Stuifmeel

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
croy
Berichten:96
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds:1995
Aantal volken:35
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:noord Brabant NL
Contacteer:
Stuifmeel

Bericht door croy » ma 29 jan 2007, 19:57

Vandaag kwamen de bijen naar huis met vers stuifmeel (zo vroeg in het jaar)het was 12 gr. droog weer in Aarle-Rixtel en een beetje zon. Ik denk dat ze al met broed zitten. Ik heb dit nog nooit zo vroeg in het jaar waargenomen.Hoe staat het op andere plaatsen in het land???

Croy
Afbeelding

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door A.A. Staals » ma 29 jan 2007, 20:17

E zijn al jonge bijen

ad staals

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door de vos roger » ma 29 jan 2007, 21:07

ja hier ook enkele weken terug bij nazicht al volop gesloten broed.
Dus jonge bijen zullen er nu ook al zijn.[;)]

roger

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door Dirk Blanken » do 01 feb 2007, 22:37

Henk, in het hoge noorden komt het stuifmeel ook al binnen maar zeer spaarzaam want er bloeit nog maar heel weinig, maar ik zag ze al op 200m op de winterheide in een tuin.
8 a 9 graden met een zonnetje en ze gaan op pad
Ik heb vertrouwen in m'n bijen ondanks dat ze overal vandaan komen (buckfast)maar ik denk wel dat de originele zwarte bij zich meer laten beinvloeden door de zonnestand.
Voor zover ik het nu zie ontstaan er voorlopig kleine broednesten, maar de zwarte bij begon ook in januari al weer te broeden,zelfs als het vroor.

Als de volken goed behandeld zijn tegen varroa gedurende het hele seizoen en een rijk leven gehad hebben voor de inwintering dan
behoeft de imker zich geen zorgen te maken.

De bijen lossen deze rare winter wel op.
Omgang met de natuur vereist ook vertrouwen in de natuur.
Waar wij als imker het meeste van te duchten hebben is de menselijke uitvindingen die gewasbeschermingsmiddelen heten daardoor hebben onze bijen minder weerstand tegen ziekten en plagen.
De imkerij moet dan bewijzen dat de middelen schadelijk zijn voor bijen en daar hebben ze de middelen niet voor.
De middelen, de centen voor onderzoek krijgen ze van de mensen die alleen maar economie propageren en dus is de subsidie een zoethoudertje,en gaat voornamenlijk op aan de salarissen van de onderzoekers.
Bijen zijn al geruime tijd de controle beestjes voor wantoestanden in de gewasbesscherming.
Menige imker heeft dat moeten meemaken.
Het resultaat is een schadeloosstelling en verder geen lering.
Een bedrijf wat aanwijsbaar ontoelaatbaar handelt moet je gewoon opheffen, dan letten ze wel beter op.
Net zoals je schepen op zee die schadelijke stoffen lozen moet vorderen ipv een boete opleggen en daarbij het lozen rendabel blijft.
Vooral omdat de pakkans klein is.
Persoonlijk kan ik aan zulke dingen alleen in mijn eige omgeving werken en dat doe ik ook.
Heel vriendelijk maar resuluut.
Bij alle plaatselijke boeren ben ik al eens langs geweest om te vragen waar ze nu weer tegengespoten hadden en altijd kreeg ik de boosdoener te pakken.
Aid of ruim dokken.
Ze kiezen altijd voor het laatste en ondertekenen de bescheiden.
en voortaan houden ze rekening met de imker want anders staat die direct weer op de stoep.
De boeren waarbij je langs ging om te controleren wie nu weer de boosdoener was, komen bij je langs om te vragen hoe het afgelopen is.
En zijn dus ook op de hoogte wat ze wel en niet kunnen uithalen.

De AID reageert pas als imkers alarm slaan.
Ik probeer het in eerste instantie met de boer te regelen, de 2e keer
dan zal het een rechtzaak worden.
Dat heet opvoeden zoals je dat met kleine kinderen doet.
En dat werkt in mijn omgeving.

Dirk
dertiende

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door Astrid Schoots » vr 02 feb 2007, 17:07

croy schreef: [Hoe staat het op andere plaatsen in het land???
Croy
Gisteren een klein aantal haalsters op de Helleborus die altijd toegankelijk open hangt, dus ook als het weer wat grijzig is. De crocussen staan al dagen lang klaar, maar blijven helaas gesloten, zij hebben een zetje zon nodig.
Astrid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten