Bijenborderplanten

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Bijenborderplanten

Bericht door Æbe » di 12 sep 2006, 23:01

KAAPSE KRUISBES=ZEGEKRUID=ZEER GIFTIG
Zegekruid


Taxonomische indeling
Rijk: Plantae (Planten)
Stam: Magnoliophyta (Bedektzadigen)
Klasse: Magnoliopsida (Tweezaadlobbigen)
Orde: Solanales
Familie: Solanaceae (Nachtschadefamilie)
Geslacht: Nicandra
Soort
Nicandra physalodes

Het Zegekruid (Nicandra physalodes) is een eenjarige, tot 1 à 1,2 m hoge plant uit de Nachtschadefamilie. Volgens ITIS is physalodes de enige soort in het geslacht Nicandra.

Mogelijke synoniemen zijn : Atropa physalodes, Nicandra physaloides, Pentagonia physalodes en Physalodes physalodes.

In het Engels wordt de plant ook wel Apple of Peru of shoo-fly genoemd.

De klokvormige bloemen zijn lichtblauw tot paars, aan de voet wit en 3-4 cm groot. Na de bloei (juni - september) ontstaat er evenals bij de Lampionplant een lampion van kelkbladen met daarin een vrucht, een 15 mm grote bruine bes. De individuele bloemen bloeien meestal slechts 1 dag, maar de plant brengt daar wel een forse serie van voort.

De bladeren zijn groot, tot 30 cm, eirond tot langwerpig, en golvend getand.
[bewerk]

Verspreiding

Het zegekruid is afkomstig uit Zuid-Amerika, vooral Peru wordt in dit verband genoemd. In Europa is de plant geïntroduceerd, en komt zowel in Groot-Brittannië als o.a. in België en Nederland voor. Ook in grote delen van Noord-Amerika is de plant ingevoerd.

De plant groeit op zowel zandgrond, humusrijke grond als klei. Ook qua zuurgraad stelt de plant geen hoge eisen: alles van matig zuur tot matig basisch is goed. Wel belangrijk is een vochtige grond met goede waterafvoer. Ook een zonnige standplaats wordt door de plant op prijs gesteld.


Gebruik

Over het gebruik van de plant zijn tegenstrijdige berichten. Jonge bladen zouden gekookt eetbaar zijn, evenals de vruchten. Deze bronnen zijn echter strijdig met berichten over sterke giftigheid van de zaden. Omdat de plant behoort tot de Nachtschadefamilie, en deze naast eetbare ook zeer giftige planten kent, is voorzichtigheid geboden.

De plant stoot vliegen af.


Tuin

Zaai de plant in het voorjaar, het liefst na de laatste nachtvorst dus na de IJsheiligen, in de open grond. De zaadjes ontkiemen prima in warme zomers bij temperaturen van 20 graden Celsius. Jonge plantjes kunnen uitgeplant worden. Doordat het zaad tientallen jaren in rust (slape) kan blijven, kan eenmaal zaaien voor verschillende jaren voldoende zijn.



Æ.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door Wim Joosten » wo 13 sep 2006, 08:35

Hallo Æbe,
bedankt voor de waarschuwing. Ik had al niet alle vertrouwen in de eetbaarheid van de vruchten. Ik heb overigens toch op internet verhalen gelezen over de eetbaarheid. Ik blijf er toch maar van af.
Ik vind het overigens wel een erg mooie plant, die veelvuldig door o.a. bijen bezocht wordt.

Met vriendelijke groet,
Wim

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door buckfast_beekeeper » do 14 sep 2006, 19:39

Op dit ogenblik vol in bloei en prachtige stuifmeelleveranciers zijn "kinderen zonder moeder" of "herfsttijloos" of "Colchicum autumnale".

Afbeelding

Waarom worden ze hier "kinderen zonder moeder" genoemd? Omdat ze bloeien voor er groen aanwezig is.

Nog een zeer goede stuifmeelleverancier zijn enkelvoudige dahlia's.

Afbeelding

Afbeelding

Een forse plant (ongeveer 2,5meter hoog) is Eupatorium (leverkruid). Maar al meer dan 2 maanden worden de enorme bloemschermen druk bevlogen. Nu loopt hij op zijn einde.

Afbeelding

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door de vos roger » za 23 sep 2006, 18:39

Buddleia Weyeriana -Vlinderstruik

Afbeelding
Deze minder bekende geel-oranjeachtig bloeiende en geurende vlinderstruik trekt heel wat bijen aan in de zomerperiode.De bloei begint vanaf juli tot oktober.
Kan ook gebruikt worden als achtergrondplant in een bijenborder.
De hoogte varieerd tussen de twee en drie meter.
De heester wordt in maart teruggesnoeid tot op een halve meter hoogte,voor de winter snoeien kan het afsterven van de plant tot gevolg hebben.
Een vlinderstruik laat zich gemakkelijk vermeerderen door zomerstek,en na het tweede jaar heb je reeds een flinke struik.

Afbeelding
Pollen bij de fouragerende bijen zag ik nog niet ,daarom denk ik dat ze hoofdzakelijk nectar afgeeft.

groetjes uit Vlaanderen




roger

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door buckfast_beekeeper » za 23 sep 2006, 19:14

Hallo Roger,

Deze varieteit is blijkbaar een uitzondering. Met de Buddleia Davidii heb ik in alle geval geen goede revaring. Vlinders en hommels zoveel je wil. Echter geen bijen.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door de vos roger » za 23 sep 2006, 22:14

Ja Theo dat zag ik ook hier bij mijn andere Buddleia's ,grotendeels vlinders daarop maar ook geen honingbijen,en op deze gele soort zag ik maar af en toe een vlinder maar wel veel honingbijen.

roger

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door de vos roger » wo 27 sep 2006, 20:03

Sidalcea -Griekse Malva
Behoort tot de familie van het kaasjeskruid.
Geeft veel nectar af en ook nog wat pollen
Het is een doorlevende plant die zon en goed doorlatende grond nodig heeft,natte gronden zijn niet geschikt,de plant heeft dan last van roestvlekkenziekte en gaat eraan tenonder.
De plant kan in het voorjaar door scheuren en zaaien vermeerderd worden.De bloei die begint eind juni gaat door tot oktober ,maar dan moet je wel regelmatig de uitgebloeide stengels wegknippen.
Afbeelding
Er bestaan verschillende cultivars ,met kleur van wit tot zachtroze en paarsrood
Afbeelding
Nog een aanrader en een gemakkelijke bijenborderplant.[;)]




roger

arjan_vanderveen
Berichten:70
Lid geworden op:wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door arjan_vanderveen » do 28 sep 2006, 08:35

de vos roger schreef:
Ja Theo dat zag ik ook hier bij mijn andere Buddleia's ,grotendeels vlinders daarop maar ook geen honingbijen,en op deze gele soort zag ik maar af en toe een vlinder maar wel veel honingbijen.

roger
Er blijken ook paarse Buddleja cv. te bestaan met een kortere bloembuis dan gebruikelijk. Een exemplaar bij mijn ouders in de tuin trekt zowel vlinders als bijen. Komend jaar ga ik daar wat stek van nemen.

Groet, Arjan

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door de vos roger » zo 01 okt 2006, 20:58

Herfstaster "Lady in Black" Behoort tot de Composietenfamilie
Geeft voornamelijk pollen af en in iets mindere mate nectar.
Dus een goede stuifmeelleverancier die altijd welkom is voor de broedaanzet in het vroege voorjaar.
Afhankelijk van de variëteit kan Aster lateriflorus 60 cm tot 1.5m hoog worden.
De bekendste is 'Horizontalis' met donkere stengel, donker blad en rozerode bloempjes.
Bij de hoger groeiende variëteiten zijn 'Lady in Black', die heel laat (oktober-november) bloeit .
Afbeelding
Asters houden van een voedzame niet al te droge bodem .
Je kan ze vermeerderen door te scheuren in het voorjaar of door zomerstek .
Ik heb verschillende soorten asters in de tuin staan,en kom tot de vaststelling dat niet iedere soort bevlogen wordt,dus uitkijken als je asters aankoopt,observeer ze eerst eens in bloeiende toestand als je de kans hebt.

Afbeelding
Deze kleinbloemige soort hier "Lady in Black" is en topper bij mij wat betreft bijenbezoek tot laat op de dag zelfs.
Nog een aanrader om het lang bloeiend te houden in de bijenborder.[;)]
groetjes uit Vlaanderen.


roger

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door de vos roger » za 28 okt 2006, 22:52

Ja vandaag heb ik een Forumimker gelukkig kunnen maken denk ik.
Afbeelding
Bart wou graag een bijenborder aanleggen ,en ik heb hem daarin kunnen helpen met wat overtollige plantjes die ik ieder jaar toch teveel heb,zoals veronica,eryngium,jacobsladder,aster,astrantia,kogeldistel,teucrium,sedum,helenium,knautia,sidalcea,daslook,persicaria,donkere ooievaarsbek,asclepia,nepeta,herfstanemoon,helleboris,akelei,hebe,geranium en campanula


Afbeelding
Ik denk dat het voor Bart een weekendwerkje zal worden om alles een beetje te schikken .
groetjes



roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten