Volle potten heidehoning

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Volle potten heidehoning

Bericht door heidecap » vr 01 jul 2005, 23:48

Met veel plezier denk ik terug aan de nazomer van vorig jaar.
Ik had een goede oogst heidehoning.
Nu, 3/4 jaar later knalt de honing letterlijk de pot uit :

Afbeelding

Het lijkt er sterk op dat deze honing aan het gisten slaat. Bij het slingeren en ook ponsen/masseren van de heidehoning zijn er behoorlijk wat luchtbelletjes in de honing terrechtgekomen. Ik heb het vermoeden dat deze luchtbelletjes het gistingsproces aanwakkeren.
Hebben meer mensen hetzelfde probleem en kan iemand mij misschien vertellen of de honing nog steeds goed van kwaliteit is ??

Alvast bedankt, Thomas

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Volle potten heidehoning

Bericht door maartenkleijne » za 02 jul 2005, 06:10

Heidehoning bevat relatief veel vocht, en kan snel gisten.
Voor bloemenhoning heb ik geleerd: 2/3de verzegeld en de rest stootvast: slingeren maar.
'Stootvaste' heidehoning bevat echter nog veel te veel vocht; deze moet geheel verzegeld zijn en kan dan nog teveel water bevatten, zeker als je hem lang laat staan.
De laatste keer dat ik heidehoning geslingerd heb ging ze ook gisten, je proeft het niet maar ik vind ze toch niet lekker meer. En warenwettelijk heet het natuurlijk 'bedorven'.
Ik zou het de bijen laten 'recyclen', dan krijg je bloemenhoning met een vleugje heidearoma; lekker hoor.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Volle potten heidehoning

Bericht door Oude Essink » za 02 jul 2005, 12:13

Hoi Thomas,
Het lijkt er sterk op dat deze honing aan het gisten slaat.
Sterker nog: de honing is aan het gisten en niet geschikt meer voor cadeautjes aan derden.
procedure Maarten "recyclen" aan te bevelen: als de voorraad niet al te groot is en als je er redelijk snel bij bent; anders krijg je dronken bijen. Je kunt er uitstekend mede van maken. Even aan Els vragen hoe dat moet. gewoon weg doen kan ook.
hennie oes

Afbeelding

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Volle potten heidehoning

Bericht door buckfast_beekeeper » za 02 jul 2005, 18:25

maartenkleijne schreef:
Heidehoning bevat relatief veel vocht, en kan snel gisten.
Volgens de honingwetgeving in België (veronderstel dat het in Nederland niet echt verschilt) mag Heidehonig (Calluna Vulgaris) 23% vocht bevatten. Dit in tegenstelling van "gewone" honing, die 20% vocht mag bevatten. Let wel Erica (dopheide) wordt niet aanzien als heidehoning maar bloemenhoning. Hier is de 23% dus niet van toepassing.


mvg

buckfast_beekeeper

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Volle potten heidehoning

Bericht door Ati » zo 03 jul 2005, 00:14

citaat:
"als de voorraad niet al te groot is en als je er redelijk snel bij bent; anders krijg je dronken bijen."

En dan? Kunnen ze de kast niet meer terugvinden? Niet meer recht vliegen? Zonder flauw te worden: kan het kwaad?

?

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Volle potten heidehoning

Bericht door Piet Jager » zo 03 jul 2005, 09:36

Maarten schrijft: Ik zou het de bijen laten 'recyclen', dan krijg je bloemenhoning met een vleugje heidearoma; lekker hoor.
Niet doen!!! Je nieuwe honing krijgt dan dezelfde 'scherpe' smaak, omdat deze in de nieuwe honing de 'boventoon' zal voren.

Heb je tijdens het kolben het kolbapparaat soms met heet water verwarmd? Waarschijnlijk heb je de potten in een te warme ruimte bewaard!

Het kan ook zijn dat de heidehoning door Buckfastbijen is vergaard. Deze verzegelen bij overvloeidige dracht tot aan de onderkant van het wasdekseltje en dan gaat de honing 'zweten' of zoals de Belgen zo mooi zeggen 'wenen'. Het vochtpercentage wordt dan aanmerkelijk hoger, omdat het luchtlaagje onder het wasdekseltje ontbreekt. De zwarte heidebij verzegelde altijd hagelwit met een luchtlaagje onder het wasdekseltje.

Uit 1940:

'De bie en bieëboer sitten soet en
sitten met hun soete soet.
'k Blijf met mijn soet dus sitten en;
straks is se niet meer soet !
Wie seyd of wyst me hoe ick thans
met 't 'soete' handelen moet?'

!Piet

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Volle potten heidehoning

Bericht door Oude Essink » zo 03 jul 2005, 11:24

Aansluitend bij Piet over het recyclen: In onze imkerencyclopedie merkt Kerkvliet op, dat je geen gegiste honing moet terugvoeren aan de bijen wegens het gevaar van besmetting van de volgende honingoogst; gisten ontstaat doordat eencellige plantaardige organismen tot ontwikkeling komen; deze gaan koolzuurgas vormen en de suikers omzetten naar zuren en alcohol. Terugvoeren naar de bijen betekent, dat je ook deze organismen mee terug voert en het risico bij de volgende honingoost vergroot.
Tegen Ati zou ik zeggen: probeer het eens uit en kijk wat gebeurt.
hennie oes die hiermee hetadvies recyclen intrekt; blijft over: mede maken, zelf opeten of wegdoen.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Volle potten heidehoning

Bericht door Hans van der Post. » zo 03 jul 2005, 12:44

Thomas weg doen is het beste. Ik heb dit indertijd ook gehad toen ik voor het eerst heidehoning slingerde en bewaarde. Na 7 maanden kwam het de pot uit. Als je dit jaar weer heidehoning gaat slingeren zet dan de potten die niet binnen drie maanden gebruikt in de vriezer. Je stopt het proces of beter gezegd je laat het niet beginnen. 24 Uur voor dat je de honing gaat gebruiken, weggeven of verkopen uit de vriezer. Je hebt dan een -vers- product.
Hans.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Volle potten heidehoning

Bericht door heidecap » zo 03 jul 2005, 15:13

Vanmiddag voor ik dit alles las heb ik wat gistende heidehoning met water verdund om het als drijfvoer voor 2 volkjes te gaan gebruiken.
Het rook echter niet pluis en er kwamen behoorlijk wat belletjes vrij. Ik heb alle heidehoning maar door de gootsteen gespoeld.

En, ja, Piet, ik heb inderdaad het kolbapparaat in heet water verwarm. Tevens heb ik ook niet 100% verzegelde honing verzegeld. Een stootproef blijkt bij heidehoning dus beslist onvoldoende.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Volle potten heidehoning

Bericht door maartenkleijne » zo 03 jul 2005, 16:05

Mijn gegiste honing heb ik destijds weggegooid maar ik dacht toe: "stom ik had het moeten laten recyclen'.
Nu ben ik overtuigd: 'liever niet recyclen'.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten