Boekweit

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Boekweit

Bericht door alfa vulgaris » vr 06 sep 2013, 00:53

Ooit eens een boekje gelezen (niet de hele topic) over boekweit.
Volgens overlevering komt dat nogal nauw.
Zaaimoment schijnt ook heel belangrijk te zijn m.b.t. de bloei.

Ben niet zo'n lezer van boeken maar heb er van genoten.
helaas ben ik het linkje vergeten.

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door Cor Van Pelt » vr 06 sep 2013, 04:02

Hoi imker vrienden,

Interresante gegevens over Boekweit.
Dat wordt hier niet geteeld maar wel in
Manitoba,een provincie verder naar het oosten.
Ongeveer de zelfde verschijnselen zie ik met Luzerne. Volop bloei,maar op bepaalde tijden
geen bij te zien!

Hoe gaat het met Luzerne in Nederland? Geeft dat een goede dracht?

Groeten uit Alberta.
Cor Van Pelt.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door bee-tree » ma 09 sep 2013, 10:59

Even wat waarnemingen.
Vrijdag 6 september j.l. begon de vlucht al om 07.00 uur dank zij de 15 C. Ze duurde tot 11.00 uur.
Tussen 11 en 12 uur gingen de boekweitbladeren in SLA(A)PSTAND. Het was al bijna 30 C.
"Brandend zand" van ..?.. klonk me in de oren.
Zaterdag 7 sept. deed ik de hele dag vrijwilligerswerk elders. Bij thuiskomst brak niet de hel los, maar de hemel.
Tot zondagmiddag 12 uur viel 50 liter regen per vierkante meter. Wat een genot voor hei en boekweitbijenwei,

want.........van 3 uur 's middags tot zondagavond 7 uur klonk muziek over het veld; niet ""Brandend zand"
maar.......... Kent iemand een titel van een liedje dat over bijen gaat ? Ik dacht even aan "To bee, to bee"
van de 'Kevers"

Dus, boekweit wordt niet alleen 's morgens bevlogen, maar ook 's middags en de vooravond. bee-tree

P.S. Cor je moet nog even geduld hebben. Ik heb wel enige ervaring met Lucerne.

tupkomed
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 19 jul 2013, 23:18
Locatie: goirle...
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door tupkomed » vr 13 sep 2013, 00:15

Boekweit honning...
Afbeelding
Afbeelding
Groeten...
Ahmo..

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door bee-tree » ma 16 sep 2013, 09:18

Goede morgen tupkomed, smakelijk plaatje. Gefeliciteerd .
Kun je ons nog mee laten proeven en ruiken door een omschrijving te geven van smaak en geur ?
De kleur is al mooi in beeld gebracht.Alfa vulgaris is nieuwsgierig naar het ZAAIMOMENT. Ik ook. Kun jij dat nog achterhalen ?
Wat op dit moment volop bij mij in bloei staat is eind JULI of BEGIN AUGUSTUS gezaaid als NAGEWAS.
Ik sprak gisteravond de boer die het gezaaid heeft op land dat hij gepacht heeft van Staatsbosbeheer.
Het zaad heeft hem 2 euro per kilo gekost . Dat vind ik een schijntje als je het met de prijslijst van het Bijenhuis vergelijkt.
Ik vond het te vrijpostig om te vragen of er subsidie op zit en via de Agrarische Natuurvereniging verworven is.
Dat moet ik nog bij een andere gelegenheid vragen. Dan kan ik de imkers pas goed adviseren om landbouwers te
benaderen die een geschikt NAGEWAS zoeken.
In mijn eerste bijdrage meldde ik dat het boekweitveld geoogst wordt door een biologische veehouderij
maar het is bestemd voor de akkervogels zoals Geelgorzen, Grauwe gorzen, Ortolanen, en andere zaadeters .
De naam voor dit type akker is: WINTERVOEDERAKKER. Er bestaan tot nu verschillende BEHEERPAKKETTEN
die via met Ministerie van Economische zaken enz. aangevraagd moeten worden. Mijn verhaal wordt te lang. Wordt vervolgd.
P.S. Mijn bijen grijpen elke dag nog enkele uren de kans om de Boekweit te bezoeken. Zij mogen van de nectar en het
stuifmeel genieten; ik van de kleur en de geur van de bloemen en de muziek van de bijen die verrukt zoemen Zj.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door Jaap v.Popering » ma 16 sep 2013, 11:04

Cor Van Pelt schreef:
Ongeveer de zelfde verschijnselen zie ik met Luzerne. Volop bloei,maar op bepaalde tijden
geen bij te zien!

Hoe gaat het met Luzerne in Nederland? Geeft dat een goede dracht?

Groeten uit Alberta.
Cor Van Pelt.
Cor .

De luzerne hier is een wisselende drachtplant . Wanneer er voldoende vocht in de grond aanwezig is , en het is een graad of 25 . zitten mijn bakken in een week tijd vol , maar wanneer er een van beide ontbreekt zie ik er geen bij op foerageren . Ook een groot probleem is dat hier deze velden zodra zij in bloei staan zo snel gemaaid gaan worden . Zodra de bloei er in zit komt er niet meer zo veel gewicht bij en de drogerij wordt door de teler gemaand om zo snel mogelijk te maaien dan kan het gewas aan de volgende snee beginnen met groeien .

Groetjes uit een regenachtig Zeeland . Jaap v P

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door bee-tree » di 17 sep 2013, 17:30

Goede middag honingjagers, voor de eerste keer doe ik een poging het Boekweitveld
in beeld te brengen samen met ondergetekende en Pukkie die de boekweitstengels besnuffelt
om op zijn oude dag nog een "vlaggetje"uit te zetten. Zj.
Bijlagen
DSCN0024.JPG

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door bee-tree » di 17 sep 2013, 18:17

Sorry Cor en nog wat anderen dat ik zo impulsief gereageerd heb door jullie met
honingjagers aan te spreken. Ik ken jou en die anderen te weinig om de voornoemde krachtterm
te mogen gebruiken. Mijn excuses.
Cor,mijn belofte om je mijn ervaringen met Lucerne te melden is door Jaap ingehaald. Hij heeft het
gras voor mijn voeten weggemaaid. Ik heb dezelfde ervaringen en visie als Jaap. Zeeuwse polders lijken op Dollardpolders.
Als 10 % van de bloemknoppen open zijn , wordt Lucerne geoogst en verwerkt tot veevoer.Je hebt soms geluk dat een oven
uitvalt of dat de grond te nat is door overvloedige regenval . Dan kunnen bepaalde percelen later aan de beurt komen
om gemaaid te worden. Als het dan broeierig warm wordt, honigt Lucerne 'bij het leven' net als andere Vlinderbloemigen,
zoals Witte klaver en Honingklaver en Incarnaatklaver en Perzische klaver en Rode klaver. Maar Rode klaver heeft
op vette klei te grote bloemen. Op armere grond heeft Rode klaver minder diepe vlinderbloempjes zodat de bijen
met hun kortere tong dan die van de hommels, wel bij de nectar kunnen komen.
P.S. Je mag op het etiket niet Luzernehoning zetten . Het moet Lucernehoning zijn. Ik heb een kwart eeuw geleden
minpunten gekregen van een honingkeurmeester met de opmerking. Luzern is een stad in Zwitserland. Mispunt ? Zj

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door Jaap v.Popering » di 17 sep 2013, 19:14

bee-tree schreef: Het moet Lucernehoning zijn. Ik heb een kwart eeuw geleden
minpunten gekregen van een honingkeurmeester met de opmerking. Luzern is een stad in Zwitserland. Mispunt ? Zj
En dit dan ??

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... ms&cad=rja

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door bee-tree » di 17 sep 2013, 23:00

Hallo Jaap, als die honingkeuringkruidenier nog actief is, zou jij hem dan kunnen opsporen
en op het rechte pad brengen ofwel van zijn eigenwijsheid afhelpen mocht hij er nog aan lijden.
Destijds heb ik de keurder met zijn, op het rapportje geschreven opmerking , 'Luzern is een stad in Zwitserland"
niet meteen na uitreiking kunnen opsporen, omdat ik het te druk had met de stand die ik bemande op de
'bijen en honingmarkt' die de afdeling Stadskanaal sinds 1974 jaarlijks organiseert, thans als onderdeel van
de 'Doe en leermarkt'
Na die dubieuze opmerking heb ik nooit meer meegedaan aan honingkeuringen die nog steeds slappe criteria
hanteren. Het zit me nog steeds dwars.
De betitelingen Luzernehoning en Lucernehoning kom je alletwee tegen. Alleen wordt deze honing niet
regelmatig aangeboden om redenen die jij en ik al vermeld hebben.
Mijn PostScriptum was meer bedoeld om een belachelijk voorbeeld van haarkloverij in de imkerswereld te tonen
of weet jij een betere karakterisering ? Jaap heb je nog geen slaap na al dat T.V.geblaat en het een na het ander
Imkerforumtractaat ? Welterusten. Zj

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten