Nectarexplosie!

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
Nectarexplosie!

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 14 mei 2015, 15:17

Anderhalve week geleden keek ik in mijn kasten en schrok ik van de kleine hoeveelheid voer die er nog in de kasten zat. De honingkamers waren helemaal leeg, slechts 1 raampje was wat uitgebouwd (dit was een eerder uitgesneden raam, zonder kunstraat zodat ze natuurbouw kunnen maken). Een deel van de ramen waren uitgebouwde ramen van vorig jaar. De hoeveelheid voer was zo slecht, dat ik heb getwijfeld om suikerdeeg te gaan voeren, maar met mooier weer op komst toch maar niet gedaan.
Vandaag heb ik weer gekeken en dat was opnieuw schrikken, maar nu positief! De honingkamers stromen vol, veel honing rond het broednest! Bij het grootste volk (erg groot, daar moet ik aan zwermverhindering gaan doen) heb ik een tweede honingkamer bij kunnen plaatsen, want de eeste zat bijna vol. Wat kan dat hard gaan zeg!
De blauwe bessen staan vol in bloei, dus het gaat nog even door!

Voor zwermverhindering: ik wil nog geen kunstzwerm maken, want de moertjes komen pas volgend jaar. Ik kan wel een paar ramen broed afnemen en dat bij het zwakkere volk bijplaatsen. Zou dat afdoende zijn?

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door Alex Mönch » vr 15 mei 2015, 23:53

Hier het zelfde.
Had een tijdje niet naar de bijen gekeken en dacht dat ze nog ruimte genoeg hadden.
Het was immers niet bezonder mooi weer.
Groot was mijn verbazing op hemelvaartsdag toen ik ze maar weer eens inspecteerde.
Dadantkasten met drie honingkamers erop helemaal afgeladen vol en 1 Dadant had zelfs gesloten doppen.
Heb meteen alle doppen gebroken en weer een honingkamer onder de andere 3 volle honingkamers geplaats :D
2 Dadantkasten nu met 4 honingkamers en 1 Dadant met 3 honingkamers.
Spaarkast een broedkamer onder de eerste volle geplaats met een aantal ramen vol met vers gehaalde nectar uit de 3de broedkamer hierin gehangen.
Deze ramen vervangen door uitgebouwde ramen,zodat de koningin weer meer legruimte krijgt (als ze ze niet meteen weer volgooien met nectar :D
Gewoon meer ruimte geven om het zwermen te voorkomen.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door JackC » za 16 mei 2015, 10:45

Hallo Alex, Jij blijft dus steeds meer ruimte geven? Ik las ook al van Jaap over volken met zeer veel broedramen; interessant dat soort torens, dat ga ik toch ook eens proberen. Ook hier gebeuren namelijk vreemde dingen: de grote dracht is voorbij, ik sta namelijk vlakbij grote appelplantages, die niets opgeleverd hebben en nu stroomt de nectar plotseling binnen en ik heb geen idee waarvandaan. Volken die de honingkamers niet uitbouwden zijn nu aan het verzegelen. Kunstraam ingehangen in broedkamers waar ik broedafleggers gemaakt had zijn na 4 dagen uitgebouwd en vol gedragen met nectar, zodat de zwermneiging nog niet echt onderdrukt wordt.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door Alex Mönch » za 16 mei 2015, 22:31

Het geven van meer ruimte zorgt er voor dat ze niet gaan zwermen.Gooien ze de ramen meteen vol,dan meteen weer meer ruimte geven.
Gebruik je kunstraat en wordt het na het geven ervan langere tijd slecht weer,dan bouwen ze niet.
Het geven van volledig uitgebouwde ramen heeft dan de voorkeur.
Bij jou zou het meidoorn kunnen zijn.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door JackC » zo 17 mei 2015, 09:25

Alex, hier inderdaad erg veel meidoorn! Mij werd toen ik begon te imkeren geleerd dat het met de bloei van de meidoorn afgelopen was met de voorjaarsdracht en er een drachtloze periode begon. Ik had er geen rekening mee gehouden dat de meidoorn zelf een grote dracht kon zijn. Het lijkt er nu wel op. En de vuilboom begint, hopelijk zo meteen ook de pseudoacacia

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door Alex Mönch » wo 20 mei 2015, 23:10

Veel van die imker wijsheden uit boeken zijn gedateerd.
Gewoon zelf op onderzoek uit gaan en de omgeving inventariseren.
Dan weet je ook wat je kunt verwachten bij eventuele toekomstige drachten.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 21 mei 2015, 09:22

Klopt absoluut, Alex. Ik heb de gelukkige situatie dat ik geen drachtpauze heb. Na de voorjaarsdracht neemt sporkehout en braam het bij mij over om naadloos over te gaan in de zomerdracht.
Dit weekend ga ik kijken of de raten verzegeld zijn, dan kan ik dit weekend ook slingeren

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door JackC » do 21 mei 2015, 12:10

Santtu en Alex, ik ben het met jullie eens, zelf geloof ik ook niet in een drachtloze periode, bij mij heeft het item " waar vliegen de bijen nu op" op dit forum altijd de grootste aandacht. Waar het in dit item om ging en waar ik op doelde is dat er hier na de gekende grote drachten van fruit en paardenbloem ( die hier geen honing in de kasten brachten dit jaar) opeens toch een nectarexplosie was. Als dat van de meidoorn komt, die toen als een van de weinige planten volop bloeiden vind ik dat op zijn minst opvallend, iets dat ik in de jaren dat ik bijen heb, nooit zo mee heb gemaakt.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 22 mei 2015, 16:24

Zojuist in de kasten gekeken. 2 HK's zijn behoorlijk gevuld en ze zijn begonnen met verzegelen. Stootproef wees uit dat de honing nog niet geslingerd kan worden. De onderste HK van het volk met 2 HK's werd ook gevuld, maar daar kan nog het een en ander bij. Onderin de kasten kwam ik behoorlijk veel verse nectar tegen, de dames waren dan ook heel erg druk!
Ik ben even bij de blauwe bessen kweker het terrein opgelopen, de planten bloeien nog, maar het eind komt in zicht. Nog een week schat ik zo in.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door Alex Mönch » vr 22 mei 2015, 22:32

Ze gingen vandaag weer helemaal los op de Meidoorns,Kastanjes en Cotoneasters in de omgeving :D

https://www.youtube.com/watch?v=gh0ElIVCHwM Dadant met 5 honingkamers,waarvan er 3 helemaal vol zitten en de onderste 2 worden nu gevuld :D


https://www.youtube.com/watch?v=E2VD4xn9hVw Spaarkast nu met 5 broedkamers en de Dadant ernaast met 4 honingkamers :D

De spaarkast morgen even controleren of er nog voldoende ruimte is en zo nodig broedkamer nr 6 onder de bovenste 2 plaatsen :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten