kleur stuifmeel

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Plaats reactie
joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:
kleur stuifmeel

Bericht door joselito » vr 01 apr 2016, 12:52

Op dit moment komt er veel oranje stuifmeel binnen. Voor de paardenbloem is het nog te vroeg. Heeft er iemand een idee waar dit vandaan komt?
https://www.youtube.com/watch?v=cv8jywH0N3Q

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: kleur stuifmeel

Bericht door ErikS » vr 01 apr 2016, 14:03

lijkt me de blauwe crokus..

paardenbloem is hier in bloei! midden limburg

grtz

erik.

peter h
Berichten:201
Lid geworden op:vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds:2012
Aantal volken:48
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: kleur stuifmeel

Bericht door peter h » vr 01 apr 2016, 14:20

Hier in lille is de paardenbloem ook aan het bloeien.
In de pruimenboom zit de eerste bloesem. :dance:
gr. Peter

ierland
Berichten:6
Lid geworden op:ma 13 jul 2015, 22:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:3
Bijenras(sen):mellifera ( irish dark bee)
Contacteer:

Re: kleur stuifmeel

Bericht door ierland » vr 01 apr 2016, 22:14

joselito schreef:Op dit moment komt er veel oranje stuifmeel binnen. Voor de paardenbloem is het nog te vroeg. Heeft er iemand een idee waar dit vandaan komt?
https://www.youtube.com/watch?v=cv8jywH0N3Q
Hallo Jos. Rondom mijn bijenkast staat ontzettend veel gaspeldoorn en mijn bijen komen daarvan terug met dezelfde kleur stuifmeel als op jouw filmpje (terwijl ik gelezen heb dat gaspeldoorn pollen roodbruin van kleur zijn) . Kan er gaspeldoorn(ulex europaeus) bij jouw bijen in de buurt staan?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: kleur stuifmeel

Bericht door joselito » vr 01 apr 2016, 22:36

ierland schreef: Rondom mijn bijenkast staat ontzettend veel gaspeldoorn en mijn bijen komen daarvan terug met dezelfde kleur stuifmeel als op jouw filmpje (terwijl ik gelezen heb dat gaspeldoorn pollen roodbruin van kleur zijn) . Kan er gaspeldoorn(ulex europaeus) bij jouw bijen in de buurt staan?
ik weet het niet. ik ben vandaag gaan fietsen en heb weinig paardenbloemen in bloei gezien.
Het blijft een mysterie.

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: kleur stuifmeel

Bericht door jjmvaningen » zo 03 apr 2016, 21:53

of krokussen of hazelaar.
dat lichtgele is zo te zien wilg.
voor paardenbloem is het nog te vroeg.
groet, jacques

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: kleur stuifmeel

Bericht door Hans van der Post. » ma 04 apr 2016, 00:16

Er bestaan verschillende mooie Engelstalige folders om stuifmeelklompjes te herkennen. Meestal bevatten ze bloemplanten die bij ons niet zo frequent voorkomen. Dikwijls vermelden ze meermaals dezelfde bloemen omdat ze in meerdere seizoenen voorkomen. Dankzij de heer R. Lambie, directeur van het bezoekerscentrum Lieteberg - ook bekend van het insectenmuseum en het ’blote voeten pad’ in Zutendaal - en dankzij de financiële tussenkomst van de provincie Limburg en de vele uren observatie en foto’s van R. Vaes en M. Asperges kwam een Nederlandstalige plooifolder tot stand die volgens ons goed bruikbaar is voor imkers, leerkrachten biologie en natuurwetenschappen en/of natuurliefhebbers.

Een kleurkaart - pollenkaart - uit België, klik
Je kunt de kaart daar ook bestellen.

Verder nog een kleuren pollengids in de Engelse taal Wikipedia, encyclopedia Klik Bee on plum tree with pollen
The term pollen source is often used in the context of beekeeping and refers to flowering plants as a source of pollen for bees or other insects. Bees collect pollen as a protein source to raise their brood. For the plant, the pollinizer, this can be an important mechanism for sexual reproduction, as the pollinator distributes its pollen. Few flowering plants self-pollinate; some can provide their own pollen (self fertile), but require a pollinator to move the pollen; others are dependent on cross pollination from a genetically different source of viable pollen, through the activity of pollinators. One of the possible pollinators to assist in cross-pollination are honeybees. The article below is mainly about the pollen source from a beekeeping perspective.
!Hans.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: kleur stuifmeel

Bericht door joselito » ma 04 apr 2016, 06:20

Bedankt voor de link, Hans.
De folder heb ik al, die geeft enkel de grote drachten weer.
Maar ze gaan wel een boek uitgeven, dacht ik.
Onlangs heb ik het boekje van Bernd Danny bekomen. (Stuifmeelwinning vandaag)
Daar staan ook de vormen in van verschillende stuifmeelkorrels.

Het is waarschijnlijk van late krokussen geweest zoals Jacques schrijft . Want nu is het gedaan en komt er nog enkel geel stuifmeel van de wilg binnen.
Het is toch altijd weer verbazend hoe de bijen in staat zijn om iedere mogelijkheid te benutten, en ook dat er meer bloemen zijn dan je op het eerste zicht denkt :)

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: kleur stuifmeel

Bericht door roelof1945 » ma 04 apr 2016, 12:36

Net voor de regen kwamen de bijen nog met verschillende kleuren stuifmeel binnen.
Het oranje gekleurde stuifmeel komt hier van de crocus, klein hoefblad en paardenbloem.
Er staan hier in het dorp veel narcissen met een oranje hartje, hommels zitten er wel op maar
bijen nog niet gezien.

Gr. Roel

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: kleur stuifmeel

Bericht door Hans van der Post. » ma 04 apr 2016, 13:04

Nee Roelof helaas zitten er geen honingbijen op narcissen. Tulpen op een na wordt wel bevlogen is Tulpia turkistani dit is een botanische tulp met twee enof meer bloemen op een steel. Geeft donkerbruin stuifmeel.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten