Europees verbod tegen Hemelboom,Lupine enz.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Europees verbod tegen Hemelboom,Lupine enz.

Bericht door szx2js » di 23 feb 2016, 10:15

Uit de link naar natuurtoezicht zie ik dat men de lijst nog met veel meer soorten zou willen uitbreiden, zoals berenklauw, duizendknoop en waarschijnlijk ook de reuze springbalsemien. Ook nieuwe vogelsoorten, die het hier goed doen vanwege de klimaatsverandering staan op de lijst.

De wereld verandert steeds, de mens migreert over de hele wereld en heeft altijd planten en dieren meegenomen, ook onze honingbijen. Dus wat is inheems en exoot? We kunnen de flora en fauna toch niet fixeren op het jaar 1980 (als voorbeeld). Het klimaat verandert, de flora en fauna verandert - geholpen door de reizende mens - ook mee.

Ik ervaar Engels raaigras als invasieve exoot en vind de reuze springbalsemien prachtig. Maar ieder het zijne......

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Europees verbod tegen Hemelboom,Lupine enz.

Bericht door FrancA » di 23 feb 2016, 10:34

Ja, inderdaad, dit soort regulerende acties zogenaamd tbv 'natuurbehoud' blijven onzinnig en vechten tegen de bierkaai.
Veranderingen in de natuur vinden toch plaats, hoe graag bepaalde lieden die ook tegen zouden willen houden.

'De natuur' reguleert zichzelf wel.
Dat kan overigens wel een paar jaartjes duren.. ;)

Afgelopen zondag zag ik nog in een documentaire dat in China op bevel van Mao werd geprobeerd mussen uit te roeien omdat die de graanoogst bestemd voor mensen te veel op zouden eten. Toen heel veel mussen waren gedood ontstond er hongersnood in China omdat veel insecten niet meer door mussen werden opgegeten en die zich vervolgens tegoed deden aan al het graan..

Menselijk ingrijpen in de natuur blijkt niet zelden oliedom :|

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Europees verbod tegen Hemelboom,Lupine enz.

Bericht door bee-tree » di 23 feb 2016, 14:20

Hans van der Post. schreef:Ben even op de site van rtvnoord geweest: KLIK Hier niets gehoord of gezien over het europese verbod van de Hemelboom wel de lupine.
Eerst zeker weten en dan de klok luiden. :whistle:

Waar zou dit vandaan komen hier "Natuurtoezicht": KLIK
En hier dus van het platform "Stop invasieve exoten" KLIK
Om grammietig van te worden. Maar het is Vastentijd. Dus ik beheers me, al is dat moeilijk.
Hier volgen de homepages van organisaties uit de landbouwsector die de Hemelboom
ook noemen als staande op de 'verdoemdenlijst". Je hebt niet voldoende lang gezocht :) , beste
imkerbroeder Hans. Had ik ze maar genoemd, want ik had ze vóór me liggen. Ik houd
me aan de regel dat berichten niet te lang mogen worden, omdat sommigen het geduld niet kunnen
opbrengen 2 of 3 keer te lezen. Hier volgen ze.
Boerderijbusiness.nl
LTO.nl
boerderij.nl
de molenaar.nl
drimble.nl.
P.S Ik moet gauw naar buiten; tussen de buien door schijnt hier verlokkend de zon.
Vanmorgen kwamen de bijtjes binnen met crocus- en sneeuwklokjes- en elzenpollen.
:mrgreen: Zjef :b10:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Europees verbod tegen Hemelboom,Lupine enz.

Bericht door Hans van der Post. » di 23 feb 2016, 15:38

Wil niet zuur doen had deze linken op je eerste posting gezet. :whistle:
heb er twee gevonden de tekst is het zelfde zal wel een redactie zijn:
http://www.lto.nl/actueel/Nieuws/108687 ... -verbieden
http://www.boerderijbusiness.nl geeft niet thuis :be2:

http://www.demolenaar.nl/2016/02/21/eur ... verbieden/
!Hans.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Europees verbod tegen Hemelboom,Lupine enz.

Bericht door bee-tree » di 23 feb 2016, 16:51

Beste imkerbroeder Hans, neem me niet kwalijk dat ik nog lang niet zo
deskundig ben in computeren als jij. Jij kunt het gelukkig kort af doen met
eenregelige verwijzingen als ervaringsdeskundige. Jij hoeft weinig woorden te gebruiken.
Die laat je door anderen schrijven en hoeft alleen maar amen te zeggen. Amen betekent: "het is zo"
of "het zij zo". Als dit niet klopt, hoor ik het graag.
Omdat ik weer moet schuilen voor 'n bui, heb ik even tijd om wat langer te reageren op jouw-
voor mij kryptische- reactie. Zonet nog een hagelbui over me heen gehad. Straks wordt
volgens NPOradio 4 nog een "klad onweer" verwacht. Dat woord had ik nog nooit gehoord.
De bijen schuilen even en gaan dan weer lustig op stap, ook naar de drinkschalen.
Uit jouw woorden begrijp ik, dat de Hemelboom toch wel op de verdoemdenlijst staat.
Ik heb gister ook gezocht met het trefwoord Hemelboom. De sites die ik toen tegenkwam
joegen me de stuipen op het lijf. Hoezo ? Uit de eerste 10 sites blijkt dat A. altissima , de Hemelboom,
die volgens de Latijnse soortsnaam heel hoog kan worden - 25 meter - berucht is om
z'n snelle vermeerdering en giftig kan zijn. Hij zaait zich gemakkelijk uit. Iedereen wordt
opgeroepen om hem onder dwang te houden. Nu pas begrijp ik het standpunt van de Europcommissie.
Dat is onder meer gebaseerd op wat de Nederlanders en Belgen van die boom vinden.
Bij mij in de buurt staat maar één exemplaar; notabene, één die dood is gegaan door hoge waterstand.
P.S. Ik zou nog even 'n LINK :) willen leggen tussen mijn woord "grammietig" en jouw "zuur"
en hemel van Hemelboom en Vondel's Lucifer en de Engelenval. Helaas moet ik nu vasten. Zj :b10:

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Europees verbod tegen Hemelboom,Lupine enz.

Bericht door bee-tree » wo 24 feb 2016, 08:31

Bedankt voor ..... (vul het zelf in; je snapt me wel).
Hans, een toelichting op het P.S. heb ik in de rubriek "Verhalen, gedichten, anekdotes" gezet
om de link tussen het een en ander te leggen. Zjef :b10:

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Europees verbod tegen Hemelboom,Lupine enz.

Bericht door FrancA » wo 24 feb 2016, 09:53

bee-tree schreef:Uit de eerste 10 sites blijkt dat A. altissima , de Hemelboom,
die volgens de Latijnse soortsnaam heel hoog kan worden - 25 meter - berucht is om
z'n snelle vermeerdering en giftig kan zijn. Hij zaait zich gemakkelijk uit. Iedereen wordt
opgeroepen om hem onder dwang te houden.
Levert de Hemelboom 'giftige' honing op als bijen daarop vliegen?
'Soja', dan weg met die boom.. ;)

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Europees verbod tegen Hemelboom,Lupine enz.

Bericht door bee-tree » wo 24 feb 2016, 11:37

Hallo FrancA, de schors en bladeren zijn zijn blarenverwekkend.
Sap en onderdelen zijn irriterend voor de huid en slijmvliezen. (Volgens 'n site "Giftige planten")
Over de honing heb ik nog niets gevonden; ook niet bij 'n site "giftige honingsoorten"
Ik trof in het "Cursusboek Honingkunde" de Ailanthus glandulosa (Hemelboom) aan als drachtboom.
En onder giftige honingsoorten geen hemelboomhoning.
Wel dat na 2 jaar bewaren van elke honing het HMF gehalte boven de 40 milligram per kilo bedraagt
en daarom alleen industriehoning en bakkershoning genoemd moet worden. (zo staat het er letterlijk)
Kortom, voorlopig moet je de giftigheid van de Hemelboom maar hetzelfde opvatten als
die van de Perzische Berenklauw. Zjef :b10:

P.S. In het "Cursusboek honingkunde" staat ook dat Lood en Cadmium als giftige zware metalen
pas giftig zijn als het gehalte boven de TOEGELATEN norm stijgt.
Tot nu toe heeft men in Nederlandse bloemenhoning een gemiddelde van 0,01 mg per kg gevonden
voor Cadmium en 0,30 mg|kg voor Lood. Er staat letterlijk: "naar de huidige inzichten als ongevaarlijk
te beschouwen".
SVP, zoek mee in de oceaan van informatie. Momenteel schijnt buiten volop de zon en
doen de bijen gezondheid op. Voorlopig "NIET WEG MET DE HEMELBOOM", maar'.........
"weg met 'forumgif'". :)
Vanavond gaat het bij ZEMBLA op NPOTV 2 weer over ..weet je wel;
misschien ook over 'MARSEPIJN'' :mrgreen:

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Europees verbod tegen Hemelboom,Lupine enz.

Bericht door bee-tree » do 25 feb 2016, 10:01

Hellow FrancA, waar blijf je ? Last van MARSEN........PIJN ? Strot beschadigd door stukje hard plastic ?
Ik heb alweer enkele uren m'n best gedaan om jouw vraag te kunnen beantwoorden. Dit keer
op Duitstalige sites. De Hemelboom wordt Götterbaum genoemd; 'n enkele keer Himmelsbaum
en Stinkesche(stink-es) en Bitteresche(bitter-es). De Duitse familienaam is Bitterholzgewächsen
(Bitterhoutgewassen). De bitterstof Quassin zit voornamelijk in de schors en zaden als afweer
tegen insectenvraat. Quassin wordt er uit gehaald voor de biologische land- en tuinbouw om
in geconcentreerdeRE vorm als insecticide te gebruiken.
Vreet zich 'n zoogdier, ondanks de bittere smaak, zat aan schors en blad, dan daalt de polsslag en
kunnen verlammingen optreden. (er worden geen details in de bezochte sites gegeven).
In de geneeskunde worden LACTONEN van de Hemelboom gebruikt tegen bepaalde tumoren.
In de Chinese homeopathie wordt voor de naam Ailánthus altissima het synoniem Ailánthus glandulosa
gebruikt (omdat er kliertjes zitten aan de bladeren. Glandula is klier; denk aan Springbalsemien)
In de 18de eeuw is de Hemelboom in Europa ingevoerd en via emigranten naar de Oostkust van
Noord-Amerika, als sierboom en honingboom. In Berlijn, en er mee gefuseerde dorpen, is hij formidabele
hoofddrachtbron in de zomer, samen met Linden.... 'n Duitse forumgebruiker Robert, meldt,
dat uit analyses blijkt, dat de meeste pollen in zijn zomerhoning afkomstig zijn van
van Linden en Hemelbomen. En ....van elk soort stuifmeel zit er evenveel in.
Robert vindt deze honingmelange smakelijk en mooi van kleur. De kleur lijkt op de kleur van
gele barnsteen en amber. Er zijn geen meldingen van vergiftiging bij mensen (in 200 jaar).
Wel ben ik 'n forumlid tegen gekomen, dat (pure ?) hemelboomhoning onsmakelijk vindt. Hij
waarschuwt om hem niet met andere honingsoorten te mengen. Ik zoek verder. Jullie ook ? Zjef :b10:
P.S. Desgewenst wil ik namen van de sites en personen apart noemen. Dit bericht is al lang genoeg.
Laatst gewijzigd door bee-tree op do 25 feb 2016, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Europees verbod tegen Hemelboom,Lupine enz.

Bericht door bee-tree » do 25 feb 2016, 15:04

Poging tot waarheidsvinding.
We moeten het elimineren van bepaalde botanische exoten maar weer eens onder de loep nemen.
Ik voel me sociaal-economisch rechercheur. Hoezo ? Omdat ik naar de motieven speur, die
ten grondslag liggen aan elk type beheer van openbaar en particulier groen.
Neem als voorbeeld de Hemelboom of Godenboom, wiens wortels(roots) in China liggen
en al 200 jaar in Europa is ingeburgerd, dankzij de tulpenhandel op de Levant en
de handel in het verre Oosten door de Oost Indische Compagnie. De rijk geworden kooplieden
lieten op hun buitenverblijven langs de Vecht, hun tuinen verfraaien met exotische gewassen
en hun huizen met Oosterse cultuurobjecten.
Stellingen :
1.De mate waarin het Hemelboomverbod wordt gepreekt,
loopt evenredig of parallel met de vraag naar brandhout.
2.De markt is de motor, de drijfveer, het motief voor de hetze tegen uitheemse bomen.

Toen 8 jaar geleden de energieprijzen flink stegen, ging men 't huis isoleren en hout stoken.
Kachelfabrikanten enz. blij. :) Helaas steeg de prijs van brandhout in gelijke tred met die van olie enz.
Groenbedrijven concurreerden met elkaar via lagere prijzen. Dat kon, omdat na de Iepziekte,
door de Kastanje- en Essenziekte veel brandhout op de markt kwam. Nu die ziekten bijna uitgewoed
zijn, zoekt men andere brandhoutbronnen. De exotendiscussie onder zoölogen en botanici
is de handelaar in brandstof niet ontgaan. Op internet worden mensen
bang, beducht, bevreesd gemaakt voor, wat men noemt, uitheemse bomen.
't Eerste wat je hoort, is : "Die raak je niet meer kwijt en verstikken alles".(cru gezegd;ongezouten)
Gemeente-ambtenaren geven gemakkelijk kapvergunningen af (met of zonder herplantplicht).
Zo moet het monumentale bomenbestand wijken voor sprietige boompjes; meer schoorpaal dan boom.
P.S. In het recente tijdschrift Noorderbreedte staat 'n voorbeeld van smoezen bedenken om aan
brandhout te komen of houtsnippers voor de nooddruftige bio-vergassers. Zelfs polderkunstschilders
lopen in de val. Zjef :b10:
Laatst gewijzigd door bee-tree op do 25 feb 2016, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 25 gasten