Bijenweide

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Bijenweide

Bericht door de vos roger » zo 11 feb 2007, 14:05

Mijn bijenweide voor de lente en zomerdracht is nog een stuk vergroot.
Vrijdag en zaterdag hebben we met een aantal natuurvrienden en......jagers een weide van ongeveer 2hectaren beplant.
Bij de 2600 stuks plantgoed zijn er 75 winterlindes ,125 sleedoorns,80 eenstijlige meidoorns,80 viburnums,60 kardinaalsmuts en 60 esdoorns allemaal goede drachtplanten .De rest van de bomen waren zwarte els wintereik en gewone es.Binnen enkele jaren zullen de meeste al bloei geven,alleen de winterlinden dat zal nog een tijdje wachten zijn .
Probeer als er geruchten zijn van aanplantingen om er bij te zijn,en eventueel adviezen te geven om insecten- en bijenvriendelijke bomen en struiken aan te planten.
groetjes


roger

muppet
Berichten:15
Lid geworden op:za 02 okt 2004, 20:23
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenweide

Bericht door muppet » zo 11 feb 2007, 16:29

beste roger

heb zojuist het dossier van marc missotten nog eens gelezen, wat ik me nu afvraag, heb jij nu met je nieuwe beplanting rekening gehouden met zijn betoog over de laatbloeiende drachtplanten m.b.t stuifmeel in sept-okt-nov ? ( wat een oppervlakte trouwens 2 ha )

zelf ben ik ook zoiets van plan, met een kleiner oppervlak, ik wil daarbij toch kiezen voor wat laatbloeiende drachtplanten, dit omdat ik veel met mijn bijen reis en in de zomer toch niet 'thuis' zijn.
ook kunnen de kasvolken dan nog wat beter aansterken voor de winter,

groeten

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Bijenweide

Bericht door Wim Joosten » zo 11 feb 2007, 16:44

Hallo Roger,
goeie zaak!!
Zou je er wat meer over willen vertellen? Hoe is dit en deze samenwerking tot stand gekomen?

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenweide

Bericht door marc » zo 11 feb 2007, 16:57

Prachtig resultaat voor voorjaars- en zomerdracht Roger, maar een gemiste kans voor de winterbijen. Ik ken de situatie daar natuurlijk niet, als Bos & Groen er zijn zeg in heeft dan kan je niet meer verwachten natuurlijk. Misschien kan er in de rand nog wat vuilboom, sneeuwbes en klimop bij, als het toch streekeigen moet blijven.

J.L.Trip
Berichten:69
Lid geworden op:do 30 okt 2003, 10:28
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenweide

Bericht door J.L.Trip » zo 11 feb 2007, 19:03

Dag Roger.
Kun je die 125 sleedoorns niet inruilen voor vuilbomen?
Zelf had ik 4 sleedoorns in de bomen border, nu, na 15 jaar heb ik een sleedoorn border. Het zijn vreselijke woekeraars en het nut voor de bijen in het vroege voorjaar is bij mij niet groot, omdat op het zelfde tijdstip ook de wilgen bloeien.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenweide

Bericht door de vos roger » zo 11 feb 2007, 19:40

Ja Marc, bos en groen heeft daar zeker zijn zeg in,er wordt een beplantingsplan opgesteld en dat moet goedgekeurd worden.Er mag alleen autochtoon plantgoed gebruikt worden .De factuur van dit plantgoed moet dit aangeven.
Als bij nazicht daarvan teveel afgeweken wordt dan kan je naar je subsidies fluiten.
Bij ons is een goede samenwerking tot stand gekomen tussen de jagersgilde en de natuurbewegingen.Veel jagers kopen landbouwgronden op die ze bebossen.Er wordt een beplantingsplan opgesteld met de hulp van enkele mensen uit de boswerkgroep die wij hier hebben .Een landbouwer boorde woensdag en donderdag de gaten ,vrijdag hebben we dan met vier man al het plantgoed verdeeld en in de gaten al gelegd en zaterdagvoormiddag hebben we dan met 22 vrijwilligers de boompjes en struiken geplant.Door de goede voorbereiding vrijdag zat het plantgoed op zaterdagmiddag er al allemaal in.Bij het planten wordt ik soms wel eens gevraagd om het plantgoed mee te helpen uitzetten om een goede verdeling te krijgen en vooral een goede standplaats per soort.Aangezien het hier nogal heuvelachtig is en nogal wat brongebied aanwezig is moet daar allemaal rekening worden mee gehouden waar wat moet staan om goed te gedijen.
De randbeplantingen zijn dan vooral die sleedoorn,meidoorn,kardinaalsmuts, viburnums en hazelaar.
De linden werden in een grote groep bovenaan de helling geplant.
Het middengedeelte werdt met de eik beplant samen met de esdoorn en de lager en nat gelegen
gedeelten werdt met es en zwarte els beplant .
Sporken worden hier zelden gebruikt,(maar daar zorg ik wel voor in mijn onmiddelijke omgeving door uitzaai).Spork is ook een boom(of struik)die niet mag ingesloten staan middenin een bos want anders staan er bijna geen bloemen op,zag ik meermaals in een bos waar het als onderbegroeing soms staat.Een spork geeft maar goed resultaat als hij rondom licht heeft.
En ja herfstbloeiers,meestal uitheemse soorten worden niet toegelaten .

roger

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenweide

Bericht door de vos roger » zo 11 feb 2007, 19:48

J.L.Trip schreef:
Dag Roger.
Kun je die 125 sleedoorns niet inruilen voor vuilbomen?
Zelf had ik 4 sleedoorns in de bomen border, nu, na 15 jaar heb ik een sleedoorn border. Het zijn vreselijke woekeraars en het nut voor de bijen in het vroege voorjaar is bij mij niet groot, omdat op het zelfde tijdstip ook de wilgen bloeien.
Ja sleedoorns zijn inderdaad woekeraars,maar in een randbeplanting voor een bos ideaal.Ja wij houden natuurlijk alleen rekening met de bloesems,maar anderen houden dan weer rekening met de bessen die voor veel vogels en andere dieren een bron van voeding zijn.Het is een beetje een kwestie van geven en nemen om overeen te komen.[;)]

roger

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenweide

Bericht door marc » zo 11 feb 2007, 20:10

De bebossing waar Roger over spreekt laat nogmaals de grote beperkingen zien van onze streekeigen drachten.
De aangehaalde bomen en struiken halen amper juli. Als we er nog de vuilboom bijpakken halen we augustus en dan ?
Als we dan niet dicht bij veel aangelegde volkstuinen zitten of naast de heide of grote late zaadvelden of grote partijen klimop of sneeuwbes, zijn we uitgepraat. Dan spreken we nog niet over het aantal volken die ervan moeten leven.

Privé aanplantingen hebben duidelijk meer mogelijkheden.
Ik ben bezig geweest met een privé project van 71 are waar de bestelling nu is geplaatst.
Eerst werden de bestaande laatdrachten in kaart gebracht. De laatste grote zomerdracht die daar voorkwam was de zomerlinde en de braambes. In de bossen was er wat vuilboom en wat klimop (maar beiden niet overdreven veel).
In het aanplantingsplan zitten nu 3 tamme kastanjes, 10 winterlinden (cordata), 10 krimlinden (euchlora), 20 zaagbladlinden (henryana), 10 honingbomen, 20 bijenbomen, 5 koelreuteria's en 5 tamarisks. De randstroken zijn verdeeld in 1/3e sneeuwbes, 1/3e struikklimop en 1/3e guldenroede. Erachter als halfhoge begroeiing ligusterstruiken en vuilboom.
Tussenstroken worden bepland met bosbes, heide, en skimmia.
Open ruimten worden voorbehouden voor het inzaaien van phacelia, boragie, St Janskruid, wilgenroos, balsemien en zonnebloem.
In september worden de bosranden en bosbodems volgeplant met bollen van herfstkrokussen (1000), winteraconiet (1000), wintertijlloos (500) en bosanemoon (1000).
Het is de bedoeling om na 2 jaar te bekijken wat moet aangepast worden en wat nog bijgeplant kan worden.
Dit wordt een referentietuin voor velen, maar er hangt ook een prijskaartje aan vast, mijn raad was alvast gratis.

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Bijenweide

Bericht door Ria van den Berg » ma 12 feb 2007, 04:33

marc schreef:

Ik ben bezig geweest met een privé project van 71 are waar de bestelling nu is geplaatst.
Eerst werden de bestaande laatdrachten in kaart gebracht. De laatste grote zomerdracht die daar voorkwam was de zomerlinde en de braambes. In de bossen was er wat vuilboom en wat klimop (maar beiden niet overdreven veel).
In het aanplantingsplan zitten nu 3 tamme kastanjes, 10 winterlinden (cordata), 10 krimlinden (euchlora), 20 zaagbladlinden (henryana), 10 honingbomen, 20 bijenbomen, 5 koelreuteria's en 5 tamarisks. De randstroken zijn verdeeld in 1/3e sneeuwbes, 1/3e struikklimop en 1/3e guldenroede. Erachter als halfhoge begroeiing ligusterstruiken en vuilboom.
Tussenstroken worden bepland met bosbes, heide, en skimmia.
Open ruimten worden voorbehouden voor het inzaaien van phacelia, boragie, St Janskruid, wilgenroos, balsemien en zonnebloem.
In september worden de bosranden en bosbodems volgeplant met bollen van herfstkrokussen (1000), winteraconiet (1000), wintertijlloos (500) en bosanemoon (1000).
Als ik me goed herinner is 1 are = 1 vierkante meter, hoe kan je die hoeveelheid kwijt op die kleine oppervlakte ? Ik weet dat ze in Nederland en Belgie kunnen toveren met oppervlaktes, verwend als ik ben met ruimte. Hier rekenen ze met acres (1ha=2.5 acres) en quarter sections (1=160 acres) en we kijken niet op een acre meer of minder, ik heb nooit de dichteid van onze bosjes bekeken, niks is aangeplant, behalve (soms) de erfbeplanting.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenweide

Bericht door Gerard van Gastel » ma 12 feb 2007, 08:13

Ria, 1 are = 100 m2

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten