Vuurdoorn

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Mieke
Berichten:18
Lid geworden op:za 13 aug 2011, 20:56
Locatie:Heerde
Contacteer:
Vuurdoorn

Bericht door Mieke » za 29 okt 2011, 16:22

Zonet wilde ik vuurdoorns kopen en in de lijst op imkerpedia staat de Pyracantha coccinea. Die hadden ze helaas niet, maar wel de 'Orange Glow'. Wie weet of mijn bijen daar ook blij van kunnen worden? :be5:

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vuurdoorn

Bericht door Oude Essink » za 29 okt 2011, 18:56

De P. Orage Glow heeft evenals de P.coccinea in de vroege zomer trossen kleine witte bloemen, die goed worden bevlogen; de uiteindelijke vruchten zijn kleiner en meer oranje getint. De drachtwaarde van beide is gelijk: voor pollen en nectar ingedeeld in de hoogste klasse.

hennie oes

Gebruikersavatar
Mieke
Berichten:18
Lid geworden op:za 13 aug 2011, 20:56
Locatie:Heerde
Contacteer:

Re: Vuurdoorn

Bericht door Mieke » za 29 okt 2011, 20:22

Bedankt Hennie, fijn om zo'n vraagbaak te hebben!

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vuurdoorn

Bericht door Albert Stoter » zo 30 okt 2011, 12:16

Mieke schreef:Zonet wilde ik vuurdoorns kopen en in de lijst op imkerpedia staat de Pyracantha coccinea. Die hadden ze helaas niet, maar wel de 'Orange Glow'. Wie weet of mijn bijen daar ook blij van kunnen worden? :be5:
Pyracantha coccinea is een van de soorten uit het geslacht Pyracantha, terwijl 'Orange Glow' een cultivar is. Het is (qua werk) bijna ondoenlijk om ook allerlei cultivars in de drachtpantentabel van Imkerpedia op te nemen. Bovendien wordt het laden van de al maar groter wordende tabel dan steeds trager.

Gebruikersavatar
Mieke
Berichten:18
Lid geworden op:za 13 aug 2011, 20:56
Locatie:Heerde
Contacteer:

Re: Vuurdoorn

Bericht door Mieke » zo 30 okt 2011, 13:25

Pyracantha coccinea is een van de soorten uit het geslacht Pyracantha, terwijl 'Orange Glow' een cultivar is. Het is (qua werk) bijna ondoenlijk om ook allerlei cultivars in de drachtpantentabel van Imkerpedia op te nemen. Bovendien wordt het laden van de al maar groter wordende tabel dan steeds trager.
Dat snap ik Albert, maar bij sommige planten is het toch zo dat een cultivar andere eigenschappen heeft qua nectar en pollenwaarde? Of vergis ik mij daarin? Ik hou mij nu braaf aan de lijst als ik nieuwe planten koop, omdat ik onzeker ben over variëteiten. Kan je me tips geven hoe daarmee het beste om te gaan?

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vuurdoorn

Bericht door Albert Stoter » ma 31 okt 2011, 09:58

Het is zeker zo dat een cultivar andere eigenschappen qua nectar en pollenwaarde kan hebben dan de oorspronkelijke soorten van een geslacht. Dit kan zowel beter als slechter zijn.

De beste (makkelijkst uitvoerbare) tip die ik je kan geven heb je al toegepast (hier vragen).

Daarnaast, als ik ergens rondwandel dan let ik bijna automatisch op of ik op voor mij onbekende planten met bloemen ook (veel) honingbijen zie.

Het voor mij dichtsbijzijnde tuincentrum ligt in mijn drachtgebied, ik kan daar eigenlijk ter plekke zien of een bepaalde plant al dan niet wordt bevlogen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vuurdoorn

Bericht door Hans van der Post. » di 01 nov 2011, 00:03

Even wat opgezocht omdat de vuurdoorn een belangrijke drachtplant is.
Wilde een art. over schrijven maar als je de twee linken aanklikt weet je genoeg. :ugeek:

http://www.neerlandstuin.nl/struiken/vuurdoorn.html
Een goede beschrijving van de vuurdoorn

http://www.drachtplanten.nl/PLD.Fotos/P ... cantha.htm
en hier de toepassingen.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten