welk stuifmeel

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

welk stuifmeel

Bericht door marc » do 17 mar 2005, 15:32

Twee volken verhuisden naar de Ardense bossen, naar een vallei met wilde struiken en bomen en kms ver van alle tuinen.
De thuisgebleven volken in een landelijk dorp met veel siertuinen vliegen nu volop op sneeuwklok, krokus en andere. Het oranje stuifmeel dat binnengebracht wordt zit aan de achterpoten gepakt in een grillige vlok- of schubvorm en is mat (korrelig) van uitzicht.
Bij de 'Ardenners' viel me gisteren onmiddellijk de grote vracht aan blinkend gele en diep-oranje bollen op, terwijl er in de hele omgeving amper wat katjes van hazelaar en zwarte els te zien zijn, de wilg staat op springen maar is er nog niet, iets anders bloeit er momenteel niet en tuinen met sneeuwklok of krokus zijn er niet.
Op de thuisbasis vliegt 1 bij op 20 met stuifmeel binnen, de rest zijn waterdragers, in de Ardennen komt 1 bij op 3 met van die zware bollen binnen, het lijkt me de tijd er niet voor.
De snelheid waarmee ze binnen vliegen maakt het niet gemakkelijk om er duidelijke foto's van te nemen. Uit een 10-tal foto's kon ik er 2 fatsoenlijke selecteren.

Afbeelding

Afbeelding

Ik dacht later dat het misschien om propolis kon gaan ( in 2 kleuren ? ) maar wat kan dan de reden zijn van deze massale dracht ?

Ik had hier graag wat meer van vernomen.

Groeten, marc

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: welk stuifmeel

Bericht door Frans vanTongeren » do 17 mar 2005, 16:40


Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door marc » do 17 mar 2005, 16:56

Ik ken ze Frans, het is een thuisplant die nu ook bevlogen wordt en een lichtgeel stuifmeel geeft, korrelig van structuur en in vlokvorm gedragen, geen blinkende bollen dus. In de wilde Ardense natuur is ze ook niet te vinden, dus het raadsel blijft open.
marc

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door Hans van der Post. » do 17 mar 2005, 18:03

In het vroege voorjaar is het wat gemakkelijker rond de bijenvolken te zoeken naar de dracht. Zeker als het massaal binnenkomt. Bijen vliegen bij een temperatuur van 15 graden Celsius ongeveer 500 meter.(in een cirkel) Drie graden meer wordt het al wat lastiger het wordt dan 800/900 meter.
Zijn de bijen met oranje stuifmeel "bepoederd" dat duid er op dat ze paardebloemen hebben gevonden.
Hans.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door marc » do 17 mar 2005, 18:47

Hans, geen stuifmeel op de beharing.
Voor de paardebloem is het ook in de Ardennen nog veel te vroeg, de bloei is daar 1 à 2 weken achter op Vlaanderen en Nederland.
De bijen komen uit de lucht 'gevallen', het lijkt erop dat ze het uit de bomen halen maar zeker ben ik daar niet van. Van de bodemplanten is nog niets te merken, de vroege bosanemoon zit nog niet in de knop.
Het is me een raadsel. In de omgeving staan alle soorten loof- en naaldbomen, maar geen enkele die momenteel bloeit.
Vooral de hoeveelheid en het blinkende uitzicht van de bolletjes verbaast me. Zouden ze het van kleverige boomknoppen kunnen halen (paardekastanjes, dennen...), maar die diep oranje kleur ???
Het is niet makkelijk ze te volgen op hun standplaats, ze vlogen gisteren bij 18°, op die zuiderhelling waar ze staan, al ver weg.
Kent iemand een site waar uitgebreid gezocht kan worden op stuifmeel kleuren ? In de drachtplantengids zijn we voor het oranje stuifmeel met het sneeuwklokje, de krokus en de paardebloem snel uitgepraat.
marc

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door Hans van der Post. » do 17 mar 2005, 21:48

Marc schrijft:
Kent iemand een site waar uitgebreid gezocht kan worden op stuifmeel kleuren? In de drachtplantengids zijn we voor het oranje stuifmeel met het sneeuwklokje, de krokus en de paardebloem snel uitgepraat.
marc
Ja er bloeit om deze tijd van het jaar nog niet veel. Ik heb wel eens bijen gezien in deze tijd van het jaar op de knoppen van de kastanje "propolis" zien halen.
Maar dit gebeurt nooit massaal.
Er is nog geen site waar je kunt uit "vogelen" welke kleur stuifmeel waar vandaan komt.
Zelf heb ik daar zo'n mijn ideeën over; je ontdoet van een foeragerende bij die stuifmeel haalt op de plant de klompjes stuifmeel. Deze klompjes leg je op een scanner en scan dit op een grote resolutie in. Dan krijg je een mooi plaatje van een paar cm groot met de goede kleur van het stuifmeel. (Het deksel van de scanner niet dicht doen maar een stuk donker papier er over heen leggen)
Hans.

Afbeelding
Hier een voorbeeld van kastanjestuifmeel.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door maartenkleijne » vr 18 mar 2005, 09:10

Marc, het doet mij toch denken aan verschillende soorten botanische crocussen.
Er kan best ergens een zuid helling met een hoeveelheid daarvan verwilderd staan te bloeien.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door marc » vr 18 mar 2005, 12:01

Maarten, het zou me verwonderen daar krokussen aan te treffen in de bossen.
Als het weer (en het werk) meezit probeer ik volgende week enkele uurtjes te benutten om de omgeving nogmaals uit te kammen.
Als het bereik van de bijen slechts 500 m bedraagt bij dit weer, moet dat te doen zijn. Het fascineert me, ik zou graag weten waar ze die hoeveelheden vandaan halen.
Marc

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door Hennie Peters » vr 18 mar 2005, 12:46

Marc,

Je schrijft dat het vliegbereik 500m. is.
Woensdag was het in Zuid Limburg 20 graden volgens de media, dan wordt er toch wel meer dan 500 meter gevlogen !
Wat was de temperatuur in de Ardennen tijdens jouw waarneming?

groet,
Hennie

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: welk stuifmeel

Bericht door Hennie Peters » vr 18 mar 2005, 12:49

18 graden, ik had het bericht niet goed gelezen.
Dan zullen ze toch verder vliegen dan de 500m bij 15 graden die Hans aangeeft.

groet,
Hennie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten