Appelbloei

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Appelbloei

Bericht door A.A. Staals » wo 02 apr 2014, 17:06

006.JPG
Hier zijn de eerste appelbloemen open.

ad staals

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Appelbloei

Bericht door buzzer » wo 02 apr 2014, 18:02

Hier de peer al een paar dagen in bloei en de appel zo te zien over een paar dagen. Zoals gewoonlijk een dag of 10 verschil met het zuiden....
Alle begin is (bij) zonder honing.

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Appelbloei

Bericht door hansjochem » wo 02 apr 2014, 22:52

Waar is dat Buzzer?

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Appelbloei

Bericht door buzzer » do 03 apr 2014, 12:27

Ik heb bewust in mijn berichten mijn woonplaats vermeld.... Velen doen dat niet en dat is soms best lastig. Bij bijzonderheden, te koop, gevraagd lees je vaak: bij mij, hier in de buurt e.d. Vaak geen woonplaats /provincie of regio . Het zou plezierig zijn als men bij het aanmelden op dit forum ook woonplaats zou vermelden. Je bereikt hiermee dat er gerichter door mensen uit je omgeving op omgevinggebonden vragen gaan reageren. Als iemand in Zeeland schrijft dat "hier "de perenbomen bloeien denk iemand uit Groningen die is gek want hier zitten ze nauwelijks in de knop..... Met woonplaatsvermelding voorkom je dit.
Afbeelding
Hier kun je mooi appels met peren vergelijken....... :drool:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Appelbloei

Bericht door Primus » do 03 apr 2014, 16:16

Daar valt niets te vergelijken, de bomen staan beschut voor de wind en de zon. Om te vergelijken moeten de bomen vrij in het veld staan :naughty:

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Appelbloei

Bericht door buzzer » do 03 apr 2014, 18:11

Als een appel en een peer in het vrije veld naast elkaar staan of ze staan allebei beschut in het zonnetje tegen een schuur hebben ze samen toch dezelfde omstandigheden?
Of ze staan allebei in weer en wind of lekker in de luwte met zijn tweetjes met de wortels in de mest....... Het zou anders zijn als de appel op de vlakte en de peer in de luwte zou staan...(of andersom) dan is er geen vergelijking ) :shifty:
Alle begin is (bij) zonder honing.

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Appelbloei

Bericht door jjmvaningen » wo 09 apr 2014, 21:34

hier beginnen de appels inmiddels ook te bloeien in het open veld.
groet, jacques

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Appelbloei

Bericht door bee-tree » do 17 apr 2014, 00:53

Hier op de 53ste Noorderbreedtegraad en 6de Oosterlengtegraad zijn mijn vroegste zoete appelrassen
sinds enkele dagen in bloei gekomen. Vanmiddag leek er 'n zwerm in de grootste kroon te hangen, zo zoemde het.
Het waren de haalbijen van 'n korfvolk op 10 meter van Pyrus Malus L. af
Wat een lekkere lucht als zo'n boom op een luwe plek staat. B3

P.S. De Bramley seedling en Groninger Kroon en Bellefleur en Schone van Boskoop e.a. moeten nog in bloei komen.
Ook Granny Smith. Van dit ras zijn de hele winter minstens 100 appels aan de boom blijven hangen. De laatste twee appels
houden nog vol. Als ze zo lang hangen zijn ze lekkerder. Dat merk je aan de valappels. Die worden dan door de
vogels en muizen gegeten. Van Granny Smith blijft alleen de schil onaangeroerd; de appel ligt dan uitgehold op de grond.

P.S. Mensen die Granny Smith een misselijke appel vinden omdat er volgens hen geen smaak aan zit,
verbergen de ware reden dat ze dat appelras verguizen, namelijk dat ze 'n slecht functionerend kunstgebit hebben
of nog slechts één tand ter beschikking hebben. Ik vind dat een oneerlijke keur. Ik hoop dat niet zo iets vergelijkbaars tijdens
honingkeuringen plaatsvindt.

schomaker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 07 apr 2014, 08:55
Contacteer:

Re: Appelbloei

Bericht door schomaker » vr 25 apr 2014, 09:52

De eerste bijen kasten zijn hier van de appels uit Zuid Limburg, als dat het beeld wordt voor heel Nederland, neem dan maar bodybuilders mee!!!! :lol: :lol: :lol:

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Appelbloei

Bericht door JackC » vr 25 apr 2014, 10:00

Net in een andere rubriek aangegeven dat er hier weinig honing van de appels komt. In welk deel van Zuid Limburg zit jij? Hier heeft het gisteren voor het eerst weer een beetje geregend, dus ook weinig nectar de laatste weken. Zo zie je dat er op kleine afstand grote verschillen kunnen zijn. Ik zit in het zuidoosten van het heuvelland.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten