Jullie top 5 beste inheemse planten?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door FrancA » zo 31 mei 2015, 10:25

Het meeste wat groeit en bloeit in Nederland was hier ooit 'exotisch' .
Waarom terug willen veranderen naar hoe het 'vroeger' was?
Dat is tegennatuurlijk en lijkt mij meer gebaseered op angst voor verandering :)
Veranderen doet alles toch wel hoe hard wij dat ook proberen tegen te houden.
Verspilde moeite dus :D

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door ErikS » zo 31 mei 2015, 10:50

Goede vraag maar geen eenduidig antwoord mogelijk in mijn ogen, los van het eeuwige argument, zoveel mensen zoveel smaken.
Kijkend naar opbrengst. Koolzaad, paardenbloem, acacia, linde, zonnebloem. Maar niet spannend..... ;-)
Kijkend naar bijdrage in mindere drachttijden. krokus, kornoelje, klimop, Phacelia, hemelsleutel.

kijkend naar uiterlijk en geur ....
Lavendel, Laurier (Laurus nobilis L.), Seringen, anjer (Dianthus Deltoides?), Cotoneaster (horizontalis?).

Daarnaast is de "beste" ook sterk regio en stad/niet stad afhankelijk.
Niet elke plant is geschikt voor een "stoeptegeltuin" of om een muur te begroeien maar de bijdrage kan groot zijn, zeker net in een drachtarme periode.

grtz,

erik.
Laatst gewijzigd door ErikS op zo 31 mei 2015, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door Ewout » zo 31 mei 2015, 12:45

FrancA schreef:Veranderen doet alles toch wel hoe hard wij dat ook proberen tegen te houden.
Verspilde moeite dus :D
Zal ik maar vast een paar larven van de kleine kastkever voor je bestellen? Misschien zijn er ook wel andere ziekten, parasieten en plagen te vinden die we hier NOG niet hebben. Aan de varroa hebben we ook al 30 jaar plezier, dat arsenaal kunnen we wel een beetje uitbreiden ;)

Anders gezegd: soms kunnen we enorm veel baat hebben bij het niet verstoren van een evenwicht. Natuurlijk, uiteindelijk ontstaat er een nieuw evenwicht en 'de natuur' zal het allemaal worst wezen. Maar op de menselijke tijdschaal kunnen sommige introducties behoorlijk pijn doen. Robinia zou ik daar overigens niet toe rekenen.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door Ewout » zo 31 mei 2015, 12:53

maartenkleijne schreef:Er is ergens afgelopen 10 jaar een boekje over verschenen, dat heb ik maar ik kan het nu even niet vinden. Ook niet online. De andere recentere initiatieven in den lande zijn volgens mij mede hierdoor geïnspireerd.
Vermoedelijk bedoel je:
Terug naar het lindewoud van Patrick Hommel.
Hier en daar tweedehands wel verkrijgbaar: http://www.bol.com/nl/p/terug-naar-de-l ... 005650524/

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door FrancA » zo 31 mei 2015, 13:31

Ewout schreef:
FrancA schreef:Veranderen doet alles toch wel hoe hard wij dat ook proberen tegen te houden.
Verspilde moeite dus :D
Zal ik maar vast een paar larven van de kleine kastkever voor je bestellen? Misschien zijn er ook wel andere ziekten, parasieten en plagen te vinden die we hier NOG niet hebben. Aan de varroa hebben we ook al 30 jaar plezier, dat arsenaal kunnen we wel een beetje uitbreiden ;)

Anders gezegd: soms kunnen we enorm veel baat hebben bij het niet verstoren van een evenwicht. Natuurlijk, uiteindelijk ontstaat er een nieuw evenwicht en 'de natuur' zal het allemaal worst wezen. Maar op de menselijke tijdschaal kunnen sommige introducties behoorlijk pijn doen. Robinia zou ik daar overigens niet toe rekenen.
Best een flinke stap van Robinia naar de kleine kastkever maar als het klimaat hier gunstig is voor de kleine kastkever zal die er vast ook wel een keer komen.

Als je over natuurlijk evenwicht verstoringen op de menselijke tijdschaal begint zijn er veel ernstigere verstoringen door toedoen van mensen te benoemen dan die paar planten, mijten en kevers.
Drukte om niets :)

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door Ewout » zo 31 mei 2015, 13:53

FrancA schreef:Best een flinke stap van Robinia naar de kleine kastkever maar als het klimaat hier gunstig is voor de kleine kastkever zal die er vast ook wel een keer komen.
De kastkever verwacht ik hier volgend jaar of het jaar daarop. Vooralsnog is het erg stil in Italië sinds de laatste berichten een paar maanden terug, maar mogelijk heeft dat te maken met het feit dat de imkerijen worden platgebrand als de kastkever is gevonden, en de imkers daar geenvergoeding voor krijgen. Die bedenken zich vast wel twee keer voordat ze een melding maken. Er ontstond hier een discussie over het nut van onderscheid tussen inheemse en exotische planten, ik gebruik daarbij een voorbeeld van een exoot (weliswaar geen plant) die een grote invloed op de imkerij heeft. Zo hebben andere mensen/sectoren (akkerbouwers, boomkwekers, landschapsbeheerders) meer last van exotische plagen van planten.
FrancA schreef:Als je over natuurlijk evenwicht verstoringen op de menselijke tijdschaal begint zijn er veel ernstigere verstoringen door toedoen van mensen te benoemen dan die paar planten, mijten en kevers.
Drukte om niets :)
Je hoeft je er niet druk om te maken hoor, maar het kan simpelweg helpen bij het maken van afwegingen. Kan het ook juist leuker/spannender maken! :be8:
De ernst van de verstoring in verhouding tot andere verstoringen is m.i. irrelevant, appels met peren zolang het niet gaat om verdeling van aandacht/geld tussen die twee.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door Tieme » zo 31 mei 2015, 18:00

Top 5 voor mij:

Wilg
Linde
Appel
Sneeuwbes
Braam

Ik moet zeggen dat ik ook Esdoorn en Kers mooie drachtplanten vind.

Groeten,
Tieme

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door imker Marinus » zo 31 mei 2015, 18:25

Hans van der Post. schreef:Wat bedoel je met inheemse bijenplanten?
De hulst, vuilboom en linde zijn niet inheems ze zijn meegekomen met de Romeinen.
Vraagje wanneer kun je iets inheems noemen?
Voorbeeld: de acacia is in Europa zo rond 1500 uit America geïmporteerd. :be2:
Deze vraag is makkelijk te beantwoorden (zie http://www.floron.nl/Publicaties/Rode-L ... anten-2012):

Daarbij gelden de volgende soorten als inheemse en ingeburgerde, regelmatige voortplanters:
- alle soorten die zich (met of zonder de hulp van de mens8) zowel voor als na 1900 in Nederland hebben voortgeplant;
- alle soorten die zich vanaf 1900 zonder hulp van de mens in Nederland gedurende minimaal tien aaneengesloten jaren hebben voortgeplant.
Een soort wordt een 'regelmatig voortplantende soort’ genoemd als voortplanting in minimaal tien opeenvolgende jaren aannemelijk te maken is.

Kortom, de acacia is zeker inheems, hulst vuilboom en linde ook. Dat is in ieder geval hoe er door de Nederlandse floristen naar gekeken wordt en zij weten het beter dan wij imkers.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door Tieme » zo 31 mei 2015, 18:47

Kleine correctie... De Acacia is dan dus ingeburgerd.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door bee-tree » zo 31 mei 2015, 19:24

FrancA schreef:Het meeste wat groeit en bloeit in Nederland was hier ooit 'exotisch' .
Waarom terug willen veranderen naar hoe het 'vroeger' was?
Dat is tegennatuurlijk en lijkt mij meer gebaseered op angst voor verandering :)
Veranderen doet alles toch wel hoe hard wij dat ook proberen tegen te houden.
Verspilde moeite dus :D
Mee eens, En hoe trots zijn we op de Stinzenflora en hoe zuinig springen we er
mee om en hoe ingeburgerd is zij. M.i. voldoet ze niet aan de criteria van de floristen
en toch behoort ze bij beherende instanties tot de inheemse flora.
Ze is door rijke vakantiegangers, die zich een buitenlandse reis naar berggebieden
konden permitteren (met de trein of koets !), vanaf de zeventiende eeuw ingevoerd.
Felix, plant rond jouw Stins( = Stenen huis) Stinzenplanten en in het midden
een Lindeboom met aan zijn voet Hedera helix, De Stinzenplanten zijn voorjaarsbloeiers
met stuifmeel. Ze passen vooral bij Carnica's want die komen van nature voor in de
gebieden waar de stinzenflora vandaan komt. Zjef :b10:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten