46000 euro voor de bijenwei

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:
46000 euro voor de bijenwei

Bericht door bee-tree » wo 19 feb 2014, 08:31

Het Groninger Provinciebestuur heeft het volgende persbericht rond gestuurd : Groningen 17 februari 2014
"Bijen krijgen het beter in Groningen......... Slootkanten, bosjes, bijenhotels, bloemstroken langs akkers,
de bijen krijgen het beter in de provincie Groningen. Aan voedselvoorzieningen en nestelgelenheid wordt
de komende jaren hard gewerkt. Dit heeft gedeputeerde Henk Staghouwer afgesproken met de Natuur- en Milieufederatie
Groningen en met Landschapsbeheer en met LTO-Noord (Land- en Tuinbouw Organisatie Noord ).

De Provincie stelt een budget van 46000 euro beschikbaar waarmee de 3 genoemde organisaties voorlichting over bijen
gaan geven aan boeren en natuurbeheerders. Ook stellen zij bloemenzaden beschikbaar aan boeren, zodat het
voedselaanbod voor de bij op akkerranden in de hele provicie toeneemt. In Oost-Groningen gaat de ANOG (de Agrarische
Natuur Vereniging Oost-Groningen) door met het project 'Bijen in de akkers' .
Gedeputeerde Staghouwer heeft hiermee de motie uitgewerkt die de Provinciale Staten in 2013 aangenomen hebben.
Noot voor de Pers: Voor meer informatie, neem contact op met de afdeling Bestuur, Juridische Zaken en Communicatie.
telefoon : 050 31 64 12 9. Buiten kantoortijd en in het weekend 06 22 66 84 47..........".

P.S. Misschien is in andere provincies ook al iets aan de gang in een of andere vorm. Zo niet, Kringbesturen word wakker. Zj.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: 46000 euro voor de bijenwei

Bericht door jossmits » wo 19 feb 2014, 08:45

Wij kennen in het departement Dordogne al enkele jaren iets soortgelijks. Het bestuur van het departement geeft 80% subsidie op zaden interessant voor bijen , zoals bijv phacelia. In 2013 is 160 ha op die manier gesubsidieerd. Voor 2014 moeten geinteresseerden voor 25 februari hun bestelling doen.
160 ha is toch mooi meegenomen. Hoeveel het totaalbedrag is dat het departement er aan besteedt weet ik niet.

Jos

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: 46000 euro voor de bijenwei

Bericht door buzzer » wo 19 feb 2014, 09:33

Mooi initiatief ......MAAR jammer dat dit weer een regionaal gebeuren is. Dit zou landelijk beleid moeten zijn. Er is al zoveel tijd en moeite verdaan door in dit kikkerland alles op regionaal, gemeentelijk en het liefst op praatgroepjesniveau te regelen. Maar ik weet het, alle beetjes helpen. In denk dat ik mijn bijen maar een mee neem voor een weekendtripje naar het Peerd van Ome Loeks... :dance:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: 46000 euro voor de bijenwei

Bericht door Bok » wo 19 feb 2014, 17:39

Misschien zie ik het heel negatief maar dit lijkt mij een goedkoop gevalletje pr.

Komende jaren 46000 euro dat is dus een ambtenaar die ieder jaar een aantal dagen op dit project mag boeken.
groet,

Peter

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: 46000 euro voor de bijenwei

Bericht door bee-tree » ma 24 feb 2014, 22:57

Inderdaad Peter, je twijfelt of je het te pessimistisch bekijkt.
Je kunt het als een druppel water op een gloeiende plaat beschouwen. Maar het is een begin.
Ik denk dat andere overheidslichamen zich ook van de goede kant willen laten zien.
Ik hoop op een domino- effect. Iets is nog altijd beter dan niets.

Ik heb een goede tip voor imkers die de bijen een goed hart toedragen. Word donateur van een Agrarische Natuurvereniging
in je buurt. Er zijn over heel Nederland wel 100 . Kijk maar op internet. De ANV Lingestreek, Santvoorde, Altena Biesbosch,
De Amstel, Het Binnenveld, zes stuks in de Achterhoek, elk Zeeuws eiland een, enz.Ik ben 5 jaar donateur van de
Oost-Groninger ANV. Ik heb het gevoel dat ik meer plezier heb van m'n 20 euro donatie aan de Agrarische Natuurvereniging dan
aan de drievoudige contributie aan de VBN. Er worden excursies georganiseerd en lezingen en symposia, alles voor die 20 euro,
zelfs versterkingen van de inwendige mens op de koop toe. Maar wat het belangrijkste is , er komen steeds meer
landbouwers en veehouders en tuinders en fruittelers die rekening gaan houden met het wel en wee van flora en fauna.

Wat een verschil met 10 jaar geleden. Straks volgt nog een uitnodiging voor het Symposium "Bijen in de Akkers"
op dinsdag 4 maart aanstaande te Winschoten voor leden en donateurs van de Agrarische Natuurvereniging Oost-Groningen. Zj.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten