Balsemien 2014

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

KnillesWytses
Berichten: 8
Lid geworden op: do 14 mar 2013, 19:47
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door KnillesWytses » wo 13 aug 2014, 19:11

Mijn bok lust wel pap van balsemien

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door ndj » wo 13 aug 2014, 19:39

Geiten eten ook alles. Als je ze een zweetsok voert is die ook in no time verdwenen. :D

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door bee-tree » do 14 aug 2014, 17:33

KnillesWytses schreef:Mijn bok lust wel pap van balsemien
Goede middag Knilles, ik neem aan dat je geitebok bedoelt. Maar ik twijfel omdat Nyckle het woordje "ook" gebruikt.
Bedoelt Nyckle met zijn geiten alleen de vrouwtjes of de geiten als diersoort ? En gaat Nyckle er van uit dat Knilles het heeft
over een geitebok en niet over een konijnenbok of gemsenbok of antilopenbok of reebok of zelfs 'n vrijgezellen broer
waarmee hij vroeger "bok stavast" speelde, maar daar weinig plezier aan beleefde door diens NORS karakter ?

Voor mij mag men wel wat langer van stof zijn om me niet op een verkeerd been te zetten !
Nu effe alle gekheid op 'n stokje. Als het werkelijk om een balsemienvretende geitebok gaat
beveel ik Natuurmonumenten aan om geen geitenbokken (en geiten ) in te scharen in hun plas-dras terreinen
en andere typen beheergebieden, zoals beek- en rivier-oevers, want dat kan verkeerd uitpakken voor de biodiversiteit.
Bij mij in de buurt zie ik groepen geiten en geitenbokken in Natuurmonumentenpercelen van de ecologische hoofdstructuur lopen.
Ook superextensieve beweiding met geiten kan verarming van de flora tot gevolg hebben. Dat kan erger uitpakken dan de vermeende
schade van Impatiens glandulifera oftewel de "Geen aanraking duldende nectarklieren dragende" mien.

P.S. Vanmiddag heb ik langs het Mussel-Aakanaal van Veele naar Veelerveen de oeverbegroeiing over 2 km bekeken.
Nog (?) geen balsemien te bekennen. Wel kan ik het lijstje van Maarten, ja, die van de stellingen, sorry, stellingname,
aanvullen met bloeiend Pijlkruid en bloeiend Kikkerbeet en Waterweegbree en Drietandzaad.
Als ik de bermpanten ook mag noemen, dan herkende ik alleen wat vulgair gras en enorm veel onuitroeibare Ridderzuring
die beide zich niets aantrekken van maaien en het elk jaar meer naar de zin krijgen, omdat het maaisel blijft liggen
en daardoor de bodem bemest. Door uitspoeling van mineralen verdwijnen die oeverplanten die van schrale omstandigheden
houden.

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door ndj » do 14 aug 2014, 18:34

bee-tree schreef:
KnillesWytses schreef:Mijn bok lust wel pap van balsemien
Goede middag Knilles, ik neem aan dat je geitebok bedoelt. Maar ik twijfel omdat Nyckle het woordje "ook" gebruikt.
Bedoelt Nyckle met zijn geiten alleen de vrouwtjes of de geiten als diersoort ? En gaat Nyckle er van uit dat Knilles het heeft
over een geitebok en niet over een konijnenbok of gemsenbok of antilopenbok of reebok of zelfs 'n vrijgezellen broer
waarmee hij vroeger "bok stavast" speelde, maar daar weinig plezier aan beleefde door diens NORS karakter ?

Voor mij mag men wel wat langer van stof zijn om me niet op een verkeerd been te zetten !
Nu effe alle gekheid op 'n stokje. Als het werkelijk om een balsemienvretende geitebok gaat
beveel ik Natuurmonumenten aan om geen geitenbokken (en geiten ) in te scharen in hun plas-dras terreinen
en andere typen beheergebieden, zoals beek- en rivier-oevers, want dat kan verkeerd uitpakken voor de biodiversiteit.
Bij mij in de buurt zie ik groepen geiten en geitenbokken in Natuurmonumentenpercelen van de ecologische hoofdstructuur lopen.
Ook superextensieve beweiding met geiten kan verarming van de flora tot gevolg hebben. Dat kan erger uitpakken dan de vermeende
schade van Impatiens glandulifera oftewel de "Geen aanraking duldende nectarklieren dragende" mien.

P.S. Vanmiddag heb ik langs het Mussel-Aakanaal van Veele naar Veelerveen de oeverbegroeiing over 2 km bekeken.
Nog (?) geen balsemien te bekennen. Wel kan ik het lijstje van Maarten, ja, die van de stellingen, sorry, stellingname,
aanvullen met bloeiend Pijlkruid en bloeiend Kikkerbeet en Waterweegbree en Drietandzaad.
Als ik de bermpanten ook mag noemen, dan herkende ik alleen wat vulgair gras en enorm veel onuitroeibare Ridderzuring
die beide zich niets aantrekken van maaien en het elk jaar meer naar de zin krijgen, omdat het maaisel blijft liggen
en daardoor de bodem bemest. Door uitspoeling van mineralen verdwijnen die oeverplanten die van schrale omstandigheden
houden.
Het zou wat wezen, dat de bok wel een groen blaadje zou lusten, en de geit niet. Of het nu jong of oud is. Zelf maar invullen. :-)

Ja, nu noem je toch ook een instantie. NM. Ik weet niet hoeveel verstand ze hebben van biodiversiteit. Net als SBB.

Ik denk wel een: "hoe meer dieren in dat gebied, des te meer toeristen, die zonder kijker veel kunnen zien. Planten wordt bijna niet naar bekeken, of het moet wel heel veel grote bloemen zijn. Zonnebloemen of zo, of balsemien.
De vergeet me niet, die wordt vergeten.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 18 aug 2014, 22:54

De balsemien bloeit nog steeds, maar is erg verregend en kapot gewaaid. Probleem is dat de planten enorm hoog zijn maar geen steun hebben en daardoor erg kwetsbaar zijn. De bijen vliegen er goed op maar de oogst zal niet zo goed zijn dan vorig jaar, terwijl de bijen er toen pas in augustus op begonnen te vliegen (maar ja maar wat wil je met dit weer :twisted: ). We moeten dringend warmer weer hebben, zoals in de heidetopic ook al werd geoppered. Als het weer nog iets herstelt dan denk ik wel dat mijn bijen net genoeg honing voor de winter bij elkaar zullen hebben verzameld.

gr.
JP

G.B.
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door G.B. » di 19 aug 2014, 08:25

He JP-tje

Waar heb jij de bijen eigenlijk op de Balsemien staan?
Ik heb 2 volken voor een meting in omg. Geel staan, die flink halen op balsemien. Denkelijk langs t albertkanaal?
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door bee-tree » di 19 aug 2014, 09:25

Jelte Pieter Dijkstra schreef:De balsemien bloeit nog steeds, maar is erg verregend en kapot gewaaid. Probleem is dat de planten enorm hoog zijn maar geen steun hebben en daardoor erg kwetsbaar zijn. De bijen vliegen er goed op maar de oogst zal niet zo goed zijn dan vorig jaar, terwijl de bijen er toen pas in augustus op begonnen te vliegen (maar ja maar wat wil je met dit weer :twisted: ). We moeten dringend warmer weer hebben, zoals in de heidetopic ook al werd geoppered. Als het weer nog iets herstelt dan denk ik wel dat mijn bijen net genoeg honing voor de winter bij elkaar zullen hebben verzameld.

gr.
Jelte, bedoel je met de laatste zin dat jouw bijen mss voldoende kunnen oogsten om op eigen houtje UIT DE WINTER te komen,
gesteld dat er een weersomslag komt van koel naar warm, ofwel van maximaal 15 overdag naar meer dan 20 ? Zo ja, mooi zo.

De weerman van NPO Radio 4 vertelde vanmorgen, met niet mis te verstane woorden, dat de temperatuur de volgende week
tot nazomerse waarden zal stijgen. Dus dan krijgen de balsemienen langs de winderige open waterkant, waar het
altijd een paar graden koeler is, het weer naar hun zin. Bij mij staan ze in de luwte. De afgelopen dagen waren de bijen er als
de kippen bij als de kortdurende buien nog nauwelijks voorbij waren. Het gedrup vanaf de bomen deerde hen niet.
Ik ben er niet dilyrisch van geworden meer lyrisch. Dat heb ik vannacht snel verwoord in het topic "Waar vliegen de bijen nu op ?"

P.S. Gelukkig maak óók jij onderscheid tussen "bijen oogsten voor zichzelf en de imker oogst wat de bijen geoogst hebben". Zj. :clap:

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door ndj » di 19 aug 2014, 09:48

Kroese schreef:Gisteren op de heide geweest, en de bijen op voer gecontroleerd.
Ik had alle volken met volle kantramen weggebracht. Daar was al een aardige aanslag op gemaakt.
De bijen vlogen gisteren ook nauwelijks, dus blijkbaar niets te halen bij deze temperatuur, ook geen vossenbes of vuilbomen bloei.
Morgen ga ik noodvoer brengen. De weersverwachting is ook nog 6 dagen 17-19 graden.
Het moet daarna wel flink beter worden. anders ga ik vloeibaar voeren, tot ze 3 weken staan, en dan gaan ze naar huis.
Thuis is het ook niks, maar daar krijgen ze tenminste wat te eten.



Was het niet zo met de heide: "Eerst een flinke bak water en dan hitte"?
Zou best volgende week weer eens boven de 23 graden kunnen worden.

Mijn voorspelling gisteren.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 22 aug 2014, 12:17

He JP-tje

Waar heb jij de bijen eigenlijk op de Balsemien staan?
Ik heb 2 volken voor een meting in omg. Geel staan, die flink halen op balsemien. Denkelijk langs t albertkanaal?

Met vriendelijke groet,
G.B.
Dag GB-tje,

dat is voor jou een vraag en voor mij een weet. Maar ergens aan een zijtak van de Schelde. Overigens aan veel rivieren kun je staan, aangezien daar balsemien staat. Standplaatsen vinden is echter niet evident. Het kost dagen tijd en veelal krijg je nul op rekest.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 22 aug 2014, 12:21

Jelte, bedoel je met de laatste zin dat jouw bijen mss voldoende kunnen oogsten om op eigen houtje UIT DE WINTER te komen,
gesteld dat er een weersomslag komt van koel naar warm, ofwel van maximaal 15 overdag naar meer dan 20 ? Zo ja, mooi zo.
Ja.
Afgelopen dagen hebben de bijen wel goed kunnen vliegen, maar het is eigenlijk twee a drie graden te koud om echt goed te kunnen halen. Er komt trouwens veel stuifmeel binnen (naast dat van de balsemien)!
De grote volken komen nu wel beter in de honing te zitten. Langzaam lopen ze vol en we hebben nog even te gaan. En ik zal nog wat kunstgrepen uithalen hier en daar. De kneepjes van de balsemienimker, zal ik maar zeggen.

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten