Balsemien 2014

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door JackC » di 08 jul 2014, 10:45

Mijn balsemien staat bij mijn bijen, ik reis er dus niet voor. Net weer een paar droge dagen, geen bij te zien! Maar vandaag regent het behoorlijk en donderdag wordt het 26 graden, dan ga ik ervan uit dat ze de weg weer vinden, alleen zit ik dan zelf in het buitenland. Net geslingerd en de bakken teruggezet dus ze moeten ruimte genoeg hebben.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 08 jul 2014, 13:48

Re: Balsemien: onbekende dracht

Berichtdoor Jelte Pieter Dijkstra » 09 aug 2013 23:22

Volgens mij is er op het forum nog nooit een foto geplaatst van bijen die de Balsemien hebben bevlogen. Voor de beginnende imkers denk ik wel leuk om eens te hebben gezien. Het zijn bijna nonnetjes met witte kappen op of rare buitenlandse wezentjes die zo in Allstars kunnen acteren. Ze krijgen toch een heel ander uiterlijk.

Ik heb zojuist maar eens nagezocht wanneer de bijen vorig jaar op de balsemien vliegen. Waar zo,n forum niet handig voor is. Dit was pas 9 augustus. Zucht.

Of zal het dit jaar anders zijn??????

groet
JP

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door JackC » di 08 jul 2014, 14:07

Alles is anders dit jaar, Jelte, dus dat waarschijnlijk ook.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 08 jul 2014, 22:38

Aan de Bieschbos imkers: meld u eens!!! Staat u al op de balsemien en hoe zijn de ervaringen tot nu toe!!!???

gr>
JP

Tilanus
Berichten: 33
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:49
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Tilanus » wo 09 jul 2014, 00:11

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Aan de Bieschbos imkers: meld u eens!!! Staat u al op de balsemien en hoe zijn de ervaringen tot nu toe!!!???

gr>
In de Hollandse Biesbosch moet de grote bloei van de Balsemien nog op gang komen.Waar hele stukken slootkant paars gekleurd zijn is dat vooral van de Kattenstaart, maar ook die is nog niet op zijn top. Verder al veel Koninginnekruid.

Tilanus

gwbw
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 11 jul 2014, 21:55
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard, carnica, buckfast
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door gwbw » vr 11 jul 2014, 21:59

Gisteren de eerste bijtjes hier in Dordrecht met het balsemienteken binnen zien komen, de dracht is hier dus begonnen!

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door ndj » vr 11 jul 2014, 23:08

Op het erf ongeveer een (halve Ha) hier behoorlijk wat balsemien. Ik heb er nog nooit een bij op zien vliegen. Wel hommels.
We hebben wat bosjes aangeplant, wilg en berk en zo hier en daar wat els. Er kwamen ruim brandnetels. Op een gegeven ogenblik waren de balsemien er ook. Ik zal morgen eens wat foto's maken. Momenteel vliegen mijn zwartjes op de witte klaver en waarschijnlijk op braam.
Nu kan het zijn, dat de balsemien hier later nectar geeft dan in Dordrecht.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 12 jul 2014, 00:27

Vandaag mijn verspiedersvolk bekeken. Gisteren en eergisteren te slecht weer. Maar ook hier kwamen bijen bepoederd terug. Balsemien 2014 is officieel begonnen! Maar voor hoe lang? Overigens is het volk nog niet helemaal overgestapt. 50 procent van de bijen komt ook met ander stuifmeel terug.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 14 jul 2014, 01:23

I am not amused :x . Een grote beroepsimker is neergestreken ca. 1 km op van mijn balsemienstand. Ik gun iedereen zijn brood, maar er zijn wel grenzen. Morgen zullen er nog meer kasten worden bijgeplaatst. In totaal 60 grote buckfasttorens of nog meer. Ik had dat liever anders gezien. De rivier is lang, terwijl er nu staan meer dan 100 volken op 1 punt staan. Volgens de beroepsimker geen probleem, want de honingkamers zullen vol komen. Maar wat betreft de eiwitvoorraden met zoveel bijen? en de varroatransmissie? Ik had liever een betere spreiding gezien.

gr.
JP

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door johan » ma 14 jul 2014, 11:42

Op mijn 2de stand waar de balsemien in het vliegbereik van de bijen ligt, langsheen de rivier de Nete (Lier), gisteren ook een groot aantal 'witkopjes' zien thuiskomen.
toch een waardevolle dracht lijkt me, nu de hoofddrachten in principe achter de rug zijn, al heeft het allemaal met de omgeving te maken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten