veldbonen?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

deyke
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 09 jun 2006, 10:04
Locatie: Nederland
Contacteer:

veldbonen?

Bericht door deyke » vr 09 jun 2006, 10:14

Ik kom net op het forum, een goede tip van een andere bijenhouder.
Ik heb al lang een aantal bijen kasten maar ik laat ze eigenlijk altijd gewoon in mijn tuin staan.
Nu heb ik een vraag van een boer gekregen of ik interesse heb om mijn kasten op zijn veldbonen te zetten.
Ik heb eigenlijk geen idee of dat een beetje dracht geeft of niet, en geeft het ook lekkere honing??
met groet Deyke Jannink

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: veldbonen?

Bericht door buckfast_beekeeper » vr 09 jun 2006, 11:26

Hallo Deyke,

Eerst van harte welkom op het forum.

Volgens het "Werkboek bijenhouden" van J.J. Speelziek is de tuinboon (Vicia faba) N/P 0/0. Dit staat voor nectar (N) productief en pollen(P) productief. Ik vermoed dat de veldboon vergelijkbaar zal zijn. Voor een vlinderbloemige is dit geen uitschieter. Dit is echter wel dezelfde quotering als bijvoorbeeld (witte en gele) mosterd.

De smaak van de honing???????

Probeer het eens en laat het ons eens weten. Je kan tenslotte maar één maal teleurgesteld worden.

mvg

Theo

deyke
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 09 jun 2006, 10:04
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: veldbonen?

Bericht door deyke » vr 09 jun 2006, 12:07

Ja, daar zit wat in, misschien is het lekkere honing.
Is trouwens niet het belangrijkste voor mij.
Het is wel belangrijk dat de bijen niet achteruit karren.
De boer heeft me verzekerd dat er weinig gespoten wordt, dat houdt in, alleen een keer tegen luis. met een middel wat volgens hem bij-vriendelijk is.
Ik probeer nog wel achter te komen welk middel het is en of het echt bij vriendelijk is.

Ik zal het forum t.z.t. melden hóe de honing smaakt.
Deyke

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: veldbonen?

Bericht door maartenkleijne » vr 09 jun 2006, 12:43

Op rode pronkbonenen wordt door bijen enthousiast gevlogen, en in principe inderdaad alle vlinderbloemingen.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: veldbonen?

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 09 jun 2006, 19:04

Deyke, zijn jouw 'veldbonen' tuinbonen?
Als dat zo is, heeft het geen zin om er bijen bij te plaatsen. De nectarklieren in de bloem liggen te diep voor bijen, daardoor worden ze alleen door hommels bevlogen. Een uitzondering is als de hommels een klein gaatje hebben gebeten aan de zijkant van de bloemen om de nectar makkelijker te bereiken, dan kunnen de bijen er wel bij. In dat geval worden de bloemen niet bestoven.

(het is nog te vroeg voor pronkbonen Maarten).

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: veldbonen?

Bericht door maartenkleijne » vr 09 jun 2006, 21:23

Inderdaaad Els, de pronkers beginnen net onhoog te 'vliegen' met dit weer.
'Veldbonen' lijken op bruine bonen op stam, ze kunnen nu al bloeien en worden midzomer geoogst. Meestal als grondstof voor productie van voedingsmiddelen, of diervoeder.
Ook capucijners op stam en zelfs dorperwten op stam worden wel 'veldbonen' genoemd, bestemd voor direct menselijke consumptie.
Tuinbonen heb ik nog nooit veldbonen horen noemen, maar wie weet?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: veldbonen?

Bericht door Hans van der Post. » vr 09 jun 2006, 21:32

Veldbonen zijn inderdaad tuinbonen ze worden goed bevlogen zowel via de achterdeur als - netjes - de voordeur.
Dit kun je zien aan het stuifmeel wat ze verzamelen; kleur vuilgrijs.
Ik ben verschillende keren in de "Haarlemmermeer" geweest het is net zo als bij de heide drie vette en zeven magere jaren. De honing is heel licht van kleur -lijkt op acacia - begint te kristalliseren na pas een maand of tien. Als je een mooie plek hebt zou ik het doen!
Maar maak wel een afspraak betreffende het spuiten tegen luis!
Hans

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: veldbonen?

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 09 jun 2006, 21:34

Maarten, bedankt voor de uitleg. De doperwten, capucijners en peultjes bloeien momenteel inderdaad. Maar heb jij ook daar ooit een bij op gezien?

Hans: is het soms een "armte" dracht, d.w.z. alleen bevlogen wanneer er niets beters in de omtrek te vinden is voor de bijen?

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: veldbonen?

Bericht door apiario » vr 09 jun 2006, 22:39

Hoi Els

Inde dagen dat ik nog reisde met de bijen ging ik vaak naar de Kop van hetLand in Dordrecht (Biesbosch) op de tuinbonen en slingerde daar goed van. Alleen tegen de avond gaven ze nectar.

deyke
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 09 jun 2006, 10:04
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: veldbonen?

Bericht door deyke » za 10 jun 2006, 11:50

dat is leuk, ik woon namelijk zelf in de Biesbosch, om precies te zijn in Werkendam. De veldbonen staan aan de brabantse kant van de Biesbosch. Ik ben er gisteren even geweest om te kijken. Het zijn zeer waarschijnlijk tuinbonen voor de fabriek van Hak.(de boer is een weekendje weg, dus kan het niet navragen)De zoon van de boer wist te melden dat twee jaar geleden een imker gestaan heeft en daar flink wat honing van gehaald heeft.
Het is een prachtig gewas, ik heb een vaasje vol op tafel staan, een tuinboon met zwart wit gevlekte bloemen, s avonds geurend maar nu s'morgens niet.
Ik heb de boer een of twee kasten toegezegd. Ga nu eerst de voorjaars honing eruit slingeren zodat er hopelijk echte bonen honing in komt(als het niet te droog blijft)
bedankt voor jullie reacties, Deyke

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten