Waar vliegen de bijen op anno 2016

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

ierland
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 22:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): mellifera ( irish dark bee)
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door ierland » ma 18 jul 2016, 23:52

'Ik weet niet of moerasspirea een algemene plant in jullie omgeving is ,maar mijn velden staan vol met die planten en die geven geen honing, maar massas pistache groen stuifmeel wordt door mijn bijen binnengebracht al 3 weken lang . De plant heet hier "meadowsweet "

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door Alex Mönch » ma 18 jul 2016, 23:55

Staan hier ook langs sloten.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door Hans van der Post. » di 19 jul 2016, 00:08

Alex Mönch schreef:Staan hier ook langs sloten.
Waar geen maai beleid is.
!Hans.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door Alex Mönch » di 19 jul 2016, 00:23

Klopt,er is hier geen strak maai beleid meer.soms wat schapen :)

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door bee-tree » di 19 jul 2016, 15:38

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Komt dat groene stuifmeel niet van de grote kattenstaart???

Dat kan wel eens! Deze plant groeit in mijn buurt (staat dit jaar heel nat vanwege al het regenwater). Bijen kunnen hier massaal op vliegen weet ik uit vroeger onderzoek. Ben alleen de kleur van het stuifmeel vergeten. Ik ga het checken. En anders iets voor bee tree (die heeft tijd :wink: ).
Zeker in natte ruigtes of aan de oevers van kanalen en rivieren kan deze plant lokaal talrijk voorkomen.


gr.
Wil je ons 'n zonnesteek bezorgen ? Wat doe jij momenteel JP ?
Kun je even mij 'n tip geven waar ik digitaal een kleurenscala kan vinden waar tientallen tinten
van groen in kleur worden weergegeven met hun namen ? Dan blijf je niet in gebreke.
Wat "tijd hebben" betreft, ik kom altijd tijd tekort. Leg momenteel de afstand af van de
4-Daagse van Nijmegen : auto volladen met kastdelen en raampjes om de volken ruimte te geven
die bij Phacelia staan. En ook de thuisvolken die de Witte klaver bevliegen.
Tussendoor heb ik een half uur besteed aan het scheren van een lichaamsdeel
waar een pleister met trekzalf niet wilde hechten door de rijkelijke beharing rond het wondje
dat 'n teek veroorzaakt had. Enz.enz. Ik ga zo meteen eens de volken langs om de kleuren te
noteren van de stuifmeelklompjes. Ik kijk eerst naar de korrels die gemorst zijn en op de
Varroala liggen. Daarna of morgen ga ik Moerasspirea en Kattenstaart en bloeiend Pijlkruid
in de sloten enz. bekijken. Zj. :b10:
P.S. Omdat het typen van teksten lichamelijke rustmomenten voor me zijn, heb ik aan jouw
verzoek voldaan. Ik ben deze zomer al 5 kilo lichter geworden en nader een bedenkelijk
laag gewicht ten gevolge van de bijensport.
Nog wat; De 4-daagse van Nijmegen heb ik gelopen tijdens Militaire Dienst in 1960.
Toevoeging na 'n kwartier observeren:
Het is nu kwart over 4. Omdat ik iets moet wijzigen in de bovenstaande tekst, maak ik
van de gelegenheid gebruik om alvast 'n waarneming te melden die ik gedurende een kwartier
gedaan heb, namelijk: De bijen hebben zo'n hoge snelheid om de kasten in te komen,
dat ik niet zo snel de kleur van de pollen kan vaststellen. Het is hier in de schaduw 30 C.
Hoe warmer het is hoe sneller de bijen vliegen. Uiteraard is er een bovengrens, zowel voor bij
als plant.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door bee-tree » wo 20 jul 2016, 13:30

Gister zag ik nog (?) om 19 uur, dus in de vooravond, de bijen op Korenbloemen foerageren
in 'n akkerrand.
Ze zaten goed op elke bloeiwijze. Dus er viel wat te halen. Het was nog 25 graden Celsius. Windstil.

Wat een plantkundige onder het woord "bloeiwijze" verstaat, kun je vinden in Wikipedia.
Ik wil het kort houden, vandaar.
Korenbloemen behoren tot de grote plantenfamilie
die we Composieten noemen oftewel Samengesteldbloemigen. Wat wij bloem noemen is een
verzameling bloempjes; Bij 'n bloem van de Korenbloem wel 20 bloempjes.

Wanneer de bijen alleen de bloem even aanraken, valt er niets te halen. Zj. :b10:

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door bee-tree » vr 22 jul 2016, 06:50

Gistermiddag om vijf uur was ik op de hei; de befaamde hei, die volgens de befaamde
imker uit Houthalen geen wilde Struikhei kan zijn, maar gekweekte,
want rond 10 juli kan de wilde hei nog niet bloeien volgens hem. Wel rond 10 augustus.
Ik vind het geen ramp. De bijen en minstens 20 soorten andere insecten foerageren nu al op
de Calluna vulgaris.
Op de halve hectare hei is wat opslag van struiken. Uit twee dichte jonge struiken Sporkehout
klonk gezoem als was het 'n zwerm.
Dus "Waar vliegen de bijen op ANNO DOMINO 2016 ?"
Antwoord : "Alhier onder meer op Struikhei en Sporkehout". Zj. :b10:

P.S. Er is op 200 meter van de halve hectare hei nog een ander stuk Struikhei langs de
oever van een vergroot ven. Die hei is spontaan opgekomen.
De hei is daar even ver met de bloei.
Daar doet ook Dophei het goed. Beide soorten groeien op 'n bodem waar
de bovenste laag grond 5 jaar geleden van verwijderd is, dus verschraald is.
Vroeger, vóór de ontginningen, kwam in mijn omgeving meer hei voor.
Als vrijwilliger van SBB zorg ik dat de opslag van vooral Berken en Eiken er onderdrukt wordt.

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door J.R. » vr 22 jul 2016, 09:23

Hallo B3,

Daarvoor zetten we hier landgeiten in.
Alleen kruipende wilg breidt zich nog uit.
Waarschijnlijk het aantal graasdieren verhogen.

Jan Ritsma

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door bee-tree » vr 22 jul 2016, 11:00

Hallo J.R., goeie vraag.
Om een lang verhaal kort te maken moet je wel de slogan "Lezen begint met lezen" voor ogen houden.
Dus, goed lezen begint met bril opzetten en hersenen bij elkaar rapen"
Je weet dat "lezen" óók betekent: verzamelen (van kennis en aren enz). Ken je nog
het Bijbelverhaal van de arenlezers en het aren lezen achter de maaiers waardoor
Ruth in ballingschap aan 'n man kwam ?.

Nu terzake : Staatsbosbeheer heeft zich in de loop der jaren door druk van buitenaf
ontwikkeld tot een ecologisch denkende en handelende instantie.
Er wordt hier door SBB gewikt en gewogen tussen voor- en nadelen van het inscharen van geiten
om ongewenste opslag van bomen te bestrijden in het half-natuurlijke vegetatietype
dat we "heide" noemen. Wanneer het aantal geiten per hectare en\of de begrazingsperiode
te groot zijn, lijdt daar de overige flora en fauna van, zoals het Heidekartelblad en
Klokjesgentiaan en het Heideblauwtje en de Levendbarende hagedis. De laatste kom ik
op m'n ge-adopteerd beheergebied ook tegen.
SBB moet veel uitbesteden. Er is moeilijk een geitenhouder te vinden als hij te veel
beperkingen krijgt opgelegd en de kosten niet opwegen tegen de baten als hij er van moet
leven en het geen hobby is zoals honingjager spelen. Tot zo ver. Zj. :b10:

P.S. Omdat ik vanaf 0.06 uur al heel wat meters in de benen heb en muggeprikken,
en de tuter van 'n bijzonder volk het alleenrijk heb gegeven, komt het me goed uit
om m'n gekweld lijf wat rust te geven. Vandaar deze snelle reactie.
Het bijzondere van het volk is, dat de tuter in gezelschap was van haar moeder, die
niet de sprong in het onbekende gewaagd heeft toen het volk 6 dagen geleden zwermde.
Zij is gehandicapt door het missen van de helft van één vleugeltje van het rechterpaar vleugels.
Zij heeft in 6 dagen tijds weer driftig 3 raten belegd. Met dat natte broed heb ik deze
overjarige koningin een ander onderkomen gegeven. Wordt vervolgd. Ik zoek nog 'n ander topic.

roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016

Bericht door roelof1945 » vr 22 jul 2016, 20:53

Het was een uitstekende dag voor de klaver de weersomstandigheden waren warm en vochtig het kan niet beter.
Woensdag een honingkamer er tussen geplaatst deze is intussen halfvol, als dit weer doorzet met deze temperaturen
wordt het klaverhoning slingeren.

Gr.Roel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten