bloei op 2 jan. 2013

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

akker aa
Berichten:1
Lid geworden op:wo 09 jan 2013, 01:52
Contacteer:
Re: bloei op 2 jan. 2013

Bericht door akker aa » wo 09 jan 2013, 04:27

Tijdens het spitten ook al verschillende bloeiende paarse dovenetels gezien .Als je oplet zul je die op heel veel plaatsen kunnen waarnemen.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: bloei op 2 jan. 2013

Bericht door buzzer » za 12 jan 2013, 17:40

Deze dus.....
Afbeelding
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bloei op 2 jan. 2013

Bericht door Oude Essink » za 12 jan 2013, 18:52

Lamium maculatum : gevlekte dovenetel

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: bloei op 2 jan. 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 23 feb 2013, 13:06

We zijn een dikke maand verder en het is barkoud (gevoelstemperatuur -10). Niettemin vanochtend heerlijk hardgelopen met mijn loopgroep door natuurgebied het Broeck bij mij in de buurt, maar wel in winterjas. Ik had overigens graag bijen hier willen plaatsen (prachtig drachtgebied, maar de beheerder is zelf een (buckfast)imker en duld geen andere imkers.
Dikke wilgenknoppen, bloeiende elsen, Cornus mas....toverhazelaar, sneeuwklokjes. Ze bloeien al, maar we moeten nog even geduld hebben. Ik ga vandaag lekker binnen korfvlechten en nog even houtzagen voor de kachel. Zowel imker als bijen moeten nu binnen blijven!

gr.
JP

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: bloei op 2 jan. 2013

Bericht door Primus » za 23 feb 2013, 13:47

Jelte,

Is dat niet Broek De Nayer in Willebroek? Dacht dat het van de Provincie was. Misschien toch beter daar rechtstreeks de vraag stellen. IK denk dat dit de bevoegdheid van de Provincie is en die zal vermoedelijk geen neen zeggen.
Veel succes

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: bloei op 2 jan. 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 23 feb 2013, 14:03

Dat is het Primus! Een vervuild natuurgebied weliswaar. De grond zit er vol met asbest. Maar zolang dat niet aan de oppervlakte komt, brengt dat geen gezondheidsschade met zich mee (in theorie). Het gebied zal dus voor eeuwen een natuurgebied blijven.
Ik vind het een beetje flauw dat die ene imker niet even meedacht. Het gebied is erg groot en ik had best nog ergens aan de rand kunnen staan. Maar geen probleem, ik heb ook geen zin om andere imkers in het vaarwater te zitten en ik zoek gewoon verder. Ik heb standplaatsen en het is meer dat ik wat reserve plaatsen wil.
Er is hier megaveel industrie. Een deel van die industrie ligt naast een ander deel van het natuurgebied (nog vele km's van die andere stand). Weliswaar niet zo mooi centraal, en iets minder goed/groot, maar ik denk nog altijd wel goed genoeg. Er is vooral veel wilg, maar in de rest van de zomer is het denk ik schraal.
Verder heb ik nog wat lijntkjes uitstaan. Dat zijn eigenaars van verwildere weilanden. Ideale standplaatsen voor den imker.

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten