Jullie top 5 beste inheemse planten?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door A.A. Staals » do 04 jun 2015, 06:12

Dylan Elen schreef: Al stel ook ik mij de vraag wat je dan eigenlijk nog met die carnica's van je doet :P Een zwarte bij draagt immers meer bij aan het behoud van inheemse flora, imkeren met de zwarte bij levert dus vanuit het perspectief van natuurbehoud dubbele winst op :D

Dylan
Wat doet die zwarte bij wat een andere niet doet?

ad staals

Gebruikersavatar
nick
Berichten:109
Lid geworden op:za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds:2013
Aantal volken:12
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:belgie
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door nick » do 04 jun 2015, 08:18

Als ik zo mag horen van de grote aanhangers van de zwarte bij .
Dan zou een een moer van een zwarte bij 6 tot 7 jaar mee gaan ..... :shock:
De honing opbrengst zou 3 x hoger liggen als ik ze hoor praten er over .
Als je met carnica of buckfast zit .
En je hebt in jou buurt een imker zitten die met de zwarte bij werkt dan heb je gewoon pech .(toch als ik ze mag geloven )
Ze beweren namelijk als jij jou buckfast of carnica moer laat bevruchten op jou stand en ze word bevrucht door een dar van de zwarte bij .
Dan krijg je ALTIJD stekelige nakomelingen .
Maar als de moer van een zwarte bij bevrucht raakt door een buckfast of carnica ...... dan zijn er geen problemen .

En als je nog een half jaar wacht komen ze waarschijnlijk ook nog over de brug dat de zwarte bij nog varoa bestendig gaat zijn .

Dus kort samen gevat .... de zwarte bij is een super bij .(enkel dat de echte inheemse zwarte bij al lang uitgestorven is )

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door Dylan Elen » do 04 jun 2015, 08:51

@Ad

De zwarte bij bevliegt een groter scala aan inheemse flora.

@Nick

De test of een koningin langer meegaat probeer ik zeker uit te voeren, momenteel zit ik aan 3 jaar dus er is nog wat geduld nodig vooraleer ik die stelling zelf kan bevestigen.

De honingopbrengst is met een gemiddelde 40 kg per volk per jaar niet slecht, maar er zijn carnica- en (vooral) buckfastvolken die daas los over gaan.

Onafhankelijk met welk bijenras je werkt, in een gekruiste F1-generatie is de kans op agressieve bijen zeer klein. Pas vanaf de F2-generatie neemt die kans toe, vandaar dat ik ook adviseer om, onafhankelijk van het bijenras waarmee iemand werkt, te imkeren met enkel reinteelt- en/of F1-volken.

Moest ooit blijken dat ze varroabestendig is, zoals jij het noemt, dan zal ik het u als eerste laten weten :P

Die laatste opmerking, tja, dat is pure tijdverspilling om daarop te reageren ;)

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door Ewout » do 04 jun 2015, 09:08

Nick, gedraag je! Driekwart van wat je schrijft heeft niemand hier beweerd.
Dylan Elen schreef:De zwarte bij bevliegt een groter scala aan inheemse flora.
Ik draag de zwarte bij een warm hart toe maar dit kan ik mij nauwelijks voorstellen. Op welke manier maakt ze dat onderscheid, als men het op dit forum al moeilijk vindt? (grotere diversiteit in stuifmeel/drachtselectie kan ik mij nog een klein beetje voorstellen)

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door imker Marinus » do 04 jun 2015, 13:56

Dylan Elen schreef:

1) Een zwarte bij draagt immers meer bij aan het behoud van inheemse flora, imkeren met de zwarte bij levert dus vanuit het perspectief van natuurbehoud dubbele winst op.

2) De zwarte bij bevliegt een groter scala aan inheemse flora.
Ik kan niet zo goed beoordelen of het waar is. Ik draag de zwarte bij een warm hart toe hoor, maar zeker de eerste uitspraak doet de waarheid geweld aan. Onze honingbijen zijn niet de enige insecten die de flora bevliegen. Van winst kan dan ook geen sprake zijn, er zijn altijd wel andere bijen (er zijn 300 soorten in Nederland), zweefvliegen of andere insecten die een leemte invullen.

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door Dylan Elen » do 04 jun 2015, 14:27

@Ewout

Uit pollenanalyses van honing van zwarte bijen en andere bijenrassen op dezelfde stand is gebleken dat de honing van de zwarte bij een veel uitgebreider pollenspectrum van inheemse flora bevatte dan die van de andere rassen. Natuurlijk kan men dit ook omdraaien: zou men dezelfde test doen in Slovenië, dan zou daar de carnica als winnaar uit de bus (moeten) komen. Op zich is dit vrij logisch daar de inheemse ondersoort telkens evolutionair ontwikkeld is met haar eigen lokale drachten.

@Marinus

Honingbijen zijn, zoals je zelf terecht aanhaalt, zeker niet de enige bestuivers. Maar voor plantensoorten welke voor hun instandhouding afhankelijk zijn van bestuivers geldt: hoe meer verschillende bestuivers, hoe beter! En dan is de zwarte bij hier bij ons een veel betere aanvulling op het bestuiverslijstje dan de andere bijenrassen, zij levert zo zeer zeker een winst op.

Groeten,
Dylan

PS: Wie hier nog vragen heeft over dat gegeven van de zwarte bij kan misschien best een nieuw onderwerp aanmaken in de rubriek "Bijenrassen", zo kan het hier terug over inheemse planten gaan ;)
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door imker Marinus » do 04 jun 2015, 16:08

Dylan Elen schreef: Honingbijen zijn, zoals je zelf terecht aanhaalt, zeker niet de enige bestuivers. Maar voor plantensoorten welke voor hun instandhouding afhankelijk zijn van bestuivers geldt: hoe meer verschillende bestuivers, hoe beter! En dan is de zwarte bij hier bij ons een veel betere aanvulling op het bestuiverslijstje dan de andere bijenrassen, zij levert zo zeer zeker een winst op.

Groeten,
Dylan
Vragen niet, opmerking wel, vandaar toch hier. Het is een argumentje, het gewicht ervan is echt miniem. Is leuk hoor en nuttig, dat er mensen met de zwarte bij bezig zijn, maar je moet reeel zijn. De zwarte bij is een ondersoort, het lijkt me zeer sterk dat er andere soorten van de zwarte bij afhankelijk zijn. Er zijn toch veel zwaarwegendere argumenten om je met de zwarte bij bezig te houden. Persoonlijk gezien lijkt het gewoon leuk en dat is al belangrijk genoeg! Dat er een ondersoort behouden blijft is ook winst, maar daarna houdt het op hoor, met die lokale ondersoorten en nu dan de flora, daar maak je je verhaal eerder zwakker dan sterker mee.

Vriendelijke groet,
Laatst gewijzigd door imker Marinus op do 04 jun 2015, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door Dylan Elen » do 04 jun 2015, 16:36

Marinus,

Ik zeg zeker niet dat dat hét argument is om met de zwarte bij aan de slag te gaan, het is gewoon een leuke bijkomstigheid welke nu eenmaal niet te ontkennen valt. Maar volgens mij maken zulke kleinigheden het verhaal zeker niet zwakker, integendeel, zij verruimen juist het perspectief.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door A.A. Staals » do 04 jun 2015, 19:01

Is er nog iets over van de planten waarop de zwarte bij zou zijn aangepast? Of is de flora zoveel veranderd dat voor deze bij niets over is?

ad staals

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door Dylan Elen » vr 05 jun 2015, 00:15

Wees gerust Ad, er zijn nog heel veel inheemse planten welke insectenbestuiving vereisen. Algemeen gesteld hebben zij allen baat bij inheemse bestuivers zoals de zwarte bij.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 49 gasten