Nektardracht nu in westen des lands?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Nektardracht nu in westen des lands?

Bericht door Hans van der Post. » ma 11 sep 2006, 22:18

Ik schreef op 6-9: Lennard de dracht is heel plaatselijk er staat hier in Oegstgeest aardig wat rode sneeuwbes. Er komt vandaag het eerste stuifmeel binnen van de klimop en verder wat nu nog in tuinen bloeit. Je kun hier niet meer van "dracht" spreken.

Dit najaar begrijp ik de bijen niet. Hier in Oegstgeest nog niet eerder vertoont komt er nectar met "bakken" tegelijk het vlieggat binnen. s'Avonds dreunende en gonzende bijenfabriekjes als of het zomer is. Vanmiddag even gekeken..... in nectar verdronken broednesten.
Hans

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nektardracht nu in westen des lands?

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 11 sep 2006, 23:08

Hans schreef: . . . . als of het zomer is . . . . .

Het is nog zomer Hans !!!

Els (voor mij betekent dat strand en zwemmen in zee, heerlijk, mag nog weken zo duren. En die bijen winteren zichzelf onderwijl in. :D

heynske
Berichten:123
Lid geworden op:vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nektardracht nu in westen des lands?

Bericht door heynske » di 12 sep 2006, 20:42

heir een foto'tje van die balsemien van bij mij thuis die hier een klein veldje vormt.
Afbeelding
vriendelijke groeten
Kevin

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nektardracht nu in westen des lands?

Bericht door Kroese » di 12 sep 2006, 23:24

Hans van der Post schreef: Dit najaar begrijp ik de bijen niet. Hier in Oegstgeest nog niet eerder vertoont komt er nectar met "bakken" tegelijk het vlieggat binnen. s'Avonds dreunende en gonzende bijenfabriekjes als of het zomer is. Vanmiddag even gekeken..... in nectar verdronken broednesten.
Hans
Hans, ik sta er ook van te kijken de laatse paar dagen is er een enorme vlieg activiteit. Ze vliegen tot het donker toe door, net als bij de Linde dracht.
Daarna is het een gezoem en geventileer van je welste op de vliegplank.
Er hangt een aparte zoete geur voor de vliegplanken. Zeer uitzonderlijk.
Ik heb het voeren maar even onderbroken. Ik heb er toch al 14X0.8kg inzitten. Als de temperatuur weer gaat zakken, en de dracht weer af gaat nemen, dan ga ik het laatste beetje voer wel geven.
Dit is helemaal niet verkeerd.

Hennie....

renekant
Berichten:26
Lid geworden op:wo 01 aug 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nektardracht nu in westen des lands?

Bericht door renekant » vr 15 sep 2006, 12:06

Hallo,

M.i. kan hier weleens een oorzaak liggen van de vele dode volken in het voorjaar.... Doordat de broednesten vol lopen, enerzijds door de dracht, anderzijds omdat veel imkers te vroeg inwinteren (als er nog veel dracht is), lopen de broednesten vol. Hierdoor kan de koningin niet meer leggen en stopt dus de produktie van de heel belangrijke winterbijen. Wat de koningin nog kan beleggen doet ze uiteraard, maar door de nog aanwezige mijten in de volken zullen deze overgebleven belegde cellen massaal door de mijten worden aangetast. Met als gevolg helemaal geen gezonde winterbijen. Wie nu dus geen maatregelen neemt, zal dus in het voorjaar een miniem volkje aantreffen of helemaal geen volk meer. Wel een kast vol met voer. Bij mij staan de HK`s er nog op (dadant) en deze worden zwaarder en zwaarder. De bijen brengen nog steeds veel nectar naar de HK toe (de konigin kan nu gewoon doorgaan met leggen). Als ze de mogelijkheid niet meer hebben om nektar naar de HK te brengen zal het hierboven beschreven probleem zich voordoen.
Inwinteren moet m.i. gebeuren als de natuur dit aangeeft en niet klakkeloos op een bepaalde datum (omdat dat nu eenmaal in de boeken staat). Een beetje imkeren met gevoel heeft hier de voorkeur.
Oké, wat nu te doen. Lege uitgebouwde raten in het broednest hangen en verzegelde raten verwijderen. Deze kunnen later weer teruggegeven worden. Lijkt me de enige manier om genoeg winterbijen te verkrijgen.

Groet,
René

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten