Heide 2012

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Heide 2012

Bericht door A.A. Staals » do 16 aug 2012, 18:00



Gaat dit jaar vorig jaar overtreffen? Na krap 14 dagen al meerdere ramen helemaal verzegeld.



Deze bijen (carnica) komen boven de kast niet uit, ook op de hei zeer zachtaardig. Wordt wel eens gezegd dat ze niet geschikt zijn voor de hei.

ad staals

G.B.
Berichten:222
Lid geworden op:zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds:2007
Aantal volken:400
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door G.B. » do 16 aug 2012, 19:36

Het was natuurlijk wachten op een heidetopic :wink:

Maar ook ik moet net als Ad constateren dat de heide fantastisch geeft!

Overigens, ik zou niet weten waarom de Carnica niet goed zou zijn voor de heide. Punt van aandacht is wel dat hij aan de leg gehouden moet worden na de Linde.
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 17 aug 2012, 08:33

Whoei! Gistermiddag rond 5 uur vlogen mijn bijen vanuit de kast direct naar achteren over de bomen richting de heide. Ik heb niet in de kast kunnen kijken, ga ik dit weekend doen. Het rook nog niet erg naar honing bij de kasten, dus dit weekend eens zien wat ze doen...

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door Jaap v.Popering » vr 17 aug 2012, 21:10

Ik ben deze week wat aan het fietsen geweest , heb veel Heide gezien die wat bruin van kleur is . Ook ben ik zo vrij geweest om enkele kasten aan de achterkant wat op te tillen :o en dan denk ik niet dat hier ( omgeving Vierhouten )zo veel honing gehaald is , ik heb de geur van de heide dan ook nauwelijks waargenomen .

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op vr 17 aug 2012, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door maartenkleijne » vr 17 aug 2012, 21:32

Ziet er heidehaantje-achtig uit. Hier in het Gooi en ook in de duinen zie ik wel knalpaarse heide.
gr,
m

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 17 aug 2012, 21:43

De Groevenbeekse heide (Ermelo) is ook erg paars. Ik heb er vorig weekend bijen op ien vliegen. Maar, zoals ik al schreef, ruikt het bij mijn kasten niet naar honing. Kan het dat de bijen minder ventileren vanwege de warmte? Ik ben benieuwd wat ik morgen aantref...

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door A.A. Staals » za 18 aug 2012, 07:08

Jaap v.Popering schreef:Ik ben deze week wat aan het fietsen geweest , heb veel Heide gezien die wat bruin van kleur is . Ook ben ik zo vrij geweest om enkele kasten aan de achterkant wat op te tillen :o en dan denk ik niet dat hier ( omgeving Vierhouten )zo veel honing gehaald is , ik heb de geur van de heide dan ook nauwelijks waargenomen .

Jaap
Zo te zien verwachten ze er toch veel van, gezien die grote kasten.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door Jaap v.Popering » za 18 aug 2012, 07:35

Ad .

Over verwachting gesproken ,Ik heb kasten zien staan op twee broedkamers en vier honingkamers , waar naar mijn schatting geen kilo honing in zat .

Jaap v P

G.B.
Berichten:222
Lid geworden op:zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds:2007
Aantal volken:400
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door G.B. » za 18 aug 2012, 19:00

Gezien dat er enkele ervaren imkers in dit topic actief zijn, wil ik graag een praktische gedachtengang onder woorden brengen, en graag weten of het een juiste is.

Het gaat om het volgende:

Na de lindedracht heb ik vaak de prod. kasten op 2 BK 1 (of meer) al dan niet leeg geslingerde HK. In de praktijk geeft het dat er dan meestal tussen de 10 en 16 ramen broednest aanwezig is op het moment van klaarmaken voor de heide, verdeeld over 2 bakken. Zo'n volk kan dan dus niet of nauwelijks op 1 BK naar de heide. De keuze is dan 2 BK of 2 BK+1HK naar de heide. Ik kies voor de laatste en hang dan het broednest boven in, zo veel mogelijk oude raten onderin. De achterliggende gedachte is dat de bijen dan in de (half)lege ramen onderin vlot de nectar kwijt kunnen en dit niet in het broednest of daarboven behoeven te lossen. Zodoende heeft de moer betere kans om aan de leg te blijven en kunnen de bijen sneller weer vertrekken. 's Nachts hebben ze dan wel tijd om het naar boven te sjouwen.

Graag jullie mening!
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door Jaap v.Popering » zo 19 aug 2012, 07:49

Ik ben geen Heide imker , maar ik heb altijd geleerd en ervaren dat de Bijen hun nectar boven het broednest opslaan
Wanneer je dan een broedkamer onder het broed plaatst hebben zij des te meer werk want zij zullen het broednest dan moeten laten zakken om aan de natuurlijke drang te voldoen , ik geloof niet dat wij onze Bijen een manier voor hoeven te schrijven om de Honing op een betere of snellere manier op te slaan.
Ik plaats mijn honingbak altijd boven het broednest , wanneer die dan bij een goede dracht grotendeels gevuld is plaats ik een honingkamer er tussen .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten