veldbonen?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

vansima
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 14 jun 2002, 21:21
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: veldbonen?

Bericht door vansima » do 22 jun 2006, 22:03

nu het bericht nog recent is , even een aanverwante vraag stellen. Daar waar ik andere jaren op zomerkoolzaad ga reizen, is er dit jaar heel bijna geen gezaaid. Op een beperkte afstand weet ik wel een bedrijf dat een aantal hectares consumtie-erwten teelt. Zouden de bijen het daar naar hun zin hebben en zou ik er nog wat kunnen van slingeren? In de wijdere omgeving niets anders dan landbouwwoestijn.

groeten,
Michel

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: veldbonen?

Bericht door maartenkleijne » do 22 jun 2006, 22:48

De bijen zouden het fijn vinden. Erwten is goede dracht. Je moet wel goede afspraken met de boer maken i.v.m. spuiten.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: veldbonen?

Bericht door Erik Speksnijder » vr 23 jun 2006, 17:46

Bij mij in de omgeving staan al jaren (dus onder vele wisselende weersomstandigheden) vele hectares veldbonen en erwten binnen vliegafstand van m'n bijtjes, maar naar mijn mening vliegen de bijen hier amper op. Er komt in ieder geval weinig binnen tijdens de bloeiperiode - het ziet er vaak wel prachtig en zeer veelbelovend uit.
Nu is het wel zo, dat wij hier op de Zeeuwse klei zitten, dus ik weet niet hoe deze dracht bevlogen wordt op zanderiger grond.
In de heemtuin, waarin ik werk heb ik dit jaar tuinbonen gezet en ook hierop heb ik tot nu toe nooit een bij gezien - wel hommels! - en deze staan op lichte zavel.



Erik

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: veldbonen?

Bericht door Oude Essink » vr 23 jun 2006, 19:00

De nectar van de veldboon ligt te diep in de buis; de honingbij is veelal aangewezen op gaatjes die de hommels in de wand van de kroonbuis boorden om er bij te kunnen. daarvan maken de bijen ook gebruik, maar voor een redelijke honingoogst schiet dat niet op.
hennie oes

Afbeelding

vansima
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 14 jun 2002, 21:21
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: veldbonen?

Bericht door vansima » ma 26 jun 2006, 09:01

Voor ik naar de erwtendracht vertrek nog even een vraagje. Ergens lees ik dat je best goede afspraken maakt met de landbouwer wat betreft spuiten. Het blijkt inderdaad dat de erwten nog één keer in volle bloei moeten gesproeid worden tegen "luizen". Wat houdt dit praktisch gezien allemaal in? Haal ik mijn kasten weg op moment dat ie wil gaan spuiten, of volstaat het de bijen op te sluiten bij valavond. Kan ik de bijen dan een ganse dag opgesloten houden? Of wacht ik beter tot na het sproeien om mijn bijen daar te plaatsen?

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: veldbonen?

Bericht door de vos roger » ma 26 jun 2006, 09:50

Hallo Michel, ik zou wachten van mijn bijen daar te plaatsen tot na de besproeing , en zeker tot het gewas terug droog is.
Ik stond eens bij een fruitboer met mijn kasten nadat hij voor de laatste keer voor de bloesem open ging had gesproeid .Ik dacht dat alles nu wel veilig zou zijn, maar een paar dagen nadien terwijl mijn bijen daar al stonden sproeide hij het gras en het onkruid tussen zijn fruitbomen.De bijen gingen het vocht opzuigen op het gras met als gevolg een massa dode bijen voor mijn kasten.
Je bijen nu een ganse dag opsluiten zou ik niet aanraden.


roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten