Vuilboom of sporkenhout

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Vuilboom of sporkenhout

Bericht door Ruinerweg »

De vuilboom of sporkenhout is een geweldige struik voor de bijen om aan te planten, bloeit van begin mei tot eind September.
Bij mijn stal wordt hij van 's morgens vroeg tot 's avonds laat zwermachtig bevlogen!
Hij is momenteel ongeveer 3 meter hoog en een meter of 6 in omtrek!

Groet, Roel

http://www.ruinerimkers.nl
Vuilboom
Vuilboom
11 juli bijen2015 004.JPG
11 juli bijen2015 002.JPG
JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Vuilboom of sporkenhout

Bericht door JackC »

Omdat de Vuilboom zo'n geweldige drachtplant is zoals je zegt, heb ik er vorig jaar 25 jonge boompjes bij geplant. Dit jaar hebben ze gebloeid, maar in tegenstelling tot de oude boom, slechts één keer. Zou dat doorbloeien pas komen als ze ouder worden, of kan het ook zijn dat ik een andere soort heb?
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vuilboom of sporkenhout

Bericht door joselito »

De vuilboom moet juist op zijn plaats staan. Ik woon hier op zandgrond en overal komen hier boompjes van nature voor in heggen. Ze bloeien ook drie maal.
Maar ik ken mensen die hier zo een boompje meenamen en het op leemgrond of kleigrond hadden geplant. Het boompje groeide wel en kreeg ook bloemen maar ze hebben er nooit een bij op gezien.
Bij meidoorn is het andersom. Toen vroeger de fruitplantages gescheiden werden door meidoorn was dit voor veel imkers een belangrijke dracht. Dus plantte ik hier ook eens een heg van meidoorn. Ze groeiden en bloeiden dat het een lust was maar een bij heb ik er nooit op gezien.
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vuilboom of sporkenhout

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Op de Groevenbeekse heide staat een flink aantal Sporkehoutstruiken. Onder andere dankzij deze struiken heb ik geen drachtpauze tussen voorjaars- en zomerdracht
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vuilboom of sporkenhout

Bericht door joselito »

Santtu Pikkarainen schreef:Op de Groevenbeekse heide staat een flink aantal Sporkehoutstruiken. Onder andere dankzij deze struiken heb ik geen drachtpauze tussen voorjaars- en zomerdracht
Heidegrond wil zeggen arme zandgrond dus ideaal voor sporkenhout
Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Vuilboom of sporkenhout

Bericht door Ruinerweg »

Het stuk grond waar mijn vuilbomen op staan is een stuk grond dat ik achter ons huids een jaar of 15 geleden kon kopen.Grond waarop altijd mais op werd verbouwd: zandgrond met een laag leem op een meter. De struiken groeien tegen de klippen op en bloeien het hele jaar door dito. Ik heb ze hier in de buurt ook uitgeplant, en deze doen het ook goed!
En de vogels zaaien de pitjes uit: ze komen overal op!

Groeten, roel

http://www.ruinerimkers.nl
JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Vuilboom of sporkenhout

Bericht door JackC »

Typisch, Roel, mijn Vuilboom is al oud, tenminste in 2006 stond hij er al en was toen ook al volwassen. Sinds ik bijen heb in 2009 is er bijna 6 maanden dracht, maar ik heb nog nooit een zaailing aangetroffen. De boompjes waar ik het in mijn vorige bijdrage over had zijn in hun tweede jaar, staan op dezelfde grond, maar hebben slechts éénmaal gebloeid.
Misschien dat ik nu wel zaailingen krijg omdat er kruisbestuiving heeft kunnen plaatsvinden?
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Vuilboom of sporkenhout

Bericht door maartenkleijne »

Vuilboom kan massaal opslaan maar alleen op naakte grond
gr,
m
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten