Fruitdracht

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Lammert van Beek
Berichten: 176
Lid geworden op: do 08 aug 2002, 18:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Fruitdracht

Bericht door Lammert van Beek » vr 10 mar 2006, 14:34

In april kunnen de bijen weer naar het fruit.
De fruitteler waar ik met enkele andere imkers mijn bijen heenbreng, heeft peren en appels, maar hij wil onze bijen tegenwoordig alleen op de appels hebben en dan pas wanneer ± 20% van de appelbloesems open is. Hoewel hij onze bijen dan slechts enkele dagen met mooi weer nodig heeft voor voldoende vruchtzetting, mogen ze er ongeveer 10 dagen blijven staan, omdat er daarna weer gespoten moet worden met voor bijen gevaarlijke preparaten. De peren bespuit onze fruitteler met een preparaat ter zekerstelling van de vruchtzetting, zodat hij daarvoor geen bijen nodig heeft.
Tien dagen op het fruit lijkt mij in feite te kort voor onze bijenvolken om goed tot ontwikkeling te kunnen komen en wat aan de fruitdracht te hebben. Zijn er mensen die hun bijen langer op het fruit kunnen laten staan, of is het gebruikelijk dat bijen tegenwoordig nog maar zo kort op het fruit kunnen blijven staan?
Lammert van Beek

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Fruitdracht

Bericht door buckfast_beekeeper » vr 10 mar 2006, 15:55

Hallo Lammert,

Als alles normaal verloopt, vertrek ik op 23 maart of 27 maart naar het eerste fruit. Dat zijn dan de hele vroege pruimen. Ze blijven dan daar staan tot begin juli. Ik heb dan op een rijtje: vroege pruimen, kers, kriek, peer, appel, brem, cotoneaster en linde.

Deze fruitteler maakt deel uit van de ecologisch verantwoorde teelt. Hij maakt dan ook geen gebruik van "de pil" om zijn peren te bestuiven. Als ik me niet vergis dienen de peren telers dit om de 2 jaar te herhalen. Wat echter niet wil zeggen dat hij niet spuit, maar wel minimaal en met verantwoorde producten.

Voor 10 dagen kan ik absoluut niet de moeite doen om mijn kasten te verplaatsen. [:(]Misschien zijn er wel andere telers die je wel voldoende tijd gunnen.

mvg

Theo

muppet
Berichten: 15
Lid geworden op: za 02 okt 2004, 20:23
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Fruitdracht

Bericht door muppet » vr 10 mar 2006, 21:09

goede avond;

om bijen voor 10 dagen naar de boomgaard te brengen is zonde van je tijd en energie, het is volgens mij ook zeker niet gebruikelijk om zo kort op het fruit te staan, zelf sta ik altijd 3 weken op eerst de peren en aansluitend de appels. ook de gedachtengang van de fruitteler komt mij erg vreemd voor, de keuze die hij maakt om de peren te laten zetten met ''de pil'' zoals buckfast beekeeper dit noemt is een vreemde keus, het overgrote deel van de perentelers gebruikt dit allen in uitzoderlijke gevallen zoals zware nachtvorst of zeer slecht weer tijdens de bloei.
deze ''pil'' zijn GA 3 tabletten, deze bevatten zgn gibberelinen, dit zijn planteigen hormonen die de zetting van de peren bewerkstelligen,
het grote nadeel van deze bespuiting is dat de peren zaadloos en krom worden (partenocarpe vruchten), dit wil een fruitteler doorgaans niet.
volgens mij en vele perentelers met mij zorgen bijen voor een goede zetting en dikkere peren.
voor de appels zou het kunnen dat als deze teler maar 1 ras heeft 10 dagen in de volle bloei voldoende is.
groeten

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Fruitdracht

Bericht door buckfast_beekeeper » vr 10 mar 2006, 21:29

Wat deze teler wil vermijden is het arbeidsintensieve dunnen van het fruit. Hij hoopt dat als er reeds 20% in bloei staat, er binnen 10 dagen net voldoende is bevrucht om dit dunnen te vermijden.

De fruitteler, waar ik sta, houd er een andere filosofie op na, die volgens mij een veel betere gedachtengang is. Hij gaat er van uit dat hij beter een mooi bevruchtte appel kan laten staan en de scheve dunnen. De kwaliteit van zijn fruit wordt er alleen maar beter van.

mvg

Theo

Lammert van Beek
Berichten: 176
Lid geworden op: do 08 aug 2002, 18:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Fruitdracht

Bericht door Lammert van Beek » vr 10 mar 2006, 22:59

Als reactie op wat "Muppet" en Theo ("buckfast_beekeeper") hier schreven, het volgende en met dank voor jullie reactie:
De fruitteler waar ik mijn bijen op het fruit kan plaatsen, is, naar ik heb begrepen, één van de grootste van Nederland. Hij spuit zijn peren inderdaad met een gibberellinezuurpreparaat, en het resultaat is prima, ook geen kromme peren. Als ik ga rekenen, denk ik dat het huren van een paar bijenvolken op de peren goedkoper zal zijn dan het spuiten met een vruchtzettingsregelaar. Overigens, peren geven niet zo heel veel nectar en stuifmeel, dus ben ik niet zo rouwig dat ik mijn bijen niet bij hem al voor de perenbloei moet/mag brengen.
Wat betreft zijn appels, hij heeft meerdere rassen, die allemaal ongeveer gelijktijdig bloeien. Één à twee dagen bijen tijdens de volle bloei van de appels is meer dan genoeg voor voldoende vruchtzetting. Zo denken fruittelers tegenwoordig. Dus drie weken je bijen op het fruit wordt bijna een utopie.
Ik ben dus op zoek naar een fruitteler in de Betuwe of de provincie Utrecht, waar ik mijn bijen nog wat langer dan 10 dagen kan plaatsen. Vroeger stond ik in Houten of Schalkwijk, waar mijn bijen vanaf één plek de kersen, peren en appels konden bevliegen.
Lammert

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: Fruitdracht

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 13 mar 2006, 09:33

Dus drie weken je bijen op het fruit wordt bijna een utopie.
Ik heb een aantal jaar bij een fruitbedrijf gestaan die had pruimen bessen peren en appels.
Toen ik er een keer was om te informeren of ik de bijen op kon halen zei hij dat ik ze nog wel twee weken kon laten staan op de appels. Hij had een stukje sterappels staan en hij wilde het liefst zoveel mogelijk daarvan laten bevruchten zodat hij hele kleine appeltjes kreeg. Met vraagtekens in mijn ogen vroeg ik waarom. Hij wilde ze met kerst leveren voor kerstbakjes. Een hogere kilo prijs kun je nergens krijgen was zijn antwoord. Mijn bijen stonden daar bijna 5 weken.

Groeten uit de fruitige Betuwe
Jaap

NicoVredegoor
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 17:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Fruitdracht

Bericht door NicoVredegoor » ma 13 mar 2006, 12:28

Ik heb een onderzoek gelezen, en daaruit bleek dat fruittuinen waar bijen stonden niet alleen een hogere productie haalden, maar ook ligt de kwaliteit van het fruit hoger. Als de fruitteler 1 of 2 rassen heeft die tegelijk tijdig bloeien zal hij inderdaad aan 10 dagen zat hebben voor de bestuiving. De fruitteler mag zeker niet gedurende bloei periode met bij gevaarlijke gewasbeschermingsmiddelen spuiten of er ook een wettelijke periode voor is weet ik niet maar ik zal dat bij mijn broer wel na vragen die heeft voor fruitteler gestudeerd dus die moet het zeker weten.

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Fruitdracht

Bericht door kreydt » ma 13 mar 2006, 19:17

Bij het lezen van bovenstaande artiekels dacht ik aan het gezegde; "Schoenmaker blijf bij je leest!".
Elke fruitteler had vroeger zijn eigen methode, aangepast aan zijn bedrijf en visie. (Is bij de imkers toch ook zo.) Door de ongeremde bemoeizucht van de 'groenen' en het onverantwoord gedrag van enkele kwiebussen, die de naam fruitteler niet waardig zijn, is er streep getrokken door alle methoden en is er maar 1 overgebleven nml. de geïntegreerde teelt. Door het wegvallen van het arsenaal aan klassieke bestrijdingsmiddelen is de fruitteelt niet meer de fruitteelt van pak-weg 10 jaar geleden. Of ze al-dan-niet nog voldoet aan de verwachtingen van de imkers is voor de fruitteler van secundair belang.


vb de peren.
Door het wegvallen van de groeiremmer voor peren, is de wijze van snoeien heel anders geworden nml. er wordt zéér kort gesnoeid met gevolg dat er zéér weinig bloembotten overblijven dus ook weinig bloemen. Om nu elke bloem te laten uitgroeien tot een peer is nu de standaard behandeling: spuiten met GA3 of GA4/7 (gibberelinen).
Dan heb je nog het gevreesde 'perenvuur', (een bacterie ziekte die overgedragen wordt door de bladluizen en spijtig genoeg ook door de bestuivende insecten) waar géén bestrijdingsmiddel meer voor toegelaten is. Gevolg de besmette pereboom moet gerooid worden om verdere infectie te vermijden.Dus nog een reden om geen bijen op de peren te laten vliegen.

Tijdens de bloei worden (werden) er geen insecticiden gespoten. Maar de invloed van de nu toegelaten producten op de haaldrift van de bijen is onvoldoende (niet) onderzocht. Persoonlijk weet ik uit ondervinding wanneer ik Captan (een fungicide en niet giftig voor de bijen) spuit, de bijen zeker 2 à 3 dagen wegblijven uit mijn appelplantage.
In het op zoekingsstation van Gorsum (België) werd er onlangs een werkgroep opgericht om deze problematiek te onder zoeken.

Als toemaatje om de bio-liefhebbers tegen de haren in te strijken.
Het niet of met mondjes-maat behandelen van een monokultuur (fruitteelt ea landbouwgewassen) is een toonbeeld van onverantwoord gedrag al klinkt het toch zo goed in de oren. In de eerste plaats kweekt men allerlei ongewenste toestanden die de mensen die er hun boterham mee trachten te verdienen in moeilijkheden brengt. Op de tweede plaats heeft men het steeds over ongewenst residu in en op landbouw gewassen. De schil van een onbespoten vrucht zit vol met schimmels en andere ongezonde partikels.
Niet voor niets hebben scharreleieren zulk een hoog percentage aan Samonella en niet voor niets zijn de BSE-koeien praktisch alleen bij bio-boeren gevonden.



kg

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Fruitdracht

Bericht door Oude Essink » ma 13 mar 2006, 21:35

Hallo Guido,
Zonder uitgebreid op jouw opmerkingen in te gaan -het onderwerp is al veel bediscussieerd, ook op dit forum- drie korte opmerkingen:
1. Als je als fruitteler kiest voor een "meer natuurlijke aanpak" volgens de oude wetten waarlangs het proces bloei, bestuiving, bevruchting, vruchtrijping verloopt, zul je door een dal gaan omdat je teeltmateriaal en teeltmethodes waren aangepast aan de z.g. moderne tijd; wanneer je dan de weg naar de natuur halverwege hebt afgelegd en vervolgens weer afhaakt, en weer naar de verzwakte onderstam en de spuit grijpt, ben je verkeerd bezig; ik zie overigens goed de enorme economische belangen die op het spel staan.
2. Ik ken meerdere serieuse "bestuivingsimkers" die ik ontmoet heb op cursussen "fruitteelt en bestuiving", waar telers en imkers bijeen discussieerden en elkaar vonden, wanneer ze het eens waren over dezelfde uitangspunten. ik denk niet dat je deze mensen kunt terug wijzen met "schoenmaker blijf bij je leest". Voor een goede schoen moet de schoenmaker verstand hebben van leer, vormgeving, en werking van de voet waarvoor de schoen bestemd is: dat zijn meer disciplines binnen één vak.
3. Captan is een procuct waarop men ten onrechte het etiket "ongevaarlijk voor bijen" heeft geplakt. Het product heeft een geur, die bijen afstoot; vervolgens, eenmaal in de kast gebracht schaadt het product het broed om dezelfde reden: door de geur keren de bijen zich af van het broed, dat omkomt. Misschien wil jouw onderzoeksgroep daar eens naar kijken.
Overigens hoop ik, dat je een goede en wijze weg zult vinden in
deze doolhof en dat het komende seizoen je een rijke oogst oplevert.
hennie oes

Afbeelding

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Fruitdracht

Bericht door kreydt » wo 15 mar 2006, 20:52

Ik ben verwonderd dat er blijkbaar heel wat mensen op hun tenen getrapt zijn door mijn reactie en dat was echt niet de bedoeling. Daarom wat meer verduidelijking.

Met die "kwibussen" bedoelde ik niet de bio-boeren maar wel de landbouwers die er maar op los spuiten met een filosofie van; "Het help niet maar het kan toch geen kwaad" met alle gevolgen van dien... kwade huisvrouwen die hun mooi wit wasgoed zien veranderen in kleurvaste gele vlaggen... insecten die tolerant worden aan de actieve stoffen...paarden met kolieken...vervuild grondwater....enz, maar steeds met het gevolg dat de pesticide in de krant komt en dan verboden wordt.

Ik gebruik met opzet het woord "bestrijdingsmiddelen" en niet "gewasbescherming-". Het verschil zit in de nuance.
Met gewasbeschermingsmiddelen gaat men preventief te werk en voorkomt men de aantasting. Is nog altijd van toepassing bij fungiciden omdat eenmaal men een aantasting heeft deze niet meer kan herstellen.
Anders ligt het bij insecticiden. Een landbouwer die mee gaat met zijn tijd en geen werkmethode heeft uit het stenentijdperk, kent de levenswijze van de belagers en kan aan de hand van tellingen of schadedrempels uitmaken of men al dan niet moet behandelen tegen het 'aanwezige' insect.... dus bestrijden. (Dit is geen hersenspinsel maar verplicht, als men zijn vruchten wil leveren aan de veilingen onder EUROGAP )

Op mijn "JANKEN" heeft Gerard van Gastel zeer terecht geantwoord. nml.
'graag zie ik als ondernemer toch ook een alternatief, vóórdat er iets verboden wordt. Je moet ook niet onderschatten, dat er mensen hun boterham mee moeten verdienen!'

Over het er maar op "los" spuiten het volgende. Praktisch alle oude en dus goedkope pesticide zijn verdwenen en vervangen door alternatieve middelen of door dezelfde actieve stoffen maar in een andere formulering (in een wateroplosbare verpakking, met een andere draagstof ...), die alle 1 ding gemeen hebben; ze zijn schandelijk duur ( 200 euro/liter is geen uitzondering maar eerder de regel). En om nog maar eens te janken; 20 jaar geleden betaalde ik aan bestrijdingsmiddelen 1/18 van wat ik vorig jaar er op los gespoten heb en de gemiddelde prijzen van appelen waren toen 3 maal hoger. In de graanteelt is het zelfs zo erg dat men een afweging doet of het economisch verantwoord is een behandeling uit te voeren tov laat de schimmel maar woekeren en we nemen het kwaliteitsverlies er maar bij.

Met "Schoenmaker blijf bij je leest" bedoelde ik dat buitenstaanders niet moeten uitmaken wat er in een bedrijfstak gebeurd. Meestal halen ze hun wijsheid uit de "Flair" of huilen ze mee met de groene wolven. Op TV zie je alleen een boer, als hij mest aan 't uitrijden is of het milieu aan 't vervuilen is, maar nooit wordt de link gelegd met de noodzakelijke en ook gezonde voedingsmiddelen die, die zelfde boer met veel moeite produceert en er op de koop toe, nog slecht voor betaald wordt.


Dus terug naar de aanleiding van mijn vorige reactie; Als een fruitteler vind dat zijn peren niet moeten bevlogen worden door bijen, is dat zijn beslissing en vind ik het ongepast dat hierop comentaar wordt geleverd.


kg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten