Het beeld aan de kast verandert niet, alleen komt nu hoofdzakelijk nog het gele stuifmeel binnen. Door vernauwing van het vlieggat kan ik jullie een betere indruk geven van de massale stuifmeeldracht :

Afbeelding

of voor Hans :

Afbeelding

Ik ben op zoek gegaan en na een uur had ik prijs. Op ongeveer 600 m van de kast (vogelvlucht) bevindt zich een open hooiland temidden van het bos op een zuiderhelling. De bosrand naar het zuiden is volledig afgeboord met struiken van ongeveer 4 m hoogte (over een lengte van ongeveer 50 m). Het was er een gezoem van jewelste : bijen (ook zwarte), hommels, vliegen en andere.
De struiken zelf hebben nog geen blad maar het hout is nu reeds getooid met heel kleine gele bloemetjes : gele kornoelje (Cornus Mas). Dit is dus een prachtige voorjaarsleverancier voor stuifmeel en nectar en dit nog voor de zo geprezen wilg.
Deze plant moet zeker met nadruk opgenomen worden in de drachtplantengids.
De bron van het diep-oranje stuifmeel vond ik niet, misschien volgende week.
Prettig WE - Marc

patrick
Berichten: 59
Lid geworden op: di 25 jan 2005, 19:06
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door patrick » za 19 mar 2005, 23:09

Beste vriend,
De wilg is op dit moment bij mijn stand (een natuurbeschermingsgebied van 560 hectare) aan't bloeien en dit nog gedurende een 4 tot 5 weken, praktisch alle variaties staan er wel. Het was bij mij deze middag met bewolkt weer en een temperatuur van 17,5° een file op de vliegplank. Jammer genoeg geen camera bij. Ik heb intussen de vlieggaten maximaal open gezet en voor de geinteresseerden ik kwan eraan en er vlogen 3 groene spechten op.
Morgen ga ik weer kijken en zal jullie als het nog file is, er zeker iets van laten zien op het forum .
Groeten en een heel goed voorjaar gewenst.[^]

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door Els Kleijnendorst » za 19 mar 2005, 23:41

Erik; de bloeitijd van brem is inderdaad later, maar toch zag ik een anderhalve maand geleden al een aantal struiken geheel in bloei staan, wellicht door de hoge temperaturen van de afgelopen winter. En jaren geleden zijn we eens begin april al kamperend afgezakt naar het zuiden van Frankrijk, in Nederland was het toen nog erg koud en kil, maar in Noord Frankrijk bloeide toen de brem al volop. Gezien deze 2 ervaringen opperde ik de brem, vooral omdat Marc in België woont.

Frans, mijn bijen halen hun 'neus' niet op voor een beetje kastanjehars. [;)]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten