Bijenboom / Euodia / Tetradium ziek ?!

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Dajo Wielens
Berichten: 29
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 17:36
Contacteer:

Re: Bijenboom / Euodia / Tetradium ziek ?!

Bericht door Dajo Wielens » wo 18 nov 2015, 20:29

Maarten, heb jij nog zaaitips. Al verschillende pogingen gedaan, tot nu toe helaas zonder resultaat.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Bijenboom / Euodia / Tetradium ziek ?!

Bericht door maartenkleijne » wo 18 nov 2015, 23:46

Voor de winter zaaien in een bak met plantenbakaarde, omroeren tot het zaad bedekt is en in het voorjaar goed opletten, eventueel onkruid uittrekken en tzt laten weten of het is gelukt
gr,
m

Philipa
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 16:58
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Bijenboom / Euodia / Tetradium ziek ?!

Bericht door Philipa » do 19 nov 2015, 09:08

Dat klinkt idd terminaal. Wat je nog kunt proberen (ik kan van afstand niet inschatten hoe hij eraan toe is) is de boom helpen, door dood hout uit te nemen. Telkens voor je gaat zagen/knippen eerst een stukje schors wegsnijden, tot op het cambium (het levende laagje onde de schors) dit is heel makkelijk te lezen. Is het cambium geel, dan is ie daar zwaar ziek, is het cambium bruin dan is dat dood. Ga snoeien tot je overal op groen cambium zit, feitelijk doe je dan wat een zieke plant zelf doet, inboeten.
Maar snoei niet meer dan 30% van de boom weg, anders kan ie nooit meer herstellen.

Mocht het cambium op de stam bruin zijn, dan kun je hem meteen omzagen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenboom / Euodia / Tetradium ziek ?!

Bericht door Hans van der Post. » za 21 nov 2015, 10:22

Dajo Wielens schreef:Maarten, heb jij nog zaaitips. Al verschillende pogingen gedaan, tot nu toe helaas zonder resultaat.
Mag ik ook een tip geven? De zaailingen hebben een grote aantrekkings kracht op slakken! Vorig voorjaar een mooie opkomst van het bijenboom zaad een maand later waren de zaailingen tot de grond "afgeschoren". Niets meer over! Nu dit najaar weer zaad geoogst.
!Hans.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Bijenboom / Euodia / Tetradium ziek ?!

Bericht door maartenkleijne » za 21 nov 2015, 11:30

Wat Hans zegt klopt. Daarom zaai ik ze in bak en zelfs op een tafel, wel buiten.
Voor mij ook de enige manier om bv tomaten te kweken, anders vreten de slakken de tomaten op zo dra ze gaan kleuren.
gr,
m

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenboom / Euodia / Tetradium ziek ?!

Bericht door Astrid Schoots » vr 04 dec 2015, 19:35

Hallo mensen,
Taas, ik denk inderdaad dat het klopt wat jij schreef over de verwelkingsziekte - zo plotseling kan een boom anders niet kopje onder gaan! En deze euodia-ziekte heeft bar en boos huisgehouden, maar lijkt inmiddels tot staan te zijn gebracht: op veel plaatsen heeft de schors losgelaten, maar hele stroken stam en tak hebben nog strak groen cambium rondom, met een duidelijke grens tussen levend en dood hout, alsof de boom zich heeft herpakt.. Dus Philippa, ik ga de boom rigoureus terugsnoeien, en hoop dat de lente nieuwe kansen meebrengt! Een nieuwe boom planten heeft sowieso geen zin ivm herbesmetting. Ik zal volgend jaar verslag doen.
Groetjes,
Astrid

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenboom / Euodia / Tetradium ziek ?!

Bericht door Astrid Schoots » wo 19 okt 2016, 20:10

Ik beloofde verslag te doen: boom is vrij snel helemaal doodgegaan, heb hem uitgegraven.
Héél vervelend omdat de oorzaak onduidelijk is en ik niet weet op hoeveel afstand ik (of de buren) zo'n boom kan herplanten.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenboom / Euodia / Tetradium ziek ?!

Bericht door Hans van der Post. » vr 21 okt 2016, 10:01

Meen dat je tuin groot genoeg is om minstens acht meter van de plek waar de bijenboom heeft gestaan een nieuwe Euodia te planten . Dit omdat de wortels verder gaan dan een paar meter. Als het de verwelkingsziekte is geweest zoek op het woord en je weet wat meer.
Of kijk even hier: klik
!Hans.

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenboom / Euodia / Tetradium ziek ?!

Bericht door Astrid Schoots » vr 21 okt 2016, 11:02

Ha die Hans,
dank voor je reactie! Ik had er inderdaad nog niet op doorgezocht, en er blijken wel heel erg veel bomen vatbaar voor te zijn, al heb ik dat verder nooit gemerkt. Ja dat stuk grond dus vermijden daarna. Maar dan blijft voor mij de vraag, waarom zo'n verticilliumschimmel soms wel en meestal niet toeslaat, en hoe groot zo'n stuk grond kan zijn waar het in zit.
Wat de terrariums betreft: ik kan het natuurlijk gewoon met nieuwe bijenbomen proberen, maar zaaien heb ik nog niet geprobeerd, en kopen is erg prijzig..

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenboom / Euodia / Tetradium ziek ?!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 21 okt 2016, 12:14

Ik zou zeggen de aanhouder wint.

Probeer gewoon nog eens met een gezond exemplaar. Wie weet lukt het dan wel. Weer dezelfde problemen?, dan best iets anders proberen.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten