Balsemien 2014

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door JackC » ma 04 aug 2014, 14:59

Zjef, misschien moet ik ook zoals Dominique meer gebruik maken van smilies, maar ik dacht dat zeldzame brandnetel wel duidelijk genoeg was :oops:
Ik weet niet of het de bedoeling is het meanderen te bevorderen en dus door het laten staan van de balsemien te versterken, kwaad kan het naar mijn idee niet. Ik ben het overigens niet met je eens dat de grote brandnetel even oppervlakkig wortelt als de balsemien, toen ik mijn bijentuin terugveroverde op de brandnetel heb ik een dik pak wortels, jaar op jaar gevormd moeten verwijderen, echt geen kleinigheid. De balsemien gaat ondanks zijn hoogte tot meer dan 3 meter de grond nauwelijks in, wortels van vorig jaar vind je so wie so niet.

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Dylan Elen » ma 04 aug 2014, 21:03

Beste imkers

Als imker vind ik het evenzeer triest dat de reuzenbalsemien -een goede bijenplant welke bloeit op een bij velen drachtarm moment- bestreden dient te worden, maar als milieuwetenschapper (geoloog) kan ik de bestrijdingspolitiek alleen maar toejuichen. Alsof het niet erg genoeg is dat de reuzenbalsemien specifieke oevervegetatie verdringt, zorgt zij ook nog voor een significante versterking van de oeverafkalving gedurende winter en vroeg voorjaar (tenminste daar waar de oevers bestaan uit sediment als zand of leem, stenige oevers hebben dat probleem niet). Reuzenbalsemien wortelt iets dieper, maar dat wortelgestel sterft meteen met de eerste vorst af en is dus niet in staat de oever samen te houden. Brandnetels wortelen oppervlakkig, maar diens wortels hebben een net-structuur en zijn doorlevend; zij beschermen de oever als dusdanig tegen afkalving. Is die afkalving dan zo'n groot probleem? Ja is het antwoord. Enerzijds moet al dat afgekalfde sediment ergens heen: rivieren en beekjes krijgen al dat sediment niet getransporteerd waardoor er op bepaalde plaatsen gebaggerd dient te worden om bv. overstromingsgevaar tegen te gaan. Ik kan u garanderen dat de kostprijs van zo'n baggerproject niet aan de lage kant is en wie betaalt dat? Wel de belastingbetaler. Anderzijds verliezen de eigenaars van de gronden langs die beekjes, zoals landbouwers, jaar na jaar kostbare eigendom, in de beek zelf gaan ze immers geen gewassen kunnen telen.

Ik zou dus willen vragen om deze problematiek niet alleen vanuit imkerstandpunt te bekijken, maar het ook eens vanuit een andere hoek te belichten. Trouwens, een inheemse oeverplant is bv. koninginnenkruid (Eupatorium cannabinum). Deze plant wortelt eveneens oppervlakkig en heeft ook een doorlevend wortelstelsel; zij verhindert dus oeverafkalving én is een goede bijenplant. Er zijn dus wel degelijk inheemse oeversparende bijenplanten die als alternatief voor de reuzenbalsemien kunnen gelden. Als imkers dus een keer met de overheid willen gaan samenzitten, bespreek dan liever een potentiële heraanplant met inheemse vegetatie dan raaskallen dat ze van die reuzenbalsemien moeten afblijven, want met dat laatste maakt ge uzelf jammer genoeg alleen maar belachelijk.

Groeten,
Dylan
Laatst gewijzigd door Dylan Elen op ma 04 aug 2014, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
Abeille tourbiere
Berichten: 17
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 23:31
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica/Ligustica
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Abeille tourbiere » ma 04 aug 2014, 21:46

Dylan,
Als wetenschapper in een soortgelijke tak van sport (ecologie) ben ik verheugd te zien dat er ook imkers zijn die denken aan goede alternatieven. Ik vind het leuk om te zien dat mijn bijen op de reuzenbalsemien vliegen maar dit weegt niet op tegen de problematiek zoals je hem benoemt. Ik hoop dat imkers dat willen gaan inzien. Er zijn genoeg alternatieve drachtplanten die een stuk natuurvriendelijker zijn.
Using Tapatalk

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door bee-tree » di 05 aug 2014, 08:56

Dylan en Abeille Tourbiere, uiteraard zitten er velerlei haken en ogen aan alles en nog wat.
Het blijft een kwestie van afwegingen maken. Laten wij als imkers die van alle markten thuis zijn,
anders gezegd : samen over 'n enorm en gedifferentieerd kennispotentaal beschikken, die kennis meer in
praktijk brengen en niet binnenkamers houden en het niet bij praten laten.

Natuurlijk zijn er bijen- en vlinderplanten die als oeverplanten betere functies kunnen vervullen voor oeverbevestiging
en tegelijk voor de instandhouding van de bijen , vlinders , vogels.
Helaas, helaas, helaas, zelfs midden in het broed- en bloeiseizoen zie ik de maaibalk langs boerensloten en greppels
verschijnen en de 'boel' kortwieken.
Wijs mij de plekken aan waar Koninginnekruid de oevers , de bijen en vlinders tot heil en zegen strekt.
Bij mij in de buurt lukt het me om clandestien, hier en daar, voorzichtig, met een bezwaard geweten, na of vóór de werkdag,
Leverkruid ofwel Koninginnekruid te poten,
Ook merk ik dat Koninginnekruid, die mooie hoogzomerplant, tijdens de bloei al wordt gemaaid.
Alleen langs beken die liggen in de ecologische hoofdstructuur blijft Koninginnekruid de maaibalk bespaard.
Aangezien in Nederland en België 90 % van de watergangen in agrarisch gebied ligt, waar ontijdig gemaaid wordt,
krijgt Koninginnekruid geen kans om 'n wezenlijke bijdrage te leveren aan de vlinder-, vogel- en bijenweide. Wordt vervolgd. Zjef

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door bee-tree » di 05 aug 2014, 09:47

JackC schreef:Zjef, misschien moet ik ook zoals Dominique meer gebruik maken van smilies, maar ik dacht dat zeldzame brandnetel wel duidelijk genoeg was :oops:
Ik weet niet of het de bedoeling is het meanderen te bevorderen en dus door het laten staan van de balsemien te versterken, kwaad kan het naar mijn idee niet. Ik ben het overigens niet met je eens dat de grote brandnetel even oppervlakkig wortelt als de balsemien, toen ik mijn bijentuin terugveroverde op de brandnetel heb ik een dik pak wortels, jaar op jaar gevormd moeten verwijderen, echt geen kleinigheid. De balsemien gaat ondanks zijn hoogte tot meer dan 3 meter de grond nauwelijks in, wortels van vorig jaar vind je so wie so niet.
Hallo Jack, ik was jou bijna vergeten. Dat je met de Grote brandnetel 'n zwaar gevecht moet leveren om ze uit jouw
tuin te verwijderen, heeft Dylan Elen uitgelegd. Ze vormen 'n netwerk, vlechtwerk,'n oppervlakkige mat,
als het ware geschapen voor bevestiging van zichzelf en de aarde. Ik ben gister onder de pruimenbomen net als jij aan het
hengsten geweest met trekken om de pruimen te kunnen vinden. Ik zal de pruimenbomen voorlopig een paar jaar
geen mest geven, want daar bevoordeel je alleen de brandnetels mee.

Afkalving van de Geuloevers is 'n kolfje naar de hand van oecologisch opgeleide geologen, Zij willen natuurkrachten het
landschap laten vormen. De kracht van water moet je kunnen herkennen aan de vorm van de oevers.
De waterkracht moet de, door de mens deels herstelde, meandering van de Geul en de Gulp en de Geleen, de zijstromen van de
Maas, versterken. Hopenlijk ontstaan er weer steile wanden waarin de Ijsvogeltjes kunnen nestelen en de oeverzwaluwen
en de graafwespen en de bijeneters. Nu Stichting Het Limburgs Landschap en Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer
het in de beekdalen voor het zeggen hebben, is oecologisch beheer mogelijk. Ten tijde van de echte kleine boer, de keuterboer,
ging het óók oecologisch toe, maar de Landhervorming o.l.v. Hervormer Sicco bracht kaalslag en schaalvergroting en rechtlijnigheid.
Ik heb als middelbare scholier in de vijftiger jaren van de vorige eeuw geprotesteerd tegen die beeldenstorm, sorry, landschapsstorm.
Thans moeten overal bezinkingsbassins aangelegd worden om erosieslib , tengevolge van kaalslag, op te vangen. Zjef

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door bee-tree » di 05 aug 2014, 14:29

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Inderdaad giet it oan!
Mijn volken zijn niet top. Maar belangrijkste is dat ze de komende weken goed hierop aansterken.
Vraag is ook wat de balsemien gaat doen als het zo warm is.

gr.
Het is hier al weken goed warm; elke dag ver boven de 20 zero C ! De iemen kunnen er beter tegen dan de
oppervlakkig wortelende kruiden en mezelf . Daarom zit ik nu in huis en kan ik je opbeurend nieuws brengen.
Te weten:
De enerzijds verguisde en anderzijds geprezen 'mientjes' geven zich de hele dag over aan m'n bijen en hommels.
Ook de balsemienen die op droge grond staan, maar wel in de schaduw van appel- en eikenbomen, worden bevlogen
van 's morgens 9 tot 's avonds 9 uur. In bloemen die nog niet bezocht zijn, verblijven ze 5 seconden. Dat is volgens mij
een teken dat er 'n flinke plas nectar geslikt wordt.
Komen ze bij 'n bloem die al 'gemolken' is, dan ruiken ze dat aan de buitenkant. Ze laten zo'n bloem links liggen.
Grandioos dat je zulk een reukorgaan hebt.
Het bezoek is hier een paar dagen geleden goed op gang gekomen. Nadelige concurrentie van de Struikhei lijken de balsemienen
niet te hebben. Beide soorten worden hier bevlogen. :b10: :b10: :b10:

P.S. Gisteravond heb ik 'n 2 meter hoge, in de volle staande, solitare Reuzebalsemien met volledig verlepte bladeren
een emmertje water gegeven. De helft van 't water liep weg over de kurkdroge grond vóór de bijenkasten.
Vanmorgen had ze zich op één blad na, hersteld, haar turgor teruggekregen. Wat een sterke plant,

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door JackC » di 05 aug 2014, 15:10

Beste Dylan, Abeille en ook Zjef,
Toen ik vanmorgen de reacties las, moest ik me inhouden niet meteen te reageren op de "wetenschappers". Grote woorden in de mond nemen als raaskallen en jezelf belachelijk maken vragen echter toch om een reactie.
Omdat de bijdrage van Dylan direct na mijn stukje kwam daarom de vraag aan hem: geef me aan waar mijn bijdragen op dit item niet genuanceerd is geweest!
Eerder heb ik al aangegeven dat ik niet met mijn bijen naar de balsemien reis maar dat ik de plant wel zoveel mogelijk zijn gang laat gaan in mijn eigen bijentuin. Overigens halen ze daar wel volop stuifmeel momenteel maar nog steeds weinig nectar. Dankzij de balsemien heb ik het een stuk gemakkelijker de grote brandnetel onder controle te houden. Dat is de ene kant van het verhaal.
Dan de oevers: ik heb geconstateerd dat de balsemien groeit langs Geul en Gulp. Vanuit de politiek ben ik betrokken geweest bij het project om de oeverbeplanting te kappen, dit was bedoeld om de Geul Gulp en o.a. Eyserbeek weer zoveel mogelijk hun vrije mogelijkheid tot meandering terug te geven. De oevers zijn aangekocht door het waterschap, dus niet meer van de landbouwers. Het enige dat ik hierbij geopperd heb is de vraag of het goed of slecht zou zijn dat de aanwezige balsemien dit proces misschien versterkt. Ik ben zeker niet tegen gericht oeverbeheer, maar zoals Zjef ook al terecht aanvoert is daar vaak wel het een en ander op aan te merken. Toen de oevers nog bij de landbouwers in beheer waren groeiden op economisch niet rendabele plekken inderdaad vooral brandnetels daar is de balsemien bij of voor in de plaats gekomen. Mijn vraag is hoe erg we dat moeten vinden? Op plaatsen waar de plant schade aan zou richten is hij heel gemakkelijk te bestrijden: éénmaal maaien volstaat doorgaans.
Met groet,
Jack

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Dylan Elen » di 05 aug 2014, 17:11

Bee-tree,

Ik kan een dergelijk maaibeheer, zoals je het opnoemt, alleen maar betreuren. Hier in de vallei van de Zwarte Beek liggen de oevers vooral in landbouw- en natuurgebied en hier mogen het koninginnenkruid, de moerasspirea, ... gewoon hun gang gaan. In plaats van als imkers te focussen op het behoud van de balsemienoevers -wat eerlijk gezegd toch verloren moeite is- is het beter van in gesprek met de overheid te focussen op een ander maaibeleid van oevers (en bermen in het algemeen). Daar zit namelijk wel potentieel in.

Die oevers zijn, tenminste als ze niet volstaan met balsemien, ecologisch zeer waardevol. Uiteraard hebben aardwetenschappers een zekere fascinatie voor de creaties van de natuurkrachten, maar deze balsemienproblematiek bekijk ik als geoloog puur economisch: eigenaars verliezen grond en overheden moet beken en rivieren gaan baggeren. Uiteraard zijn er in het verleden ondoordachte beslissingen genomen (zoals de schaalvergroting in de landbouw); we merken daar nu de nadelige effecten van en vaak krijgen we dat probleem niet meer deftig opgelost. Is het dan zo onlogisch dat er dan nu wordt opgeroepen om de balsemien te bestrijden nu het nog enigszins mogelijk is?


JackC,

Ge moogt gerust met scherp schieten op de wetenschappers, geen probleem, zo staat het immers ook iedereen vrij om creationist te zijn. Het is maar toevallig dat mijn bericht achter het uwe staat. Het is meer een algemene opmerking op het bericht dat aankondigt dat er in Flevoland acties zullen ondernomen worden ter bestrijding van de reuzenbalsemien. De meandering zal significant versterkt worden door de aanwezigheid van de balsemien, maar dat soort meandering biedt zeker niet de voordelen van het meanderen langs oevers met natuurlijke vegetatie. Het terug laten meanderen van rivieren doet men niet puur voor de kronkels, maar wel omdat meanders vaak een specifieke groep aan organismen herbergen; zo past dat dan weer in het kader van natuurbehoud.

En grote woorden, tja, die trekken de aandacht en zijn bijgevolg handig om iedereen te zeggen waar het op staat.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door apiario » wo 06 aug 2014, 17:25

Zwermen bijen, o Neeeeeee Zwermen imkers trekken jaarlijk in grote colonnes naar de Biesbos. Zoveel dat er bijna geen imker meer bij kan.En dat is al jaren zo.
Langs de grote rivieren in de uiterwaarden waar niets anders groeit en bloeit dan riet, wilgenroosje rattenstaart en geen brandnetel te bekennen is Ja……daar groeit en bloeit de balsemien naar ieders genoegen. En ik snap niet zo goed dat men daar over moet neuzelen. Ons waterschap levert uitstekend oever beheer en dat wou ik zo maar houden. Niks mis mee.

Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door JackC » vr 08 aug 2014, 18:51

8-8-2014, eindelijk vliegen ook mijn bijen op 't "droge" op de balsemien. Witte bijen bij veel kasten, en er bloeit voorlopig nog genoeg.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten