Fruitdracht

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Lammert van Beek
Berichten: 176
Lid geworden op: do 08 aug 2002, 18:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Fruitdracht

Bericht door Lammert van Beek » wo 15 mar 2006, 22:24

kreydt schreef:
Dus terug naar de aanleiding van mijn vorige reactie; Als een fruitteler vind dat zijn peren niet moeten bevlogen worden door bijen, is dat zijn beslissing en vind ik het ongepast dat hierop comentaar wordt geleverd.kg
Met deze reactie ben ik het volledig eens, ook al zou het bespuiten van bloesems met een vruchtzettingsregelaar duurder zijn en een lagere opbrengst geven dan het plaatsen van bijen. De fruitteler mag het zelf beslissen. Imkers zijn toch ook eigenwijze mensen, die niet altijd voor de meest logische aanpak kiezen?!
Maar daar ging mijn vraag aan het begin van deze reeks niet over. Dus graag terug naar het onderwerp waar het wel om ging: Zijn er mensen die hun bijen langer op het fruit kunnen laten staan dan tien dagen, of is het gebruikelijk dat bijen tegenwoordig nog maar zo kort op het fruit kunnen blijven staan?
Lammert van Beek

jveldik
Berichten: 40
Lid geworden op: di 21 mei 2002, 13:10
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ochten, Nederland
Contacteer:

Re: Fruitdracht

Bericht door jveldik » wo 15 mar 2006, 23:08

Allereerst: Ieder z'n vak!!!

Lammert,
Mijn bijen staan vanaf de pruimen-bloei (1ha), vervolgens kersen(2ha), peren(6ha) en appels(10ha) tot halverwege/einde van de kastanje-bloei op dezelfde plaats in de bogerd.
Dit is bij de "normale" fruitteler waar m'n bijen staan geen probleem. Hij spuit de eventuele voor de bijen schadelijke middelen 's nachts. Dan is de fruitbloesem en paardebloem gesloten.

Met vriendelijke groet,

Johan van Eldik

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Fruitdracht

Bericht door kreydt » do 16 mar 2006, 13:50

Lammert,
Mijn bijenstal staat centraal in mijn plantages ( 21 ha en alle binnen een straal van 1km ), dit het hele jaar door. Alleen heb ik ongeveer 1/4 ha braak liggen waar ik gele mosterd, facelia en andere bijenplanten op uitzaai, speciaal om nog in het najaar wat stuifmeel ter beschikking te hebben.
Soms moet ik mijn bijen enkele dagen opsluiten en ze op suikerwater laten overleven, wat natuurlijk niet ideaal is maar daar tegen over staat dat ik heb nog maar één (1) keer problemen gehad met bijen sterfte ( door MCPA, een herbicide)
Dus het is zeker mogelijk je bijen langer dan 10 dagen op het fruit te laten staan maar dat is de beslissing van de teler.


kg

gertadry
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 22:08
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Fruitdracht

Bericht door gertadry » vr 17 mar 2006, 20:01

Hallo allemaal.

ik heb helaas geen tijd om het hele verhaal door te lezen.
maar als het vluchtig door kijk grijg ik kippevel.

fruitbloesem worden bestoven met GA3 ?
bijen die dood gaan van mcpa??


jongen jongens toch

1 er is voor fuittelend Nederland nu nieuwe GEWASBESCHERMING MIDDEl tegen fruitmot(Cydia pomonela),vruchtbladroller(Adoxophyes orana ) en wintervlinder's .
deze mag tijdens de bloei worden gebruikt.
"Runner"
is niet schadelijk voor nuttig inseckten.
is ook niet dodelijk voor onze bijen.

2 Ga3 wordt niet gebruikt als bestuiving.
maar het is een middel om de zetting te bevorderen.
er zal eerst bestuiving plaats moeten vinden.
voor we het middel kunnen gebruiken.
ook van ga3 of ga4/7 gaan bijen niet dood.


3
mcpa mag tijdens de bloei niet eens gespoten worden.
het is voor een fruiteler niet eens belangrijk dat deze kruiden tijdens de bloei bestreden worden.
er is zelfs de laatse jaren een mode om meer van dit soort kruiden te laten staan om de nutig insekten in de fruittuin te krijgen.

4
teler kan er voor kiezen om ze bijen kort in het fruit te laten staan (APPELS) om zijn zetting te minderen zo dat deze door zijn mindere dunning's kosten meer van het heel erge kleine beetje geld per kg over houd.

5

voor de bijen lijkt het mijn erg kort om ze voor tien dagen heen te breng.
toch sta ik er alle jaren weer van te kijken hoe zwaar die kasten zijn als ze na een week of drie de tuin uit moet.

vriendelijke groeten
gert-adry

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Fruitdracht

Bericht door buckfast_beekeeper » vr 17 mar 2006, 20:57

gertadry schreef:

4
teler kan er voor kiezen om ze bijen kort in het fruit te laten staan (APPELS) om zijn zetting te minderen zo dat deze door zijn mindere dunning's kosten meer van het heel erge kleine beetje geld per kg over houd.

5

voor de bijen lijkt het mijn erg kort om ze voor tien dagen heen te breng.
toch sta ik er alle jaren weer van te kijken hoe zwaar die kasten zijn als ze na een week of drie de tuin uit moet.
Hallo,

Het is idd de keuze van de teler om in zijn bedrijfsvoering er voor te opteren om slechts zeer kort van bijen gebruik te maken voor de bestuiving. Het is echter ook het recht van elke imker om in zijn bedrijfsvoering zulke korte bestuiving uit te sluiten. Laat dan de teler ook stoppen met mekkeren dat hij/zij voor deze korte periodes geen imker meer vindt.

Je beschrijft het perfect. Als na een week of drie de tuin uit moeten. Na een week zal dit maar ongeveer 1/3 van de opbrengst zijn.

25€ voor een week + 6kg geschat verlies aan honing per kast (8€/kg) = 73€ zal de teler mij dan moeten betalen voor een weekje gebruik te maken van de diensten van mijn bijen.

Zal geen teler betalen zal je zeggen. Dat is dan ook maar zo. Reis ik wel naar het koolzaad. Ik kom in alle geval niet voor 25€ slechts een week. Ook ik wil, net als de fruitteler, een oogst. Voor hem fruit, voor mij is dat honing.

mvg

Theo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten