najaarstuifmeeldracht

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door Kroese » vr 05 jan 2007, 14:19

Ria van den Berg schreef: In Ontario is er echt een guldenroede (honing)dracht, hier in het noordwesten van Alberta komt ook guldenroede voor, maar ik heb er nog nooit een bij op gezien. Misschien is het niet alleen de soort, maar ook de grondsoort of de concurrentie van andere drachten.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca
Afbeelding

Hier een foto van ons bezoek aan een beroeps imker 20 Augustus 1989 (Dundalk Ontario (boven Toronto))
We zijn 1 dag met hem op reis geweest langs enkele standen van hem, waar volop Gulde Roede in de bloei stond. Er kwam volgens zijn zeggen veel honing vanaf. Ik mocht de volle bakken afhalen, soms tot 6 hoog.(2 BK + 4 BK's met honing)Toen was mijn rug wat beter dan nu.:D

Hennie..

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door marc » za 20 jan 2007, 13:23

Als najaarsdracht komt onze streekeigen klimop steeds meer in beeld.
In de literatuur vind ik dat indien je klimmende stekken gebruikt je ook vooral 'klim - klimop' krijgt. Gebruik je echter bloeiende toppen dan krijg je meer een struikvorm met meer bloei, klopt dat ?
Kan er nu nog met succes klimop gestekt worden ?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door maartenkleijne » za 20 jan 2007, 17:09

Kzou nu even wachten tot de vorst geweest is, Marc.
Wortelloze stekken nu kunnen -dunkt mij- droogvriezen en afsterven.
Of het moeten afleggers zijn van betsaande struiken.
Of je moet ze voor drie kwart onderstoppen en als ze geworteld zijn omhoog halen.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door marc » za 20 jan 2007, 19:57

Kzou nu even wachten tot de vorst geweest is
dag Maarten, bedoel je hiermee de korte vorstperiode die voor volgende week voorspeld wordt, of meteen wachten tot na de 'winter', ergens in maart.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door Hans van der Post. » za 20 jan 2007, 22:42

marc schreef:
Als najaarsdracht komt onze streekeigen klimop steeds meer in beeld.
Gebruik je echter bloeiende toppen dan krijg je meer een struikvorm met meer bloei, klopt dat ? Kan er nu nog met succes klimop gestekt worden ?
Marc even klikken op: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=2506 en je bent weer wat wijzer.
Hans

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door marc » zo 21 jan 2007, 09:22

Duidelijk, bedankt. Ik wacht nog even met stekken.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door Dirk Blanken » zo 21 jan 2007, 16:17

Winterstek (houtige stekken van ongeveer 20 cm ) maak je normaal in het najaar okt/nov, dan zit er nog warmte in de grond en zijn de bosjes stekken na een paar weken beworteld en dus niet meer vorstgevoelig.
Ik zette de bosjes (10 stuks)in een open kas enigszins beschut maar niet vorstvrij.
In het voorjaar ( eind mei) de stekken uitzetten ev direct op de def. plaats en dan een paar.

Zo kan je rozen,druiven, buddleia etc. stekken.
Klimop stekt heel gemakkelijk, maar het beste gaat het ook in de late herfst direct op de gewenste plaats.

Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door maartenkleijne » zo 21 jan 2007, 18:33

en niet te vergeten:
Moederklimop is heel gevoelig voor een beetje extra mest en kalk. Door kalkgebrek worden de bladeren gelig en de bloei iel, maar wat extra kalk geeft een groeiversnelling, en dat kan zomaar een paar jaar schelen voor de eerste bloei, en voor de bloeirijkdom als ze zover is.
Sinds ik elk jaar een handje culterra erbij gooi wordt ze per jaar 2x zo groot.
Bij goede bemesting kan ze een paar meter hoog worden, als je dat tenminste wilt.
Ooit waren het bomen van wel 20 meter hoog, zegt men.

gderoeck
Berichten: 12
Lid geworden op: di 26 nov 2002, 09:14
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door gderoeck » ma 22 jan 2007, 22:14

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Anna Maurizio vermeldt in 'Das Trachtpflanzenbuch' een stikstofgehalte van 4,5% voor klimop en 4% voor de wilg. Je moet die cijfers met een kleine 6 vermenigvuldigen om tot het eiwitgehalte te komen. Dat ziet er helemaal niet slecht uit. Uiteraard moet je dan nog zien welke aminozuren er in die eiwitten zitten, maar dat vind ik nergens vermeld.
Beste Ghislan,
kan jij meer over het eerste boek vertellen?? Wat staat er allemaal in en waar komt het vandaan. Nog verkijgbaar??

Sorry dat ik zo lang wachtte met een reactie.
'Das Trachtpflanzenbuch' is uitgegeven bij Ehrenirth Verlag München, ISBN 3-431-02035-6. Ik kocht het ooit in Bijenhof, Bissegem, België. Ook heel interessant op dat vlak is 'Directory of Important World Honey Sources' uitgegeven door IBRA, ISBN 0_86098_141_X.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door marc » zo 18 feb 2007, 08:57

Marco, (Bieboerke) informeert over de plantenruildag in het park van Poeke. Hij heeft het over wilgen die bloeien van vroeg in het voorjaar tot laat in de herfst.
Die late interesseren me, iemand een idee welke wilgensoorten in aanmerking komen voor september-oktober ?

Ik probeerde de vraag ook rechtstreeks aan Marco te stellen maar in zijn profiel werkt de mail-link niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten