Vragen over boerenkrokus

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Sheila
Berichten:33
Lid geworden op:di 29 mei 2012, 20:32
Locatie:Amersfoort
Contacteer:
Vragen over boerenkrokus

Bericht door Sheila » vr 20 jul 2012, 12:05

Ik wil een vak aanplanten met dropplant en een vak met bergsteenthijm.
Misschien ook nog wel andere planten, in elk geval gaat het om vaste planten die 's winters afsterven.
Het zou wel prettig zijn als in diezelfde vakken in februari/maart krokussen kunnen bloeien voordat de basisbeplanting opkomt.
Maar alleen als de planten elkaar niet in de weg zitten natuurlijk.

Mijn vraag is dan ook of deze planten met krokussen gecombineerd kunnen worden?

En dan gelijk mijn tweede vraag: hoe zit dat met bollen etende muizen?
Ik wil zo'n 2000 bollen planten, het zou toch jammer zijn als er volgend jaar alleen kogelronde muisjes te zien zijn in plaats van bloemen :lol: .

Sheila

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Vragen over boerenkrokus

Bericht door Nicolas Jacob » vr 20 jul 2012, 12:19

Vrij simpel, je spant je border af met kippengaas die een centimeter of 4-5 onder de grond zit.
ik doe dit ook en heb heel veel muizen maar van mijn bloembollen blijven ze af. :D
je hebt ook van die bloembolmandjes maar aangezien jij honderden bloembollen gaat planten zal dit wat duur uitvallen denk ik :shifty:

Je hebt een heel belangrijke plant aan je voorjaarsborder vergeten toe te voegen :snooty: De helleborus!! daar zijn ze echt gek op nog 10x meer dan op krokussen :b10:

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Vragen over boerenkrokus

Bericht door semar » vr 20 jul 2012, 12:47

en de helleboris zaait zich mekkelijk uit, hoewel het minstens 3 jaar duurt van zaailing tot bloei.
ze bloei van januari tot mei helleboris kan ook goed in schaduw groeien onder hoge struiken etc.
helleboris echt een aanrader van de foetidus tot de gekweekte vormen.


Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Vragen over boerenkrokus

Bericht door maartenkleijne » vr 20 jul 2012, 22:34

Van de krokussen is de tomassiana minder muis-gevoelig, dat is de ouderwetse boerenkrokus. Bovendien zaait deze zich heel goed uit. Ik heb er zelf toevallig 2000 besteld.
gr,
m

Sheila
Berichten:33
Lid geworden op:di 29 mei 2012, 20:32
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Vragen over boerenkrokus

Bericht door Sheila » vr 20 jul 2012, 22:50

maartenkleijne schreef:Van de krokussen is de tomassiana minder muis-gevoelig, dat is de ouderwetse boerenkrokus. Bovendien zaait deze zich heel goed uit. Ik heb er zelf toevallig 2000 besteld.
Minder muis-gevoelig, dat klinkt goed!
En het zich uitzaaien is ook de belangrijkste reden voor mij om voor de boerenkrokus te kiezen ipv de 'gewone'.

Maar nu nog de vraag of dat te combineren is met 's winters afstervende meerjarige planten.
Verstikken ze elkaar niet?

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Vragen over boerenkrokus

Bericht door Fay » vr 20 jul 2012, 23:21

Hi Sheila,

Het huis dat ik heb gekocht kwam met een tuin. Dit eerste jaar dat ik er woon verbaas ik mij erover welke planten de vorige bewoners allemaal in de tuin hebben gezet. Bollen en vaste meerjarige ('swinters afstervende) planten of eenjarigen die zichzelf uitzaaien. De bollen komen op en verdwijnen. Dan komen er vaste planten en eenjarigen. Steeds na elkaar komt er vannalles op met prachtige bloemen. De tuin zit vol met hommels en bijen. Er zijn zelfs gewoon vaste planten die elkaar zonder hinder opvolgen. Nu zie ik de herfstaster al opkomen tussen de andere planten en de overhand krijgen. Die heb ik vorige herfst prachtig zien bloeien dus ik herken hem.

Mijn ervaring is dus... je kan vanalles door elkaar zetten. Als ze op verschillende momenten bloeien volgt het elkaar gewoon op zonder hinder. Het is zelfs goed om altijd alle grond bedekt te houden door planten. Dan krijg je ook minder/geen onkruid. En het lijkt hier wel een soort orkest van bloemen die van het voorjaar tot in de herfst opkomen :D Zelf heb ik daar ook al vanalles aan toegevoegd. Nu zijn de bollen van de sierui prachtig aan het bloeien boven de andere planten uit waar ze tussen staan. En als een plant de overhand dreigt te krijgen trek ik er wat uit om een andere de ruimte te geven.

Ik weet nu al dat ik in het voorjaar weer een verrassing krijg van sneeuwklokjes, narcissen, hyacinten, krokussen enz.... Ik weet niet meer precies waar want er is nu niets van te zien :D Dat is de kracht van die bollen. Ze doen hun ding voordat de rest fatsoenlijk van start is gegaan.

Met de dropplant moet je een beetje uitkijken. Ook af en toe wat uittrekken als hij de boel gaat domineren anders kan het uitgroeien tot een monster bos in een paar jaar. Of genoeg thee zetten ervan :wink: Ik zou het gewoon lekker planten allemaal!

Veel plezier met je bloemenzee!

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vragen over boerenkrokus

Bericht door de vos roger » za 21 jul 2012, 13:37

Afbeelding
De crocussen zijn voor onze bijtjes héél belangrijk in het vroege voorjaar, ze worden dan ook best in de buurt van de bijenhal of bijenkasten geplant.
Ik bestelde er dit jaar 66.300 om te verdelen onder de Oost Vlaamse imkers.
Als je deze aankoopt bij een groothandelaar betaal je nauwelijks 25 euro voor 1000 bollen .
groetjes uit Vlaanderen waar volgend jaar heel wat nederlandse crocussen zullen bloeien :D
roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten