het blad van de laurierkers

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

het blad van de laurierkers

Bericht door Ati » do 08 jun 2006, 17:53

Vandaag werd de Prunus Laurocerasus druk bevlogen door honingbijen en een enkele hommel. Niet de bloemen (die zijn er al niet meer) maar het blad! Tot mijn verbazing, want ik zag er geen luizen op -het is al niet zo'n luizenplant- en ook geen kleverig goedje. Feitelijk was er helemaal niks bijzonders aan het blad te zien of te voelen. De bijen zag ik evengoed toch met hun tong 'iets' van de bladeren afhalen. Heeft iemand dat meer gezien?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: het blad van de laurierkers

Bericht door maartenkleijne » do 08 jun 2006, 18:43

Zoals bij veel prunussen zitten er onder aan de bladeren extraflorale nectarieën, vooral bij debladsteel. Dat kan in de zomer een belangrijke drachtbron zijn.
Ook kunnen ze op de wasachtige bladeren ingredienten voor propolis halen.

Leuke waarneming Ati!

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: het blad van de laurierkers

Bericht door Albert Stoter » vr 09 jun 2006, 10:59

Voor mij was dit vorig jaar een van de redenen om (met minder angst voor de reactie van de buren) met bijen te durven beginnen.

Voordat ik zelf bijen had zoemde mijn hele laurierkersheg, vooral in het voorjaar, regelmatig van alle bijen. Echt een flinke herrie. Alle buren hadden dat geheel niet in de gaten (dachten vast dat het geluid van de A50 was?). Ik moest ze er dan met de neus opzetten voordat zij het ook opmerkten.

Toen dacht ik: Laat er dan ook maar bijen van me zelf bij zitten. Dat mag dan toch ook niet meer uitmaken? Niemand - behalve mijn vrouw en kinderen natuurlijk - had vervolgens in de gaten dat ik thuis bijen had. De bijen moeten ook eerst flink de hoogte in voor ze de wijk in kunnen vliegen.

Op een bepaald moment, maar toen had ik de bijen thuis al 4 tot 5 maand, ging de buurman naast ons de heg tussen ons in snoeien. Toen heb ik het hem direct verteld omdat ik voorzag dat hij boven de heg ook in het "pad" van de bijen zou kunnen komen. Ik heb dat stuk van de heg toen voor de zekerheid zelf gedaan. Hij reageerde zondermeer positief. Het hielp dat ik hem - en de buurvrouw - ter plekke allerlei bijen in de heg kon aanwijzen waar ze eerder nog helemaal geen aandacht aan hadden geschonken en die hen dus gewoon niets deden.
Inmiddels weten alle buren het.

Dit koude voorjaar heb ik vooral hommels en een enkele wesp zien fourageren, en nog weinig bijen. Dat gaat, gezien het weerbericht, de komende dagen vast veranderen. Dan gaat vast de hele heg weer zoemen.

Op dit moment heb ik geen bijen in de tuin (dat volk was na de winter helaas dood). Ik ben in de bijenstal van de vereniging bezig met de opbouw van een volk in een draaibare kast en volg op dit forum de verrichtingen van Bertus (apiario) met spanning. Zodra de raten goed zijn uitgebouwd gaat deze kast naar huis en ga ik (zodra ik de noodzaak voorzie) ook regelmatig omdraaien.

Ik kom nu regelmatig thuis met bijenspullen (ook bijenraat) die ik dan actief aan de kinderen in de buurt laat zien. Opdat de gewenning blijft.

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: het blad van de laurierkers

Bericht door buckfast_beekeeper » vr 09 jun 2006, 11:34

De (pap) laurier heeft inderdaad extra florale nectariën zoals Maarten reeds beschreef. Deze hebben dikwijls last van schimmels en dan zijn ze te zien als zwarte puntjes. De nectar die hier wordt verzameld heeft dan ook dikwijls een zeer donkere kleur.

mvg

Theo

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: het blad van de laurierkers

Bericht door Ati » zo 11 jun 2006, 01:43

Bedankt voor jullie uitleg en Albert bedankt voor het mooie verhaal. Ik durf zelf mijn bijen niet hier bij huis (midden in de stad) te halen. Er wonen zoveel mensen om mij heen dat ik jouw methode niet kan toepassen.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: het blad van de laurierkers

Bericht door hans hoogendoorn » zo 11 jun 2006, 06:38

[quote="Ati"]

Ik durf zelf mijn bijen niet hier bij huis (midden in de stad) te halen. Er wonen zoveel mensen om mij heen dat ik jouw methode niet kan toepassen.[/quote]
... een klein afleggertje eet meestal uit de hand en geeft weinig overlast.
Met bijvoorbeeld een jonge koningin kan je het nuttige met aangename verenigen.
Mijn buren zijn gaandeweg heel goed aan bijen gewend.

En leuk, dit verhaal. Ik ga mijn laurierkers wat extra aandacht geven [:)].

Okkie
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 21:42
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: het blad van de laurierkers

Bericht door Okkie » zo 11 jun 2006, 14:59

Ik vraag mij af waarom een plant eigenlijk extra florale nectarien heeft. Bij bloemen/bloesem lijkt het logischer al lokkertje voor bestuivende insecten. Bij blad ligt het op het eerste gezicht wat minder voor de hand. Wie weet het antwoord?

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: het blad van de laurierkers

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 11 jun 2006, 18:18

Wat ik er over denk is het volgende:

Door de fotosynthese maakt een plant suikers aan als bouwstoffen. Wat er teveel is, moet op een bepaalde methode weg. Bij vele planten zijn dit idd de nectarien in de bloem. Voor planten die niet bloeien zijn deze overschotten er ook en die moeten weg. Bij deze planten zal je dan ook het meeste extra florale nektariën vinden.

Ik laat me graag tegenspreken als deze redenering niet klopt.

mvg

Theo

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: het blad van de laurierkers

Bericht door maartenkleijne » zo 11 jun 2006, 20:18

Wel Theo, ik ga je tegen spreken. Planten maken suikers om daarvan hogere koolhydraten voor blad stengels en hout te maken. Ze hebben er dus nooi teveel van.
Ik heb ooit gelezen dat prunussen extra gevoelig zijn voor vraat van veel insecten, en dat de extraflorale nectarieen dienen om mieren aan te moedigen hun te hulp te komen.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: het blad van de laurierkers

Bericht door Erik Speksnijder » wo 14 jun 2006, 21:42

Volgens een boekje over bloembiologie dienen de extraflorale nectariën om de overtollige suikers af te voeren - het zeefvatenstelsel zou niet goed kunnen functioneren als het suikergehalte te hoog is; aminozuren, hormonen etc. kunnen dan niet goed getransporteert worden.


Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten