overzicht van stuifmeel drachtplanten?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:
overzicht van stuifmeel drachtplanten?

Bericht door dree » do 09 aug 2012, 01:17

Bestaat er een goede site of boek met een overzicht van stuifmeel van bomen en drachtplanten?
Ik leg vaak stuifmeel dat ik op de plank vind onder de microscoop. Dat vergelijk ik het met afbeeldingen op het net, maar slaag er toch nooit in om iets met zekerheid te herkennen.

Groet,

Andreas

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: overzicht van stuifmeel drachtplanten?

Bericht door Bart de Coo » do 09 aug 2012, 15:42

Ik bezocht ooit het Lavas-instituut in Celle. Daar heb ik ademloos van bewondering staan bladeren in een enorm schitterend verzorgd naslagwerk, vol met kleurenopnamen van microscoopfoto's van pollen. Heel mooi. Ik herinner mij dat het iets van €150 kostte :( . Maar goed, zoiets bestaat dus wel degelijk.

Bart

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: overzicht van stuifmeel drachtplanten?

Bericht door willem » do 09 aug 2012, 16:24

dree schreef:Bestaat er een goede site of boek met een overzicht van stuifmeel van bomen en drachtplanten?
Ik leg vaak stuifmeel dat ik op de plank vind onder de microscoop. Dat vergelijk ik het met afbeeldingen op het net, maar slaag er toch nooit in om iets met zekerheid te herkennen.
Zoals Bart al opmerkte het boek uit Celle, inderdaad 150 euro, maar dan heb je ook wat, (Duits of Engels talig) zie onderstaan de link
http://www.laves.niedersachsen.de/porta ... _psmand=23

Een mooie stek:
http://www.botany.unibe.ch/paleo/pollen/morphologie.htm

Overigens is er een pollenwerkgroep die elke tweede zaterdag op de oneven maanden bijeen komt, meestal in het bijenhuis te Wageningen.
Altijd welkom.
Groeten, Willem :violin:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten