Wie weet er meer over koolzaad?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Wie weet er meer over koolzaad?

Bericht door rostohar » di 11 jun 2013, 15:10

In de loop van de jaren heb ik diverse malen volken op het koolzaad gehad.
Het valt mij op dat in de meeste gevallen er normale koolzaadhoning is te oogsten die snel kristalliseert.
Ik heb echter ook wel eens op een koolzaaddracht gestaan en honing geoogst die helemaal niet wilde kristalliseren. Er was in kilometers omtrek geen andere dracht dus daar lag het niet aan.
Gisteren haalde ik volken van het koolzaad die nagenoeg geen honing hadden gehaald in 4 weken tijd, wel stuifmeel. Het leek wel of de volken daar voor bestuivingsdoeleinden stonden en in zekere zin is dat natuurlijk zo. Maar geen honing.
Voor de zekerheid heb ik een aantal kasten van iemand anders op gewicht gecontroleerd maar die waren ook licht en waarschijnlijk zat er ook weinig tot geen honing in.
En nu de vraag: bestaan er verschillende soorten koolzaad en als dat zo is hoe kom je er dan achter of zij geschikt is voor honingdracht?
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wie weet er meer over koolzaad?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 11 jun 2013, 15:56

Lastig te zeggen. Sommige doorgeteelde rassen zijn hun capaciteit van nectarproductie verloren. Ook zijn er zelfbestuivende koolzaadrassen die zelfs geen bestuiving (meer) nodig zijn (maar wel nectar produceren?). Ik heb wel vaker er imkers over horen klagen. Volgens mij kun je niet aan de buitenkant zien welke niet of wel honigt. Je zou je vraag eigenlijk eens bij een landbouwexpert moeten neerliggen of een veredelingsbedrijf. Of je zou deze discussie eens kunnen aankaarten in een blad voor akkerbouwers. En je zou het ras moeten weten. Wellicht dat jouw boer het ras weet (of kan hij je telefoonummer geven van het zaadbedrijf). Vaak zijn dat buitenlandse (Oost-Europese) bedrijven. Ik zou het ook graag willen weten. Houd ons op de hoogte aub.

PS Zoiets is nou een perfecte vraag dat waar de een onderzoekcommissie binnen de NBV eens mee aan de slag zou kunnen gaan.
JP

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Wie weet er meer over koolzaad?

Bericht door Wim Joosten » di 11 jun 2013, 16:19

Misschien verschil in de grond waarin het geteeld wordt? Tussen klei en zandgrond zit verschil. Op de klei geeft de koolzaad wel honing, op het zand lang niet altijd.
Misschien heeft het koude weer ook invloed gehad? De bijen kunnen de binnengebrachte honing ook wel weer verbruikt hebben.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wie weet er meer over koolzaad?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 11 jun 2013, 16:53

Ja maar er wordt veel veel rassenselectie gedaan. Volgens mij zit daar veel eerder het probleem.

gr.
JP

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Wie weet er meer over koolzaad?

Bericht door rostohar » di 11 jun 2013, 17:02

Altijd op de klei in Flevo- en NO-polder.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wie weet er meer over koolzaad?

Bericht door A.A. Staals » di 11 jun 2013, 18:15

Jelte Pieter Dijkstra schreef:. Ook zijn er zelfbestuivende koolzaadrassen die zelfs geen bestuiving (meer) nodig zijn (maar wel nectar produceren?).
JP
Zelfbestuivend of vanzelfbestuivend? Daar zit een groot verschil in.

ad staals

J.L.Trip
Berichten: 69
Lid geworden op: do 30 okt 2003, 10:28
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wie weet er meer over koolzaad?

Bericht door J.L.Trip » di 11 jun 2013, 22:02

Achter mijn huis stond ook 3 Ha koolzaad. Vanaf begin van de bloei heb ik iedere dag gekeken.
Langs het kopstuk zag ik niet of nauwelijks een bij. Toen het een paar flinke buien geregend had werd er massaal gehaald.
De stevige wind uit de hoge hoek is waarschijnlijk de schuldige. Droogte.

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Wie weet er meer over koolzaad?

Bericht door rostohar » wo 12 jun 2013, 21:45

Op een perceel koolzaad 6 à 7 km verderop werd wel honing gewonnen en goed ook. Regen was niet echt nodig omdat het perceel waar ik stond vlak achter de dijk van het ketelmeer ligt en er altijd vocht onder de dijk door het perceel in kruipt. Dat is ook te zien aan de bloei die begint aan de dijkzijde en eindigt ook aan de dijkzijde.
Dit is dus over wel/geen honing maar wie heeft een verklaring voor koolzaadhoning die niet wil kristalliseren? Ik hou het toch op verschillende soorten die voor de zaadteelt worden gebruikt.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten