Nektardracht nu in westen des lands?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Nektardracht nu in westen des lands?

Bericht door LWPisa » wo 06 sep 2006, 15:07

Beste forummers,

Er wordt druk gevlogen en er komt veel nektar binnen. Is er naast de laatst bediscussieerde sneeuwbesachtigen nog een rijke nektardracht die nu vloeit in half-stedelijk gebied (in west NL)?
Of is dat alles?

Bij het rondfietsen zie ik massas Hedera maar die is nog niet open...de harig wilgensroosjes maken ook niet de indruk dat ze veel geven, de gele composietjes en crucifeertjes ook niet daarvoor zijn hun dichtheden te laag denk ik.

Wie weet er iets van?

L.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Nektardracht nu in westen des lands?

Bericht door maartenkleijne » wo 06 sep 2006, 15:32

In veel tuinen is er tot eind oktober volop te halen in Hilversum, b.v. callamintha nepeta, zonnebloemen, cosmea, etc.etc..
Bovendien zijn diverse honingbomen (sophora) op dit moment nog niet uitgebloeid. Ze ziet er uit als een grote groene boom, alleen als het licht goed valt springen de grote lichtgele trossen echt in het oog.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nektardracht nu in westen des lands?

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 06 sep 2006, 20:27

honingdauw ?! Voor het eerst dit jaar zag ik de bekende suikerspatjes van luis op m'n auto zitten. Vergeet ook de asters en sedums niet die nu beginnen te bloeien.
Ook in Den Haag is na weken eindelijk de dracht weer losgebarsten. Jammer genoeg te laat om er nog van te profiteren, was al op 1 stand begonnen met inwinteren.

heynske
Berichten:123
Lid geworden op:vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nektardracht nu in westen des lands?

Bericht door heynske » wo 06 sep 2006, 20:40

Hey lwpisa,k
kan je eens een foto laten zien van die hedera???men bijen vliegen namelijk op een orchidee achtig bloem waarvan ze rode stuifmeel afhalen,deze groeit in trossen bijeen.weet iemand heo deze plant noemt misschien kan het die hedera zijn maar bij google krijg ik alleen klimop te zien.
alvast bedankt
vriendelijke groeten
Kevin

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nektardracht nu in westen des lands?

Bericht door Hans van der Post. » wo 06 sep 2006, 21:06

Lennard de dracht is heel plaatselijk er staat hier in Oegstgeest aardig wat rode sneeuwbes. Er komt vandaag het eerste stuifmeel binnen van de klimop en verder wat nu nog in tuinen bloeit. Je kun hier niet meer van "dracht" spreken.

Andere woongebieden is de dracht nog rijk b.v. in Zoetermeer - mijn broer imkert daar - heb je nog zoveel dracht dat het niet nodig is om met suiker in te winteren. Hij heeft het een paar jaar geleden -half september- gehad dat en een volle hk + de bovenste broedbak ¾ was verzegeld.

Kevin, als je op de linken klikt krijg je een mooi "beeld verhaal" van de Klimop
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4065 (Frans van Tongeren)

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=2506

Afbeelding
foto Kees Overheem

Hans


Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Nektardracht nu in westen des lands?

Bericht door Æbe » do 07 sep 2006, 14:08

stuifmeel halen de bijen in Kampen van een hoekje mais bij de kinderboerderij waar ook een paar volken staan.
Afbeelding
dit is geen gewone mais maar pof mais, ik ben benieuwd als ze ook op de boerenmais vliegen,op de suikermais op mijn bouwland is het mij nog niet op gevallen ,maar wie weet van wel?

Æ.

heynske
Berichten:123
Lid geworden op:vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nektardracht nu in westen des lands?

Bericht door heynske » do 07 sep 2006, 16:40

dan is het nog iets anders waar men bijen dat rode stuifmeel afhalen dat klimop heb ik gezien bij mij in de buurt'een hele kant vol)maar die bloeit nog neit maar gaat wel beginnen.zal eens een foto'tje maken van die plant waar ze dat rode stuifmeel afhalen.
vriendelijke groeten
Kevin

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Nektardracht nu in westen des lands?

Bericht door LWPisa » za 09 sep 2006, 08:07

Merci voor de respons.

Els, weet jij van welke boom de honingdauw komt in jouw buurt?

L.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nektardracht nu in westen des lands?

Bericht door Els Kleijnendorst » za 09 sep 2006, 11:06

Lennard, iedere boom, struik of plant waar luis op zit kan bladhoning leveren. Voor mijn bijen zal dat voornamelijk de linde zijn, die staat massaal aangeplant in het stadspark waar ze staan.

De dracht is door het goede weer van de laatste dagen zó erg [;)]. Laat m'n bijen altijd de laatste honing uit de HK naar de BK's transporteren door de HK op de dekplank te zetten waarvan het voergat is geopend. Natuurlijk aan de bovenzijde afgesloten met een andere plank. Om en om wordt dan eerst een raam verwijderd om het naar beneden brengen te bevoorderen. En wat doen die bijen nu? Zag gisteren dat ieder volk op alle lege plekken grote stukken raat hebben gebouwd en al gedeeltelijk gevuld met nectar. (en dat wil ik helemaal niet, heb dit jaar genoeg geslingerd, wil ze klaar maken voor de winter, voel mij zóóóó zielig en onbegrepen door mijn bijen [B)] [:(])

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten