Een aantal wilgenvragen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Een aantal wilgenvragen

Bericht door tomer » di 22 nov 2016, 13:17

Ik zou graag een wilg vanachter in de tuin zetten. Ik dacht eerst aan een knotwilg (van bvb schietwilg of katwilg).
Maar als het de bedoeling is om zo vroeg mogelijk stuifmeel aan te bieden, kan ik dan beter een boswilg zetten, omdat die vroeger bloeit?
Kan je van een boswilg ook goed een knotwilg maken, of is die minder geschikt daarvoor?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Een aantal wilgenvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 22 nov 2016, 14:56

In theorie kan je van een boswilg ook een knot maken maar je ziet dit nooit. In principe kan je bijna van elke boom een knotboom van maken.
Ik heb heel veel boswilg staan op een stand. Ik zal het een proberen.

Op een andere stand is 5 jaar terug een zeer grote mannelijke boswilg afgedaan (helaas!!) met 5 grote stammen van 40 a 50 cm diameter. Die is redelijk goed uitgelopen en staat nu alweer 5 meter hoog.

Denk ook eens aan grauwe wilg. Dat is ook een zeer vroege wilg met heel veel stuifmeel. Ik ga dit jaar veel grauwe wilg planten. Ik heb op een een stand een supergoed exemplaar staan met zeer vroege katjes. Ik zal eens kijken of daar afleggers aan zitten. Die ga ik dan uitsteken.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten