Klimop (hedera helix) 2014

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Klimop (hedera helix) 2014

Bericht door jjmvaningen »

Na een voorzichtige start begin september, staat de klimop inmiddels in bloei.
Er wordt fanatiek op gevlogen (mooie toegift van de "nazomer" :clap: ).
Groet, Jacques
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Klimop (hedera helix) 2014

Bericht door bee-tree »

Hoe is het momenteel gesteld met de Klimop in jouw omgeving, Jack.
Vorig jaar was ze hier pas op 24 oktober uitgebloeid. Momenteel, zeg maar op 24 september, is op
veel plekken de vruchtzetting flink op gang en vind je nog maar hier en daar de prachtige bloei
met gezoem van bijen, wespen, hommels, zweefvliegen, enz.

Gelukkig kan ik bij huis nog volop genieten van gezoem omdat er een verscheidenheid is aan micro-milieus, zoals:
Zonnige en beschaduwde plekken, dus de 4 windrichtingen, in boomkronen en tegen de stammen, tegen muren en op daken,
op voedselrijke en arme plekken.
Ik wil weer een berijmde lofzang houden op Klimop met z'n 12 goede eigenschappen, maar ik zal jullie 'n vod besparen.
De volgende waarneming in proza wil ik jullie niet onthouden.

Om afgelopen half twee observeerde ik nog 'n enkele bij op Klimop ondanks de kille regen die even na één uur is begonnen.
't Is maar 13 graden, net als vanmorgen om 11 uur, toen ik verrast werd door het geluid en het beeld van talloze bijen
op de fraaie bloemboeketjes, die samen één grote ruiker vormen vanaf ooghoogte tot in de nok van schuur en woonhuis.
Twee sympathieke verre buren liet ik kijken en luisteren. Eentje meende 'n zwerm te horen in 'n Lindeboom. Zo laat nog Lindebloei ?
Nee, wel Klimopbloei in de kroon van de Lindeboom. Die werpt dus viervoudig vruchten af voor de bijen; stuifmeel en nectar
in juli en ..... nu in september, nectar en stuifmeel van z'n gast, de Klimop. Zjef :mrgreen:

P.S. Er passeerden ook Nordic-Walking wandelaars die ik vanaf nu prothesanten noem omdat ze kritiek hadden
op de Klimop. "Die maakt de muren en het dak lek", was hun commentaar. Waarop ik antwoordde dat Klimop
functioneert als PROTHESE van oude bomen en oude muren net als jullie KNIEPROTHESEN, de NW-sticks.
Ze begrepen me uiteraard niet. Ik adviseerde ze Internet te raadplegen voor de functies van de NW-stokken.
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Klimop (hedera helix) 2014

Bericht door jjmvaningen »

de klimop bloeit hier nog steeds (03-10-2014).
inmiddels geheel over de fietsenschuur heen gegroeid.
ook zit er al vruchtzetting.
bij mooi weer (zoals vandaag) wordt er enorm op gevlogen.
niet alleen door de bijen, maar ook door de zweefvliegen overigens.
daarnaast vliegen ze op de bijna uitgebloeide zonnebloemen.
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Klimop (hedera helix) 2014

Bericht door jjmvaningen »

Ook vandaag (11 oktober 2014) veel bijen op de bloeiende klimop.
Een prima "drachtplant" voor stuifmeel.
Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Klimop (hedera helix) 2014

Bericht door buzzer »

Ik kreeg vandaag een e-mail van een buurtbewoner of ik een zwerm wilde komen scheppen die in zijn klimop zat....... 11 oktober een zwerm?
Op de fiets eerst maar eens gaan kijken. De mededeling was meteen al dat ze vandaag vermoedelijk op een kluitje zaten want er waren er niet veel te zien.
Samen naar de plaats waar de zwerm zou zitten. Een waar paradijs van naar schatting 20 vierkante meter bloeiende Hedera alwaar gisteren en de dagen ervoor in het zonnetje hele zwermen bijen waren gezien.....Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kon ik vertellen dat ik nu weet waar mijn druk vliegende volkjes afgelopen week de voorraad stuifmeel weg hebben gehaald. :dance: :dance: :dance: :dance:
De zwerm niet gevonden, ze zaten bijna zeker in mijn kasten....... :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.
Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Klimop (hedera helix) 2014

Bericht door Teake de Jong »

Afgelopen zaterdag 18 oktober was ik zwaar de pineut!
Na een halfjaar van smoesje en excuses dat ik druk was (vooral) met mijn bijen moest het er toch van komen.....
De ramen van de boven verdieping moesten nu echt worden gelapt, na alle bijenpoepjes op de ramen moest ik me nu echt een keer van mijn goede kant laten zien!
Een klus die, als je eenmaal bezig bent, zo snel mogelijk klaar wilt hebben, zodat de ladder weer voor een lange periode kan worden opgeborgen.
Totdat ik aan de westkant van het huis terecht kwam......
In de kruin van de uit de kluiten gegroeide fluweelboom, vlak bij de zijgevel had onze, overal aanwezige Hedera Helix, een prachtig bloemenparadijsje ontwikkeld!
En daar zat ik op de ladder met mijn hoofd (en de emmer water met spiritus) midden tussen, maar ik was daar niet alleen!
Hordes bijen :be9: waren druk bezig met het vergaren van stuifmeel, bijna allemaal hadden ze de stuifmeelkorfjes tot de nok toe gevuld, knal geel van kleur!
Ik heb ze bijna een uur op de ladder geobserveerd, nooit geweten dat ramen lappen zo leuk kon zijn;-).

Een vraag aan de ervaren Imker(s): Is de Hedera Helix net zo'n goede nectar leverancier, of is het hoofdzakelijk stuifmeel wat de dames daar weghalen?

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Klimop (hedera helix) 2014

Bericht door Hans van der Post. »

Citaat: Een vraag aan de ervaren Imker(s): Is de Hedera Helix net zo'n goede nectar leverancier, of is het hoofdzakelijk stuifmeel wat de dames daar weghalen?
Ja nectar EN stuifmeel. De nectar bij een temperatuur van +12 graden. Dit jaar dus allebij!! :be2:
!Hans.
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Klimop (hedera helix) 2014

Bericht door jjmvaningen »

Het grootste deel van de klimop is al zaad zettend, maar her en der bloeien nog bloemen.
Er wordt za-dag (01-11) en zo-dag (02-11) fanatiek op gevlogen.
De nadagen van een goed herfstweer.
(her en der bloeit de paardenbloem ook al/weer).
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Klimop (hedera helix) 2014

Bericht door Freek »

Ze waren bij mij ook druk geel stuifmeel en nectar aan het inslaan gisteren, waarschijnlijk van de klimop want die staat bij mij op verschillende plekken in de wijk.
Denk dat ze het vandaag over het droge deel van de dag ook wel weer gedaan hebben. Kan straks lekker klimop honing slingeren ha ha (niet serieus).

Freek
Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Klimop (hedera helix) 2014

Bericht door Teake de Jong »

Vandaag 23 november, het zonnetje kwam er nog even door en gelijk kwamen de bijen achter elkaar met gele klompjes van de Hedera af. :be9:
Zal nu toch wel snel afgelopen zijn lijkt mij.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten