Rozen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Rozen

Bericht door Bijenhoudster » vr 05 nov 2010, 22:29

Rosa “Bobbie James” en Rosa Kiftsgate beide Ramblertype zijn beide drachtplanten voor bijen.

Kent iemand beide? Is er een die sterker geurt dan de ander? Ze zouden allebei geuren.

Kiftsgate staan bekend om bottels, kan je daar jam van maken?
Kan je van beide van de blaadjes jam en siroop maken?

Ik heb hier een lelijke achtergevel op het zuiden. Die Kiftsgate wordt breed en ik zit daar aan te denken.
Kan je die gewoon stekken? Of moet deze ook geent?

Jullie weten best wel veel dus vraag het maar gewoon.

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Rozen

Bericht door renske » za 06 nov 2010, 21:57

Je zou eens na kunnen vragen bij de Bierkreek. Die verkoopt hele goede biologische rozen, maar ze hebben ook een rozebotteldag, dus ze zullen wel weten of de bottels smaken. Kan je ook vragen of de rozen voor jouw grondsoort kunnen en tegen een zuidmuur (is misschien wel erg droog). Ik heb zelf de Kiftsgate dit jaar geplant, dus nog geen bottels gehad. Is wel een hele mooie geurende roos. Rozen worden bijna altijd geent, stekken lijkt mij geen optie, je hebt de onderstam nodig voor de groei, zeker tegen een muur aan.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Rozen

Bericht door de vos roger » wo 10 nov 2010, 19:20

Bijenhoudster schreef:Rosa “Bobbie James” en Rosa Kiftsgate beide Ramblertype zijn beide drachtplanten voor bijen.

Kent iemand beide? Is er een die sterker geurt dan de ander? Ze zouden allebei geuren.

Kiftsgate staan bekend om bottels, kan je daar jam van maken?
Kan je van beide van de blaadjes jam en siroop maken?

Ik heb hier een lelijke achtergevel op het zuiden. Die Kiftsgate wordt breed en ik zit daar aan te denken.
Kan je die gewoon stekken? Of moet deze ook geent?

Jullie weten best wel veel dus vraag het maar gewoon.
Bobbie James kan héél gemakkelijk gestekt worden , net zoals de meeste Rambler-rozen.
Ze boeten daarbij zelfs niets in groeikracht in ,wat niet altijd kan gezegd worden bij perk of heesterrozen , deze kan je ook stekken ,maar dan hebben ze wel minder groeikracht.
Het stekken doe je best in het vroege voorjaar als de knoppen pas beginnen uit te lopen .
Op de foto zie je een Bobbie James in bloei, de bloei duurt ongeveer een drietal weken , maar de bloei is echt overweldigend ,en tevens ook het bijenbezoek.
Het is jammer genoeg een éénmalige bloeier .

Afbeelding
roger

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Rozen

Bericht door Bijenhoudster » do 11 nov 2010, 13:08

Antwoord van Bierkreek:

Bij ons staan Kiftsgate en Bobbie James op onderstam geënt. Dat geeft ze een steviger onderstel en ze maken dan ook geen uitlopers door de hele tuin.

Hoe is dat bij jou Roger loopt die roos bij jouw door de tuin?

Ze geuren beide sterk, de een niet bepaald sterker dan de ander. Maar als je ‘open bloemen’ zoekt, enkelvoudig, goed voor bijen, dan hebben wij de keus uit nog zo’n 300 soorten.

300 soorten goed voor rozen, ik heb alleen maar over deze twee gelezen

Je kunt in principe jam en siroop maken van alle blaadjes, maar bij de een zal dat smaakvoller zijn dan bij de andere. Het is absoluut niet zo dat hoe sterker de geur hoe smaakvoller de blaadjes, het is een kwestie van proeven.

Hoe lang bloeit hij ongeveer Roger?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Rozen

Bericht door maartenkleijne » do 11 nov 2010, 15:04

Ik heb ook dezelfde en stekt heel makkelijk.
Uitlopers heel weinig, meer zoals een hondsroos: wel eens een nieuwe uitloper direct naast. Ze groeit vooral in de hoogte, in een boom wel tot meer dan 7 meter.
Als de zomer nat is en wordt gevolgd door zon, komt er in de nazomer nog wel eens mooie nabloei hier, mits ze vol in de zon staat.
gr,
m

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Rozen

Bericht door de vos roger » do 11 nov 2010, 18:03

Mijn Bobbie James bloeit toch wel een drie à vier weken .En zoals Maarten zegt hij groeit echt meters / jaar en uitlopers alleen heel dicht bij de stam .
Ik heb er drie staan , één geënte en twee van stekken , ik zie echt geen verschil in groei of bloei .
groetjes uit Vlaanderen
roger

amja
Berichten: 120
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Rozen

Bericht door amja » do 11 nov 2010, 20:20

Van biologische rozen kun je heerlijke siroop maken ook met honing, lekker op desserts. Deze rozen kan je er ook voor gebruiken je moet alleen veel bloemen verzamelen.

Groetjes Amja

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Rozen

Bericht door Jeroenvt » do 11 nov 2010, 21:30

O Amja, heb je daar een recept van? Dan ga ik een roos planten bij mijn bijentuin!
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Rozen

Bericht door Jaap v.Popering » do 11 nov 2010, 21:39

amja schreef:, . Deze rozen kan je er ook voor gebruiken je moet alleen veel bloemen verzamelen.

Groetjes Amja
Hebben de Bijen dan nog iets aan die bloemen ?? :whistle:

Jaaqp v P

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Rozen

Bericht door maartenkleijne » do 11 nov 2010, 22:25

Jaap, eigenlijk heb je alleen de bloemblaadjes nodig. Ik heb wel eens vele honderden rozenbloemen kaalgeplukt om rozenwater te maken. Dus de bloem blijft staan, alleen kunne de bijen ze niet meer zo goed vinden zonder de kroonblaadjes. Maar als je aan elke tros een paar bloemen in takt laat komt het toch goed voor de bijen.
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten