Balsemien+2015

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Ieben
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 okt 2015, 10:55
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 0
Contacteer:

Balsemien+2015

Bericht door Ieben » za 14 nov 2015, 13:10

Zijn er nog mensen die hebben opgemerkt dat de bijen enkel op de balsemien vliegen die op vochtige grond staat en veel minder aanwezig zijn op balsemien die droger staat?

En zo ja, weet iemand hoe het komt dat de bijen veel sterker aangetrokken worden tot balsemien op natte grond?

Zou iemand mij ook kunnen uitleggen waarom hommels sterker aangetrokken worden tot balsemien dan bijen? Of zijn er mensen die juist het omgekeerde hebben waargenomen?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Balsemien+2015

Bericht door maartenkleijne » za 14 nov 2015, 18:18

Op natte grond nectart ze meer.
En ik meen dat hommels hoewel dikker zijn toch makkelijker in en uit de bloem glippen.
gr,
m

Ieben
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 okt 2015, 10:55
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Balsemien+2015

Bericht door Ieben » zo 15 nov 2015, 13:05

Heb je toevallig ook enig idee waarom de Reuzenbalsemien meer nectar geeft op natte gronden?
Alvast bedankt voor de info!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien+2015

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 15 nov 2015, 13:12

Nectar is een waterige substantie! Een hoge productie van nectar vraagt dus een grote hoeveelheid water.
JP

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Balsemien+2015

Bericht door joselito » zo 15 nov 2015, 19:10

Ieben schreef:Heb je toevallig ook enig idee waarom de Reuzenbalsemien meer nectar geeft op natte gronden?
Alvast bedankt voor de info!
ieder plant voelt zich op een bepaalde grond thuis en zal daar beter gedijen. (lees nectar afscheiden)
En bij de reuzenbalsemien is dat vochtige grond, daarom dat je ze daar ook het meeste terugvindt.
Je zal ze ook op andere plaatsen kunnen zaaien maar daar geeft ze geen of weinig nectar omdat de standplaats niet optimaal is.
Zo zijn er vele planten en bomen. Neem maar vuilboom of meidoorn. Hier heb ik nog nooit een bij op een meidoorn gezien terwijl in de leemstreek de meidoorn een zeer goede drachtplant is. Bij vuilboom is het juist andersom, dat is een struik van de zandgrond.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten