Bloemenweide aanleggen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
beehold
Berichten:4
Lid geworden op:zo 19 jan 2014, 13:59
Contacteer:
Bloemenweide aanleggen

Bericht door beehold » di 18 mar 2014, 14:11

Op het moment ben ik me aan het inlezen over het aanleggen van een bloemenweide. Mijn idee is om een bloemenweide in de tuin aan te leggen van circa 3 a 400m2. Ik wil een combinatie maken van permanente bloemen en eenjarige. Verder heb ik een heel aantal vroeg en laat bloeiende permanente bloemen verspreid door de tuin aangeplant.

Heeft iemand ervaring met het aanleggen van bloemenweides en hier nog waardevolle tips aan over gehouden?

dineke
Berichten:91
Lid geworden op:wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie:nijmegen
Contacteer:

Re: Bloemenweide aanleggen

Bericht door dineke » za 22 mar 2014, 19:20

Bijen gaan voor 'de grote dracht'. Hier en daar verspreid wat bloeiende planten zullen vooral hommels aantrekken. Om bijen aan te trekken heb je minstens 3 m2 per plantensoort nodig.

Natuurlijk kun je bijvoorbeeld 3 of 4 soorten door elkaar planten/zaaien, op bijvoorbeeld 20 m2 of meer. Denk ik. Want echt veel ervaring heb ik er (nog) niet mee. Ben er zelf nu ook wat mee aan het experimenteren: ik ga een stuk van ongeveer 6 m2 inzaaien met één soort. Een ander deel van mijn tuin is gevarieerd ingeplant, daar hebben de bijen nauwelijks interesse in. De hommels en de vlinders dus wel!
Op dit moment bloeit de slanke sleutelbloem, daar staan er erg veel van, ze beslaan ongeveer 1/3 deel van een stuk van 30 m2, en dat vinden de dames wél interessant.

Ik zou heel graag, bijvoorbeeld aan het eind van de zomer, van je te horen wat je gedaan hebt en hoe dat is uitgepakt!

Groetjes, Dineke.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Bloemenweide aanleggen

Bericht door semar » zo 23 mar 2014, 13:33

als het de plek is waar je de bijen overwintert kan het wel degelijk een enorme aanwinst zijn.
prop het vol met voorjaars lekkers van heleboris tot wilg.
als je dan ook nog aan het laate jaar denkt help het de bijen op de koele dagen dat ze niet ver vliegen.
(in de periode tussen september en eind maart is hun bereik niet groot)
het is altijds pretig voor ze als ze ook wat te doen hebben in de koude dagen behalve poepen :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
beehold
Berichten:4
Lid geworden op:zo 19 jan 2014, 13:59
Contacteer:

Re: Bloemenweide aanleggen

Bericht door beehold » ma 24 mar 2014, 11:39

Bedankt voor jullie reacties!
@Dineke ik zal je zeker op de hoogte houden en hierbij ook vast mijn eerste besluiten over hoe ik het ga aanpakken.
@Semar ok dat is mooi om te horen, ik hoorde namelijk ook andere geluiden. Nu heb ik het voordeel dat ik hier de ruimte krijg om mijn gang te kunnen gaan.
Semar ik heb een foto toegevoegd met daarop de wilgenhaag die hier staat met om de zoveel meter een knotwilg. De haag is ongeveer 200m lang is dit iets waar de bijen ook wat aan hebben? Verder heb ik in groepen door de tuin denk ik inmiddels ongeveer 800 krokusbollen en ook ong. 800 bollen tulpen/narcissen etc. Heleboris staat wel hier en daar maar wil ik nog wat verder uitbreiden. Vermeerderen van een Heleboris is alleen nogal een rotklus.

Idee voor de bloemenweide:
Ik heb wat specifieke laatbloeiers (Herfstaster, Echinacea, Hemelsleutel etc.) opgekweekt. (ben ik nu aan het verspenen)
Deze vaste planten ga ik plaatsen voor het zaaien, omdat ik zeker wil weten dat deze goed vertegenwoordigt zijn straks :be8:
Verder wil ik met de verhouding 80/20 vaste en 1jarige bloemen inzaaien. Vaste bloemenmix iets in de trant van bv. Cruydt-Hoeck bijenmengsel.
De bloemenweide is omringt door gras, daarom ga ik de grote ratelaar rond de rand zaaien in juli dit jaar. Dit zou dan moeten voorkomen dat het gras snel terugkomt. Al hoor ik daar wisselende dingen over.

Ik kijk nog even rond waar ik de zaden ga bestellen, maar ga het wel op deze manier aanpakken denk ik!

Iemand nog tips of opmerkingen?

Groet,

Mart
Bijlagen
wilgenhaag.jpg
Wilgenhaag

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Bloemenweide aanleggen

Bericht door renske » ma 24 mar 2014, 13:39

Aan die wilgen hebben ze zeker wat.
Een adres voor bloemenzaden met veel wilde bloemen, is http://www.debolderik.nl. Zij hebben ook een bijen en vlinder mengsel. Een andere optie is http://www.limagrain.nl/web/Begroening/ ... ngsels.htm, ik weet niet of zij aan particulieren leveren, maar anders kan je die ook via mij bestellen. De site geeft iig wat info over hoeveelheid en soorten.
Succes!
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Bloemenweide aanleggen

Bericht door semar » ma 24 mar 2014, 15:36

hallo mart,

indruk wekende wilgenhaag, mischien kun je afspreken om hem wat te laten uitgroeien,
(zoals ie nu is zullen er wellicht weinig katjes aankomen (bloeid op 1 jarig hout)

voortaan geen tulpen en narcisen meer (vliegen ze niet op) je bent beter af met crocus, winterakoniet, blauwe druifjes etc)

helleorus vermeerderen duurt inderdaad zo´n 3 a 4 jaar tussen zaailing en bloeien.
(ik verplant je jonge zaailingen die ieder jaar weer rond de oude planten opkomen,
verplanten na 3/4 jaar heb je bloeiende planten die ook weer zaailingen afwerpen)

http://bulbi.nl/nl/

http://www.tuinplant.nl/

en de komende jaren je oogen de kost geven waar ze op vliegen bij jouw en langzaam uitbreiden,
met wat geluk kun je nog een dikke 50 jaar voort als imker dus je hebt geen haast toch? :wink:

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten