Boekweit

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

tupkomed
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 19 jul 2013, 23:18
Locatie: goirle...
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door tupkomed » wo 18 sep 2013, 19:23

bee-tree schreef:Goede morgen tupkomed, smakelijk plaatje. Gefeliciteerd .
Kun je ons nog mee laten proeven en ruiken door een omschrijving te geven van smaak en geur ?
De kleur is al mooi in beeld gebracht.Alfa vulgaris is nieuwsgierig naar het ZAAIMOMENT. Ik ook. Kun jij dat nog achterhalen ?
Wat op dit moment volop bij mij in bloei staat is eind JULI of BEGIN AUGUSTUS gezaaid als NAGEWAS.
Ik sprak gisteravond de boer die het gezaaid heeft op land dat hij gepacht heeft van Staatsbosbeheer.
Het zaad heeft hem 2 euro per kilo gekost . Dat vind ik een schijntje als je het met de prijslijst van het Bijenhuis vergelijkt.
Ik vond het te vrijpostig om te vragen of er subsidie op zit en via de Agrarische Natuurvereniging verworven is.
Dat moet ik nog bij een andere gelegenheid vragen. Dan kan ik de imkers pas goed adviseren om landbouwers te
benaderen die een geschikt NAGEWAS zoeken.
In mijn eerste bijdrage meldde ik dat het boekweitveld geoogst wordt door een biologische veehouderij
maar het is bestemd voor de akkervogels zoals Geelgorzen, Grauwe gorzen, Ortolanen, en andere zaadeters .
De naam voor dit type akker is: WINTERVOEDERAKKER. Er bestaan tot nu verschillende BEHEERPAKKETTEN
die via met Ministerie van Economische zaken enz. aangevraagd moeten worden. Mijn verhaal wordt te lang. Wordt vervolgd.
P.S. Mijn bijen grijpen elke dag nog enkele uren de kans om de Boekweit te bezoeken. Zij mogen van de nectar en het
stuifmeel genieten; ik van de kleur en de geur van de bloemen en de muziek van de bijen die verrukt zoemen Zj.
Beste collega,
Als ik balsemien honing vergelijk met de boekweit honing, vind ik de boekweit veel lekkerder. Die heeft een donkere kleur en heeft een sterke zoete geur. Als collega's interesse hebben in deze honing dan kan ik een paar potjes bewaren en dat vinden we wel een manier om ze te leveren. Geen probleem.
Over de manier van zaaien: soorten van de boekweit weet ik helaas niks van. In dat gebied heb ik weinig verstand van. Ik was uitgenodigd door mijn collega om 2 kasten in een veld met boekweit neer te zetten. Zo ben ik aan de boekweit honing gekomen, dat was geloof ik half augustus.

Met vriendelijk groet,
Ahmo

tupkomed
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 19 jul 2013, 23:18
Locatie: goirle...
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door tupkomed » wo 18 sep 2013, 19:23

bee-tree schreef:Goede morgen tupkomed, smakelijk plaatje. Gefeliciteerd .
Kun je ons nog mee laten proeven en ruiken door een omschrijving te geven van smaak en geur ?
De kleur is al mooi in beeld gebracht.Alfa vulgaris is nieuwsgierig naar het ZAAIMOMENT. Ik ook. Kun jij dat nog achterhalen ?
Wat op dit moment volop bij mij in bloei staat is eind JULI of BEGIN AUGUSTUS gezaaid als NAGEWAS.
Ik sprak gisteravond de boer die het gezaaid heeft op land dat hij gepacht heeft van Staatsbosbeheer.
Het zaad heeft hem 2 euro per kilo gekost . Dat vind ik een schijntje als je het met de prijslijst van het Bijenhuis vergelijkt.
Ik vond het te vrijpostig om te vragen of er subsidie op zit en via de Agrarische Natuurvereniging verworven is.
Dat moet ik nog bij een andere gelegenheid vragen. Dan kan ik de imkers pas goed adviseren om landbouwers te
benaderen die een geschikt NAGEWAS zoeken.
In mijn eerste bijdrage meldde ik dat het boekweitveld geoogst wordt door een biologische veehouderij
maar het is bestemd voor de akkervogels zoals Geelgorzen, Grauwe gorzen, Ortolanen, en andere zaadeters .
De naam voor dit type akker is: WINTERVOEDERAKKER. Er bestaan tot nu verschillende BEHEERPAKKETTEN
die via met Ministerie van Economische zaken enz. aangevraagd moeten worden. Mijn verhaal wordt te lang. Wordt vervolgd.
P.S. Mijn bijen grijpen elke dag nog enkele uren de kans om de Boekweit te bezoeken. Zij mogen van de nectar en het
stuifmeel genieten; ik van de kleur en de geur van de bloemen en de muziek van de bijen die verrukt zoemen Zj.
Beste collega,
Als ik balsemien honing vergelijk met de boekweit honing, vind ik de boekweit veel lekkerder. Die heeft een donkere kleur en heeft een sterke zoete geur. Als collega's interesse hebben in deze honing dan kan ik een paar potjes bewaren en dat vinden we wel een manier om ze te leveren. Geen probleem.
Over de manier van zaaien: soorten van de boekweit weet ik helaas niks van. In dat gebied heb ik weinig verstand van. Ik was uitgenodigd door mijn collega om 2 kasten in een veld met boekweit neer te zetten. Zo ben ik aan de boekweit honing gekomen, dat was geloof ik half augustus.

Met vriendelijk groet,
Ahmo

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door imker Marinus » do 19 sep 2013, 18:53

Ha Ahmo,

Ik zou wel graag een potje van je kopen (heb je een PB gestuurd, maar weet niet of die is aangekomen dus ook maar op deze manier mijn interesse kenbaar maken).

Vriendelijke groet,

Fran Slot
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 18 sep 2013, 18:51
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door Fran Slot » di 24 sep 2013, 23:12

Hier nog een reactie op Boekweit door GB van 17 aug 2013.

Een vraag naar het waarom van een waarneming blijft altijd interessant.
Door wat te zoeken op internet vond ik de volgende site: home.lijbrandt.nl/l.j.hvanboven/boekweit.htm#top
Hier staat inderdaad ook dat boekweit honingt van 9-12 uur (wintertijd).
Maar ook dat de huidige rassen minder honing (zouden) geven. Droogte zou geen probleem moeten zijn?

Fran.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door bee-tree » ma 07 okt 2013, 23:05

Het maagdelijke wit van het boekweitveld is momenteel 7 oktober 2013 veranderd in roodpaars;
de bladeren roodachtig, de stengels roodpaars, de vruchtjes roodgroen, de laatste kroonblaadjes nog rose.
Er zijn zich massaal vruchtjes aan het ontwikkelen. Te hopen valt dat ze niet voos zijn ofwel zaadloos.
Onze bijen hebben goed bestuivingswerk verricht zoals het zich op dit moment laat aanzien.
Als de zaden goed afrijpen, komen de zaadetende vogels en muizen goed aan hun trekken en daardoor de
Kerkuilen en Bosuilen en Ransuilen en Stootvogels die vogels en muizen op hun menu hebben staan.

Normaal wordt boekweit gezaaid als de kans op nachtvorst klein is geworden, ongeveer eind mei. De oogst
vond vroeger plaats in oktober bij volle maan, de zogenaamde boekweitmaan. Die lichtte de maaiers bij.
De oogst moest 's nachts gebeuren omdat dan de luchtvochtigheid hoger was dan overdag. De vruchtjes bleven dan
beter vastzitten aan de stengels; er werd dan minder gemorst.
Als boekweit als nagewas goed zaad zet kan elke imker de boer adviseren het te verbouwen. Er is vraag naar door
Koopmans Meelfabrieken. Dan heeft de boer 2 oogsten per jaar; het voorgewas zoals mengsel van triticale en veldbonen
en erwten dat onrijp als veevoer wordt benut, daarna boekweit als nagewas. Ga de boer op voor je bijtjes. Zj.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 07 okt 2013, 23:28

Er is vraag naar door Koopmans Meelfabrieken.
Is dat zo?
Het is super lekker, toch eet ik het bijna nooit.
JP

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door bee-tree » vr 11 okt 2013, 06:30

Goede morgen JP, je hebt even moeten wachten op een antwoord. We hebben het allemaal even druk,
behalve misschien de bijenminnen en bijenminners die maar enkele volken hoeven te bedienen (= te verzorgen,Semar).
Ik heb bij Koopmans Meelfabrieken te Leeuwarden informatie ingewonnen. Zij maken gebruik van graanhandelaren
voor de inkoop. Die doen helaas geen aankopen meer in ons land omdat het Nederlands klimaat niet de gewenste
kwaliteit Boekweitzaad levert. Het zaad wordt uit warmere landen betrokken.
De firma die ten alle tijde zaad kan leveren is de firma TROUW in Rotterdam 010 48 66 33 2
Natuurmonumenten is een afnemer; in de bloeitijd geschikte plant voor vlinders, zweefvliegen, bijen, enz.
Als wintervoedsel geschikt voor zaadeters. Het hele jaar door geschikt voor reeën, hazen, konijnen, muizen, enz.
De boeren die akkeranden inzaaien kopen bloemenmengsels waarin ook boekweit zit.
Wij moeten boeren zoeken die als voorgewas een diervoedergewas verbouwen en daarna Boekweit als nagewas
dat niet hoeft af te rijpen omdat het als VERS maaisel aan hun vee gevoerd moet worden.
P.S. Ik heb nog steeds wat boekweithoning bewaard die de bijen hebben gemaakt van boekweitbloemen die
voor Koopmans op grond van Natuurmonumenten zijn verbouwd in 20005. Ik had de opzichter getipt die een gewas
voor de bijen zocht. De beheerder van de kudde Lakenvelderkoeien kon het land bewerken.
Onze afdeling kon te weinig volken leveren. Ik heb via via de afdeling Wolvega getipt. Daar zijn toen zo'n 25 volken
extra vandaan gekomen. De Friese imkers waren tevreden over de opbrengst en de prettige samenwerking. Ik heb
ze thuis ontvangen na de zware operatie. Zj.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door bee-tree » za 26 okt 2013, 10:45

De Boekweit van mijn buurman die pas eind juli is ingezaaid, rijpt goed af. De nootjes kleuren het veld
zwart. Afgelopen dagen heeft de Boekweitmaan,( de volle maan in oktober), volop geschenen.
Het was prachtig weer. Helaas is de generatie mensen die het oogsten van Boekweit hebben meegemaakt
bij volle maan niet meer bij ons, is uit de tijd, is heengegaan, is verscheiden, enz. alnaargelang je manier
van praten. Dit even terzijde. Ik probeer van onbekende mensen zelfs het beroep af te leiden uit enkele
woorden die ze gebruiken. Imkers vallen vrijwel onmiddelijk door de mand. Nu terug naar Boekweit.

Wanneer de boekweit vroeger gezaaid wordt , eind mei als de nachtvorstkans klein is geworden, dan begint de bloei
in de eerste weken van JULI

Gister waren we in Duitsland; in Aschendorf waar de ADO-gordijnen gemaakt worden.
We bezochten een soort Welkoopwinkel om te informeren naar de prijzen van Boekweitzaad en Bladramenas,
Mosterd en een mengsel ; 3 euro per kilo inclusief 7 procent BTW in 25 kilogramverpakking, zelf afgehaald.
Phacelia 6 euro. Bladramenas en Mosterd zaaien boeren tegen aardappelaaltjes en tegelijk als groenbemester
en bodembedekker tégen uitspoeling van mineralen , maar vóór verhoging van het humusgehalte. Zj.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door bee-tree » do 21 nov 2013, 11:31

De Boekweit staat er niet zwart maar bruin op; zit vol donkerbruine nootjes die op beukennootjes lijken.
Mijn bijen hebben goed werk verricht; laat de vogels en reeën deze winter maar komen.
Deze wintervoederakker heeft nog meer te bieden. Dicht bij de grond is de bodem bedekt met bloeiende Spurrie,
Dit gewas wordt in het HANDBOEK VAN DE IMKER door de schrijver Edmond Leysen, gediplomeerd leraar
in de Landbouwkunde, Boomteelt, Moesteelt en Bijenteelt ( zo luidt de titel), een goede bijenplant
genoemd en na de bloei een uitstekend voedergewas voor melkvee. Volgens mij kan het de Patrijs ook
een levenskans bieden zoals Vogelmuur dat doet. Beide planten hebben heel kleine bloemen waar de bijen geen
kramp van krijgen in de tongspiertjes.
Als derde wintervoederplant staat Rogge tussen de Boekweit. De halmen hebben aren die nota bene op dit
moment 21 november 2013 in bloei staan. De gele meeldraden hangen buiten de aren. Rogge is een windbestuiver.

Wie van jullie heeft al een landbouwer benaderd om dit mengsel te zaaien als nagewas ?.....Zj.
P.S. Waarom is Jelte al lang niet meer op het Forum ?

kor
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door kor » do 21 nov 2013, 18:35

Ik heb een prachtig boek in huis genaamd "Boeren van toen" geschreven door Hans Siemes. Er staat een prachtige beschrijving in van Boekweit en de zogenaamde boekweit brandcultuur. In het voorjaar stak men het veen in brand. De as fungeerde als meststof voor de (het?) boekweit. Dagenlang was de zon niet te zien en de stofdeeltjes daalden tot in Zuid-Frankrijk neer.

Een citaat: "Als het gewas met zijn witte en lichtrose bloempjes bloeide, hing er een fijn aroma in de lucht. Het rook dan zo lekker, herinnerde een oude boerin uit Achterberg zich, die nog met Boekweit had gewerkt. In haar streek kwamen de imkers in de zomer maar al te graag op het gewas af. Sommigen reisden helemaal van Brabant naar het plaatsje bij Rhenen. Boekweit gaf een zachte heerlijke witte honing."

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten