krokus en muis

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

krokus en muis

Bericht door maartenkleijne »

De laatste jaren heb ik veel krokussen geplant, in het gras en in de border. Zodoende krijg ik nu een indruk van de houdbaarheid van krokussen in relatie tot de overvloed van de ook aanwezige woelmuizen. Enkele conclusies die ik nu vind sluiten aan bij wat je her en der theoretisch kunt vernemen:
1. Een dikke graszode beschermt tegen muizen omdat de muizen liever graswortels dan krokussen eten.
2. Een oppervlakkig wortelend gazon beschermt niet, omdat de muizenholen net als de krokussen dieper liggen dan de zode. Ik heb eens met een vriend het hele gazonnetje vol met honderden krokussen gezet en daar kwam minder dan 10% van op. (Je kan natuurlijk ook een gazon met krokussen hebben in een redelijk muis-vrije tuin, dan groeien ze als kool.)
3. De muizen knagen enthousiaster aan gele krokussen dan paarse: de gele worden elk jaar minder, de paarse blijven toenemen in het gras.
4. De krokussen in de zwarte grond van de border zijn een jaar later allemaal 'op'. Ik heb eens 2000 krokussen geplant in een zonnige bosrand zonder gras, en daar is er geen eentje van opgekomen, maar het leverde wel 2000 keurige muizengaatjes op.
5. Ik heb ook krokussen in een dunne laag teeltaarde op een ondergrond van grint en stenen (vroeger een grindpad) en daar blijven de muizen weg, terwijl de krokussen zich uitbundig uitbreiden.
5. Tomasiana krokussen (de ouderwetse vroege lichtpaarse boerenkrokussen) zijn vrij van muizenvraat.
6. Van een andere lokatie weet ik dat krokussen die 's winters onder water staan daar prima tegen kunnen en in het voorjaar uitbundig kunnen bloeien, en ze worden natuurlijk in de winter niet opgevreten.

Tomasiana's doen het dus het beste maar omdat die heel vroeg bloeien, ga ik in het gras dit najaar nog heel veel paarse krokussen bijzetten, want die groeien net iets harder dan de muizen ze wegvreten, en ze bloeien later.

Noot: scilla, chionodoxa (sneeuwroem) en iris doen t ook prima in het gras en zonder muizenschade.
gr,
m
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: krokus en muis

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

De muizen knagen enthousiaster aan gele krokussen dan paarse: de gele worden elk jaar minder, de paarse blijven toenemen in het gras.
Toch wel opmerkelijk. Dan zouden ze dat moeten proeven. Kan natuurlijk ook zijn dat de gele crocussen minder sterk zijn.
Ik vind je stuk treffend Maarten. Ik heb jaren terug ook enige 100den crocussen geplant voor de bijenstal. Daar zijn maar enige tientallen van opgekomen in het voorjaar. Hoe het precies zat met de kleuren weet ik niet meer. Het tweede jaar was er bijna geen crocus meer te vinden.
De mooiste crocussen velden bevinden zich bij oude states in (gemaaid) GAZON. Dat klopt als een bus.

GR.
JP
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: krokus en muis

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Toch leuk om je eigen berichten van 10 jaar!!! terug te lezen. De omslag uit het guldentijdperk.
Ik had er toen iets van 750 geplant...
En toen was Maarten ook al een fan van crocussen!!

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... te#p125230
gr.
JP
agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: krokus en muis

Bericht door agastache »

Maarten,
heb je er al eens aan gedacht een goede kat aan te schaffen ?
alle gekheid op een stokje, ik heb een paar jaar geleden ook eens een hele partij crocussen voor een prik op de kop kunnen tikken en in de grasstroken tussen mijn bomen en heesters geplant.De crocussen hebben enkele jaren staan te verpieteren .... vond ik. Tot dit voorjaar tot mijn verrassing grote aantallen te voorschijn kwamen. Ik denk dat het hele natte najaar en winter hier debet aan zijn en dat ze na droge winters heel slecht bloeien. Het is maar een theorie
groeten meindert
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: krokus en muis

Bericht door maartenkleijne »

Rond t huis heb ik twee vossen, 7 zwerfkatten en een familie bosuilen, en ook nog een familie steenmarters. Die helpen met z'n allen een beetje de krokussen te beschermen, en ze floreren want muizen zat.
gr,
m
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten